Proiect de buget construit pe creștere economică de 5,2%, peste estimarea fostului guvern cu 1 pp, dar sub promisiunile din campanie

Proiect de buget construit pe creștere economică de 5,2%, peste estimarea fostului guvern cu 1 pp, dar sub promisiunile din campanie
Profit.ro
Profit.ro
scris 23 ian 2017

Proiectul de buget pe anul 2017 este configurat pe un cadru macroeconomic cu o valoare a PIB de 815,195 mld. de lei și pe o creștere economică de 5,2%. Deficitul bugetar (cash) este estimat la 2,96% din PIB, în timp ce deficitul ESA este de 2,99% din PIB, cu încadrare în ținta de deficit bugetar de sub 3% din PIB, potrivit Tratatului de la Maastricht, informează Ministerul Finanțelor.

Proiectul de buget pe anul 2017, prezentat de Ministerul de Finanțe, estimează o creștere economică de 5,2%, revizuită în scădere față de programul de guvernare al PSD, care estima 5,5%, iar deficitul este prognozat la 2,9% din PIB de către Guvern, față de cele 2,7 procente promise de social-democrați, în timp ce și inflația este revizuită în creștere. 

Urmărește-ne și pe Google News

Fostul guvern a schițat un proiect de buget bazat pe o creștere economică de 4,3%, în condițiile în care instituțiile financiare locale și internaționale au estimări mai puțin optimiste, între 3,6% și 4,3%.

EXCLUSIV Bugetul lăsat de Cioloș lui Grindeanu CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Bugetul lăsat de Cioloș lui Grindeanu

Veniturile bugetare proiectate pentru 2017 reprezintă 31,3% din PIB, fiind estimate la 254,717 mld. de lei. Cheltuielile bugetare sunt estimate la 278, 817 mld. de lei, ceea ce reprezintă 34,2% din PIB.

Pentru proiectul de buget pe 2017 au fost luați în considerare următorii indicatori macroeconomici: o inflație medie anuală de 1,4%, un câștig mediu salarial net de 2.274 lei și un curs mediu al euro de 4,46 lei. Se așteaptă o majorare a numărului de salariați de 4,3%, concomitent cu reducerea ratei șomajului înregistrat la 4,3% la finalul anului 2017.

Datoria guvernamentală, calculată conform metodologiei UE, este estimată la 37,7% din PIB, la un nivel sustenabil de sub 40% din PIB.

În proiectul de buget pe 2017 au fost prevăzute:

Creșterea salariilor personalului plătit din fonduri publice din instituțiile și autoritățile publice ale administrației publice locale cu 20%.

Creșterea cu 50% cuantumul brut al salariilor personalului din cadrul instituțiilor publice de spectacole sau concerte, indiferent de subordonarea acestora.

Pensia minimă se majorează de la 1 martie de la 400 de lei, la 520 de lei.

Creșterea, de la 1 iulie 2017, a punctului de pensie va crește cu 9%, ajungând la 1.000 de lei.

Gratuitatea la transport intern feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a pentru studenții înmatriculați la forma de învățământ cu frecvență, în instituțiile de învățământ superior acreditate.

Cuantumul alocat pentru constituirea fondului de burse și protecție socială a studenților se stabilește la 201 lei/lună pe perioada derulării activităților didactice/student de la învățământul cu frecvență, fără taxă de studii.

Scutirea de impozit  pensiile mai mici sau egale cu 2.000 de lei și eliminarea obligației pensionarilor de a plăti contribuții sociale de asigurări de sănătate.

Fiscul anunță extinderea Spațiului Privat Virtual (SPV) și pentru firme CITEȘTE ȘI Fiscul anunță extinderea Spațiului Privat Virtual (SPV) și pentru firme

Investițiile vor reprezenta 4,2% din PIB, în creștere față de execuția pe 2016 care a fost de 3,9% din PIB.

În 2017, Ministerul Apărării Naționale va avea un buget care reprezintă 2% din PIB.

Bugetul Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale a fost suplimentat pentru proiecte pe fonduri europene și pentru capitalizarea Poștei Române cu 170 de milioane de lei.

Pe cadrul bugetar al Uniunii Europene pentru 2014-2020, estimarea fondurilor europene pentru politica de coeziune în valoare de 4,441 mld. de euro, iar pentru agricultură 1,18 mld. de euro pentru Programe Naționale de Dezvoltare Rurală și 1,8 mld. de euro pentru fermieri, în cadrul politicii agricole comune.

