DOCUMENT Serviciul secret ucrainean a redactat o listă cu 32 de porturi și terminale care furnizează carburanți rusești Kievului. Rafinăriile românești pot profita. Presiune pe prețuri

DOCUMENT Serviciul secret ucrainean a redactat o listă cu 32 de porturi și terminale care furnizează carburanți rusești Kievului. Rafinăriile românești pot profita. Presiune pe prețuri
scris 9 oct 2023

Presiunea pe prețurile carburanților s-ar putea accentua în perioada următoare ca urmare a publicării de către Serviciul secret de securitate ucrainean (SBU) a unei liste cu 32 de porturi, terminale și depozite implicate în furnizarea de motorină de proveniență rusă în Ucraina. Lista nu cuprinde niciun port sau terminal din România, însă apar astfel de facilități din Republica Moldova, Bulgaria și Turcia, ceea ce face ca România să fie una dintre puținele surse sudice disponibile “nealterate” pentru importatorii ucraineni.

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

Profit.ro organizează, pe 19 octombrie, cu cei mai mari jucători în domeniu, Profit Energy.forum Ediția a VII- a - A doua iarnă de război în energie. Evenimentul, care va fi transmis în direct și la PROFIT NEWS TV, este organizat cu sprijinul Federației Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE), Electrica Furnizare, Tinmar Energy, Black Sea Oil & Gas, Delgaz Grid, Artenie, Secrieru & Partners (AS Partners), Romgaz.

Detalii aici

De ce este important Situația pe piața europeană a carburanților este una tensionată, în special pe cea a motorinei, UE și, implicit, România, fiind importatoare nete de diesel. De la începutul verii, motorina s-a scumpit în stațiile autohtone ale liderului pieței, OMV Petrom, cu aproximativ 1,5 lei/l, de la 6,3 lei/l ajungând la 7,8 lei/l, în timp ce benzina s-a apreciat cu 0,82 lei/l, de la 6,35 lei/l la 7,17 lei/l.

Urmărește-ne și pe Google News

Mai este interesant Ucraina își acoperă consumul intern, inclusiv cel al armatei, exclusiv din importuri, în urma distrugerii de către Rusia a rafinăriilor ucrainene în prima fază a războiului. Inițial, companiile ucrainene au importat cantități semnificative din Bulgaria (unde se află cea mai mare rafinărie a gigantului rus Lukoil din regiune, cea de la Burgas), după care s-au reorientat către alte importuri, pe ruta sudică în special din Turcia și România.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum
TABEL Ieftinire considerabilă a carburanților. Evoluție divergentă a benzinei și motorinei în ultima lună CITEȘTE ȘI TABEL Ieftinire considerabilă a carburanților. Evoluție divergentă a benzinei și motorinei în ultima lună

În urma deciziei guvernului ucrainean de a interzice importurile de țiței și combustibili neînsoțite de documente de origine care să ateste proveniență non-rusă, serviciul secret ucrainean a redactat, potrivit presei de specialitate de la Kiev, o listă cu 32 de porturi și terminale implicate în ocolirea acestei restricții.

Pe listă figurează porturi și terminale din Orientul Milociu și India, dar și din Europa.

Dacă prezența pe listă a porturilor și terminalelor din Bulgaria nu ar trebui să fie o surpriză, rafinăria Lukoil de la Burgas fiind exceptată de la sancțiunile impuse de UE importului de țiței rusesc, pe listă mai apar portul de la Giurgiulești din Republica Moldova (terminalul ICS Danube Logistics SRL) și multe porturi și terminale din Turcia.

GRAFICE Reuters - Industria germană, afectată de costurile mari, ar putea găsi un refugiu pentru energie curată în Europa Centrală. Cu ce atrage România. \ CITEȘTE ȘI GRAFICE Reuters - Industria germană, afectată de costurile mari, ar putea găsi un refugiu pentru energie curată în Europa Centrală. Cu ce atrage România. "Energie ieftină și curățică"

Surprinzător, facilitățile din Libia, Egipt, Maroc și Tunisia, suspectate că intermediază exportul de carburanți rusești, nu se aflau pe listă.

