Importurile maritime de motorină efectuate prin Oil Terminal din portul Constanța au scăzut cu 50% în luna octombrie față de septembrie și au ajuns la 190 de mii de tone, ca urmare a interdicției privind importurile de motorină din Constanța, introdusă de Ucraina la 1 octombrie.
De ce este important După cum a relatat Profit.ro, Ucraina a restricționat, de la 1 octombrie, importurile de motorină prin portul Constanța, în care funcționează facilitățile de încărcare-descărcare și depozitare ale companiei de stat Oil Teminal, din cauza volumelor mari de carburanți din India produși din țiței rusesc sosite în Constanța pe timpul verii.
Mai este interesant Măsura, care a fost anulată ulterior, pe 7 noiembrie, este unul dintre motivele pentru care compania românească de stat s-a văzut obligată să-și rectifice bugetul pe 2025, cu o scădere de 13,2% a estimării de venituri. Statul român pierde și direct bani din cauza restricției impuse de Ucraina, constând în suprataxa de 0,5% din cifra de afaceri, impusă de anul acesta și traderilor străini.
În pofida interdicției de a vinde combustibil indian pe piața ucraineană, 73 mii tone de diesel, produs de Reliance Industries, au ajuns la Constanța în octombrie. Potrivit traderilor citați de presa de specialitate ucraineană, combustibilul a fost vândut pe piețele din România, Serbia și Republica Moldova.
Oscar Downstream a preferat motorina din Arabia Saudită, descărcând 61 mii tone de produse Yanbu NGL Terminal în octombrie.
Volumul importurilor de combustibil din Turcia efectuate prin Oil Terminal în octombrie s-a ridicat la 49 mii de tone, de patru ori mai mult decât în septembrie.
În primele 10 luni ale anului, volumele de motorină descărcate în porturile românești au scăzut cu 21%, la 2,83 milioane de tone. Cei mai mari furnizori au fost India (1,07 milioane de tone), Turcia (945 mii de tone) și Grecia (207 mii de tone).
România este importator net de motorină, o parte din diesel-ul descărcat în Oil Terminal ajungând pe piața internă, iar cealaltă parte pe piețele vecine din Ucraina și Republica Moldova.
Compania de stat Oil Terminal, operatorul terminalului petrolier maritim din Portul Constanța, a raportat scăderea cu 53,5% a profitului net pe primele 9 luni ale anului, comparativ cu perioada similară din 2024, de la 45,263 la 21,056 milioane lei.Scăderea a avut loc înaintea impunerii de către Ucraina a interzicerii importurilor de produse petroliere din Portul Constanța.
Rezultatele au fost explicate anterior de către Oil Terminal, într-un anunț privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul în curs. Cauzele scăderilor sunt, potrivit companiei, reducerea consumului intern de motorină, precum și impunerea impozitului specific de 0,5% din cifra de afaceri a sectoarele de petrol și gaze și traderilor străini de țiței și produse petroliere, de la 1 februarie.
Ulterior, de la 1 octombrie, situația s-a complicat și mai mult, din cauza faptului că Ucraina a restricționat importurile de motorină prin portul Constanța, justificând măsura prin volumele mari de carburanți din India produși din țiței rusesc sosite la Oil Terminal pe timpul verii. Compania a luat măsuri pentru a segrega circuitul prin care sunt descărcate, încărcate și stocate în terminal cantitățile de motorină venite din India, suspectate de Ucraina că sunt fabricate din țiței rusesc, după cum a relatat Profit.ro.
″Noi suntem stocatori, noi facem operațiunile de încărcare- descărcare din vapoare, stocarea mărfii și mai departe pleacă pe barje, pe trenuri, auto-cisterne. Noi nu suntem comercianți de produse petroliere. Marfa este a clienților, a traderilor care au clienți pe piața românească sau sârbească sau ucraineană.
S-a primit anul acesta motorină din India. După care, în momentul în care au apărut aceste discuții vizavi de această marfă, noi am pus-o separat. Se numește segregarea instalațiilor, pe rezervoare separate, ca să nu mai fie pe același flux cu motorina care pleacă în Ucraina″, a declarat directorul general al Oil Terminal, Sorin Ciutureanu, precizând că a informat autoritățile române, în primul rând Ministerului Energiei, despre această situație și că nu are informații despre produse rusești care ajung în Portul Constanța.