Totuși, programul economic al PSD, prezentat de Liviu Dragnea în timpul campaniei electorale, estima creșterea economică a României la 5,5%, iar programul de guvernare transmis Parlamentului prevedea un ritm susținut de 5,5% pentru întreaga perioadă 2017-2020, arată news.ro.

În proiectul de buget prezentat public de Ministerul de Finanțe, creșterea economică este prognozată la 5,2%, cu un PIB de 815,195 miliarde de lei.

EXCLUSIV Dragu: Începând de luni, toate taxele și impozitele vor putea fi plătite prin Ghișeul.ro CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Dragu: Începând de luni, toate taxele și impozitele vor putea fi plătite prin Ghișeul.ro

O altă diferență apare la calcularea deficitului. Social-democrații s-au angajat ca acesta să fie ținut la aproximativ 2,7% din PIB, sub ținta impusă de UE, de 3%. Guvernul prevede însă un deficit estimat de 2,96% din PIB pe cash și de 2,99% în sistem european. Programul de guvernare al PSD nu precizează în ce sistem a fost calculat deficitul de către social-democrați.

Sunt diferențe între cele două documente și la capitolul venituri/cheltuieli, însă ele sunt minore. Astfel, social-democrații doreau cheltuieli de 275,6 miliarde lei și venituri de 253,7 miliarde lei. Proiectul de buget este construit pe cheltuieli de 278,8 miliarde și venituri de 254,7 miliarde lei.

PSD se angaja ca inflația să rămână la un nivel de 1,2% în 2017, însă proiectul de buget estimează o inflație medie anuală de 1,4%.

Apar diferențe și la nivelul salariul mediu brut: 3.100 lei promis de PSD, față de 2,274 lei în proiectul de buget, însă diferența ar putea fi explicată prin faptul că social-democrații au trecut în programul de guvernare un salariu mediu brut, față de Guvern, care a prezentat calculul în net.

Cele două documente se angajează la o creștere similară a numărului de angajați, de 4,1-4,3%.

În privința ordonatorilor de credite, Ministerul Educației avea, în programul PSD, o suplimentare de 5,4 miliarde de lei, însă proiectul de buget prevede cu 7,89% mai puțin decât anul trecut.

La Sănătate, PSD promitea 5,3 miliarde în plus, însă creșterea efectivă este de circa 400 de milioane de lei.

Creșterea de 4,5 miliarde de lei promisă se regăsește însă la Ministerul Transporturilor.

ANAF introduce un nou formular pentru românii care lucrează în străinătate CITEȘTE ȘI ANAF introduce un nou formular pentru românii care lucrează în străinătate

Bugetul Ministerului Apărării scade însă cu 2,2%, respectiv aproximativ 200 de milioane de lei, față de creșterea promisă de 4,8 miliarde de lei.

Ministerul Apărării Naționale va avea un buget de 11,02 miliarde lei, care reprezintă 1,35% din PIB, arată datele din anexele bugetare pe ministere. Cu toate acestea, Guvernul susține că va aloca, pentru Apărare, 2% din PIB în 2017. "În 2017, Ministerul Apărării Naționale va avea un buget care reprezintă 2% din PIB", arată un comunicat al Ministerului Finanțelor, fără a da detalii și fără a explica diferența dintre acest procent și bugetul efectiv alocat ministerului. Totuși, cheltuielile pentru Apărare includ, pe lângă bugetul alocat efectiv ministerului, și credite de angajament, prin care Armata poate finanța cheltuieli de înzestrare, în principal.

Acolo unde PSD a promis că va tăia, au fost înregistrate creșteri, potrivit proiectului de buget. Astfel, Ministerul Finanțelor ar fi trebuit să aibă, la bugetul Acțiuni generale, un minus de 1,5 miliarde de lei, însă primește aproximativ 1,5 miliarde de lei în plus.

La Ministerul Comunicațiilor, bugetul ar fi trebuit tăiat cu 280 de milioane de lei, potrivit promisiunilor din programul de guvernare, însă instituția primește aproape 600 de milioane în plus.

Sunt însă tăieri la Ministerul Economiei, așa cum s-a promis, dar și la Secretariatul General al Guvernului.

viewscnt
Afla mai multe despre
buget 2017
dragnea
scăderi d etaxe
creșteri de saalrii
creștere economică