Enel X, divizia de afaceri a Grupului Enel dedicată serviciilor energetice inovatoare, a anunțat miercuri că are undă verde de la Comisia Europeană pentru a dezvolta trei proiecte prezentate în cadrul celui de-al doilea program european IPCEI (Proiect Important de Interes European Comun), creat pentru a sprijini industria europeană a bateriilor.
”Enel X, divizia de afaceri a Grupului Enel dedicată serviciilor energetice inovatoare, are undă verde de la Comisia Europeană pentru a dezvolta trei proiecte prezentate în cadrul celui de-al doilea program european IPCEI (Proiect Important de Interes European Comun), creat pentru a sprijini industria europeană a bateriilor, la care participă 42 de companii europene”, a anunțat compania, potrivit News.ro.
Proiectele Enel X acoperă aplicații în domeniul mobilității electrice, al sistemelor de stocare de mari dimensiuni și al gestionării durabile a bateriilor cu litiu la sfârșitul duratei de viață a acestora..
”Pe lângă faptul că aduce o contribuție importantă la decarbonizarea consumului, mobilitatea electrică reprezintă o oportunitate de a dezvolta industria italiană pentru producerea, dezvoltarea și reutilizarea bateriilor. Prin tehnologiile dezvoltate de Enel X, proiectele prezentate în cadrul celui de-al doilea program IPCEI reprezintă contribuția noastră la îmbunătățirea sustenabilității și eficienței sistemelor de stocare și la integrarea acestora în rețeaua electrică, încurajând un model de economie circulară care este în concordanță cu obiectivele Green Deal. Enel X este una dintre primele companii care se concentrează pe potențialul enorm pe care îl reprezintă dezvoltarea utilizării sistemelor de stocare, combinând tehnologia, sustenabilitatea privind mediul și eficiența”, a declarat Francesco Venturini, CEO al Enel X.
Mai exact, primul proiect este axat în principal pe mobilitatea electrică și implică finanțare pentru cercetarea industrială și dezvoltarea experimentală a infrastructurii de încărcare de mare putere integrată cu sistemele de stocare a energiei. Scopul este de a promova dezvoltarea de soluții de încărcare ultrarapide care să răspundă în mod proactiv la evoluțiile de pe piață, având acces la încărcătoare mai puternice, pentru a scurta timpii de reîncărcare, gestionând în același timp cerințele de echilibrare ale rețelei electrice de medie tensiune.
”Infrastructura de încărcare este proiectată să utilizeze curent continuu și va oferi modalități de a furniza servicii de rețea prin integrarea cu bateria. Tehnologiile Vehicle to Grid (V2G) și integrarea vehiculelor electrice în rețeaua electrică creează un cerc care sprijină o preluare mai mare a surselor regenerabile de energie și decarbonizarea transportului în vederea unui viitor din ce în ce mai electrificat. Această soluție va sprijini implementarea de vehicule electrice și integrarea acestora în rețeaua electrică, ducând la minimizarea timpului de instalare a infrastructurii de încărcare și la reducerea costurilor sistemelor de stocare a energiei prin îmbunătățirea eficienței economice a locațiilor în cauză”, mai arată compania.
Enel X a prezentat, de asemenea, un proiect legat de dezvoltarea de software de optimizare pentru sisteme de stocare de dimensiuni industriale, care va dezvolta și modele de învățare automată pentru utilizarea bateriilor refolosite. Software-ul dezvoltat va face posibilă optimizarea dimensionării centralelor și a funcționării bateriilor respective, maximizând utilizarea energiei din surse regenerabile și aplicarea principiilor economiei circulare.
Mai mult, Enel X va dezvolta și testa soluții industriale legate de logistică, transport și stocare, automatizarea proceselor de dezasamblare și reciclarea bateriilor atunci când vehiculele electrice, estimate la circa 60.000 tone pe an până în 2030 numai în Italia, și marile sisteme de stocare pentru utilizare staționară ajung la sfârșitul vieții utile.
Proiectul va fi dezvoltat în colaborare cu alte companii și organizații de cercetare care participă la IPCEI, inclusiv ENEA, organismul public de cercetare din Italia care coordonează Alianța Italiană pentru Baterii, care participă la activitățile europene de cercetare și dezvoltare pe baterii, și MIDAC, producător de baterii de top care va fi responsabil pentru dezvoltarea de aplicații industriale în cadrul proiectului.
Enel X a participat anul trecut la primul IPCEI pentru baterii, la care au luat parte17 companii care operează în sector, cu un proiect aprobat de Comisia Europeană. Programele de baterii IPCEI vin după lansarea de către Comisia Europeană a Alianței Europene a Bateriilor în 2017 și adoptarea ulterioară, în mai 2018, a unui plan de acțiune strategic pentru promovarea dezvoltării unei industrii europene a bateriilor, având în vedere rolul cheie pe care îl joacă bateriile în tranziția energetică. Inițiativa promovează dezvoltarea unor tehnologii pentru bateriile litiu-ion concepute pentru a-și extinde durata de viață, pentru a reduce timpul de încărcare și pentru a le face mai sigure și mai ecologice.
Enel X este divizia globală de afaceri a Enel dedicată dezvoltării de produse inovatoare și soluții digitale în sectoarele în care energia prezintă cel mai mare potențial de transformare: orașe, case, industrii și mobilitate electrică. Compania este lider global în domeniul serviciilor energetice avansate, gestionând soluții de echilibrare a rețelei prin managementul consumului de energie, cu o capacitate de peste 6 GW la nivel global, o capacitate de stocare de circa 116 MW iar, în sectorul mobilității electrice, este jucător de top, cu circa 170.000 de puncte de încărcare a vehiculelor electrice pe tot globul.