Evenimentele din Ucraina au făcut ca România să devină principalul furnizor de carburanți al Kievului, fiind responsabilă pentru aproape o treime din importurile de benzină, motorină și GPL efectuate de companiile din țara vecină în primele 5 luni ale acestui an.

SUA: Camera Reprezentanților adoptă o măsură de finanțare de urgență, etapă cheie pentru a evita un \ CITEȘTE ȘI SUA: Camera Reprezentanților adoptă o măsură de finanțare de urgență, etapă cheie pentru a evita un "shutdown"

În aceeași perioadă, 10% din carburanții importați de companiile ucrainene au provenit din Turcia și 7% din Bulgaria. În urma apariției listei SBU, aceste procente ar trebui înlocuite, cea mai logică sursă alternativă fiind România, ceea ce va crește cererea pe piața autohtonă.

Lista redactată de SBU, potrivit Enkorr

Țară Port/terminal/depozite
Algeria Algiers
Arabia Saudită

Jizan

Rafinăria Jizan

Emiratele Arabe Unite

FOTT

Hamriyah Oil Terminal

India Kakinada
Republica Moldova Giurgiulesti (terminalul ICS Danube Logistics SRL)
Bulgaria

BMF Burgas

BMF Port Burgas

Ruse Base

Byala Base

Hristo Smirnenski

Base Plovdiv

Burgas Base

Petrol Terminal Varna

Base Oil Terminal

Turcia

Alania

Arnavutkoy IGA Terminal

ATAS Mersin Oil

Botas Dortyol

Ceyhan Delta Rubis Petrol

Derince

Eti Bakr Samsun Copper

Iskenderun

Marmara

Mersin

Sadas Samsun Fuel Storage

Samsun

Trabzon

Turpas Izmit Rafineri

Turpas Aliaga Izmit Rafineri

Yarimca- Izmit Port

SBU studiază în continuare alte căi posibile prin care produsele energetice rusești ar putea intra pe piața ucraineană, acesta fiind motivul pentru care lista rămâne deschisă.

În prealabil, serviciul secret ucrainean a transmis importatorilor o scrisoare care includea o listă a unor porturi care ar primi volume semnificative de carburanți din Rusia. SBU a solicitat și Serviciului Vamal să o informeze cu privire la vămuirea mărfurilor care au fost expediate din porturile de pe această listă, precum și să selecteze mostre pentru analiză.

ULTIMA ORĂ DOCUMENT Guvernul este de acord cu majorarea salariului minim, dar, deocamdată, nu și în construcții, agricultură, alimentație, descoperind o problemă. Ministerele reanalizează textul CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ DOCUMENT Guvernul este de acord cu majorarea salariului minim, dar, deocamdată, nu și în construcții, agricultură, alimentație, descoperind o problemă. Ministerele reanalizează textul

Procedura a fost inițiată pe 5 octombrie, iar operatorii din piață s-au plâns de imposibilitatea vămuirii motorinei importate în special prin terminalul moldovean Giurgiulești și din unele depozite de carburanți din Bulgaria.

"Stimați parteneri! Din cauza incertitudinii cu privire la vămuirea carburanților proveniți din Republica Moldova și Bulgaria, nu vă putem oferi cantitățile dorite. Așteptăm clarificări", și-a a informat unul dintre importatorii ucraineni partenerii de afaceri.

Mesjaul său a fost confirmat și de unul dintre concurenți: „Avem probleme la vamă, verifică documentele pentru combustibil și nu le lasă să treacă”.

Probleme au și unii comercianți bulgari, care susțin că nu manipulează produse rusești: „Dacă oferim documente care demonstrează că am achiziționat resursa în Grecia, de ce nu o putem expedia (în Ucraina - n.r.)?”, întreabă aceștia.

viewscnt
Afla mai multe despre
uvraina
importuri
carburanți
motorina
rusia
terminale
porturi
turcia
moldova