DOCUMENT De ce a luat BSOG decizia finală de investiție în Marea Neagră și de ce condiționează viabilitatea sa de “restabilirea tuturor drepturilor” concesionarilor proiectului Midia

DOCUMENT De ce a luat BSOG decizia finală de investiție în Marea Neagră și de ce condiționează viabilitatea sa de “restabilirea tuturor drepturilor” concesionarilor proiectului Midia
scris 7 feb 2019

Black Sea Oil & Gas (BSOG) a fost nevoită să adopte o decizie finală de investiție pentru Proiectul de Dezvoltare Gaze Naturale Midia pentru a nu pierde concesiunea zăcământului, în acest an, în condițiile în care, potrivit acordului de concesiune semnat în 2008, îi expiră perioada de explorare. Aceasta ar putea fi explicația faptului că decizia a fost anunțată surprinzător, la numai 5 zile de la declarațiile critice ale șefului companiei, Mark Beacom, care se plângea public că Legea offshore și OUG 114/2018 afectează negativ planurile de investiții ale BSOG.

Totodată, expirarea fazei de explorare ar putea explica și enigmaticul citat din comunicatul BSOG: “Decizia finală de investiție a fost luată cu bună-credință, pornind de la premisa că BSOG și partenerii săi de concesiune vor reuși restabilirea tuturor drepturilor acestora, în sensul eliminării oricăror taxe și contribuții suplimentare recent introduse, precum și a oricăror restricții privind libera circulație a gazelor pe o piață deplin liberalizată, conform legislației europene. Acestea sunt necesare atât pentru a face Proiectul MGD o investiție viabilă, cât și pentru a încuraja viitoarele proiecte de dezvoltare a gazelor naturale din Marea Neagră"

Urmărește-ne și pe Google News

Potrivit legislației, neadoptarea unei decizii finale de investiție până la finalul fazei de explorare atrage după sine preluarea de către Agenția Națională pentru Resurse Minerale (ANRM) a drepturilor asupra perimetrului respectiv.

În 2008 a fost semnat actul adițional 11 (act normativ desecretizat) prin care a fost modificat contractul de împărțirea producției dintre statul român și titularul licenței de la acea dată, Sterling Resources, semnat pe baza unor legi vechi din 1991 și 1992, pentru a fi transformat în acord petrolier de concesiune, pentru a-l adapta Legii Petrolului din 238/2004. Aceasta nu mai permitea semnarea de contracte de împărțire a producției, ci numai de concesiune.

OFICIAL Pe bursele românești de profil vor fi tranzacționate aproape exclusiv gaze importate din Rusia de la Gazprom, după ce Guvernul s-a bătut să-i oblige pe producătorii interni să vândă pe aceste burse CITEȘTE ȘI OFICIAL Pe bursele românești de profil vor fi tranzacționate aproape exclusiv gaze importate din Rusia de la Gazprom, după ce Guvernul s-a bătut să-i oblige pe producătorii interni să vândă pe aceste burse

Actului normativ aprobat în 2008 prevedea că “perioada de explorare va continua pentru 5 ani, și va fi împărțită în 2 faze, una obligatorie de 3 ani și una opțională de 2 ani. Titularul va avea dreptul să extindă perioada de explorare cu două perioade adiționale de cel mult 3 ani fiecare, cu condiția de a-și fi îndeplinit obligațiile prevăzute în fazele anterioare”.

DOCUMENT De ce a luat BSOG decizia finală de investiție în Marea Neagră și de ce condiționează viabilitatea sa de “restabilirea tuturor drepturilor” concesionarilor proiectului Midia

Cu alte cuvinte, BSOG, care a ajuns între timp titularul licenței de concesiune, era obligat să adopte în acest an, 2019, decizia finală de investiție, din 2008 trecând deja perioada maximă de 11 ani prevăzută în acordul din 2008 (perioada inițială de 5 ani plus cele două perioade adiționale de 6 ani).

Durata întregului acord (de explorare/dezvoltare/exploatare) era de 30 de ani, din momentul semnării însă a contractului de împărțire a producției (1992), cu drept de prelungire cu o perioadă adițională de până la 15 ani.

EXCLUSIV Bogdan Stănescu, Depogaz, operatorul controlat 100% de Romgaz: OUG 114 ne afectează planul de investiții în creșterea capacității de înmagazinare gaze a României. Sper ca plafonarea prețului să nu ducă la infringement CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Bogdan Stănescu, Depogaz, operatorul controlat 100% de Romgaz: OUG 114 ne afectează planul de investiții în creșterea capacității de înmagazinare gaze a României. Sper ca plafonarea prețului să nu ducă la infringement

Așa se explică și citatul din comunicatul BSOG de joi, care, deși anunță adoptarea deciziei finale de investiție, condiționează fiabilitatea sa de “restabilirea tuturor drepturilor” acționarilor proiectului Midia.

Cu alte cuvinte, în condițiile în care acționarii au fost nevoiți să adopte această decizie pentru a nu pierde concesiunea, fie guvernul renunță la prevederile legii offshore și Ordonanței 114/2018 care au schimbat regulile jocului, fie BSOG se va adresa justiției în vederea “restabilirea drepturilor” concesionarilor.

Această interpretare pare a fi confirmată de Beacom, care a declarat pentru Platts: "Am luat decizia finală de investiție și suntem hotărâți să mergem mai departe indiferent de eventualul rezultat al acestor prevederi dezastruoase. Vom lucra în paralel pentru a obține rezultate satisfăcătoare ale acestor aspecte".

"Lucrul în paralel" pare a se referi la acțiuni în justiție declanșate de companie împotriva statului român.

Joi dimineață, compania petrolieră americană Black Sea Oil&Gas, controlată de gigantul de asset management Carlyle Group LP, concesionară de perimetre de gaze naturale în apele teritoriale românești ale Mării Negre, sa anunțat că a luat decizia finală de investiție în proiectul de dezvoltare a acestora, necesară demarării lucrărilor la instalațiile de exploatare a respectivelor zăcăminte de gaze, potrivit unor surse din industrie.

EXCLUSIV Retehnologizarea reactoarelor de la Cernavodă: Cel mai mare producător de electricitate din Coreea de Sud se aliază cu americani pentru contracte în România. Șefii companiilor - la Guvern CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Retehnologizarea reactoarelor de la Cernavodă: Cel mai mare producător de electricitate din Coreea de Sud se aliază cu americani pentru contracte în România. Șefii companiilor - la Guvern

Șeful Black Sea Oil&Gas, Mark Beacom, a criticat constant prevederile Legii offshore și ale recentei OUG nr. 114/2018, despre care a afirmat că îngreunează foarte mult luarea deciziei finale de investiție, programată inițial pentru 2018 și amânată ulterior, însă, în paralel, compania a avansat constant cu permisele, autorizațiile și contractele necesare demarării proiectului de dezvoltare Midia, precizând de fiecare dată că intrarea lor în vigoare este condiționată de luarea deciziei finale de investiție.

Legea offshore a majorat semnificativ povara fiscală suportată de companiile concesionare de perimetre de gaze din Marea Neagră din Marea Neagră și le-a obligat obligă să-și vândă minimum 50% din producție pe bursele din România. OUG 114 a plafonat prețul de vânzare al gazelor către furnizori de către toți producătorii la 68 lei/MWh, i-a obligat să asigure cu prioritate consumul casnic, a reintrodus prețurile reglementate la energie și a majorat de 20 de ori, de la 0,1% la 2%, contribuția bănească datorată ANRE de toți deținătorii de licențe din domeniul energiei electrice și gazelor naturale.

Guvernul a aprobat la finalul lunii trecute prelungirea cu 15 ani, până în 2045, a acordului petrolier dintre stat și concesionarii ExxonMobil și OMV Petrom privind perimetrul de gaze naturale de mare adâncime Neptun Deep din Marea Neagră, semnat inițial în anul 2000 cu valabilitate până în 2030, prin încheierea în acest sens a unui act adițional la acord.

viewscnt
Afla mai multe despre
bsog
gaze
marea neagră
investiție
decizie