Distribuitorii care nu vor citi contoarele în termen de șase luni în cazul energiei electrice și de trei luni pentru gazele naturale vor fi obligați să le plătească clienților o compensație de 100 de lei, a anunțat vicepreședintele Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), Zoltan Nagy-Bege, precizând că în momentul în care nu vor citi un milion de contoare suma pe care o vor avea de plată va ajunge la 100 de milioane de lei.
El a subliniat că în prezent se află în dezbatere publică două modificări ale standardelor de distribuție la energia electrică și la gaze naturale, care prevăd astfel de măsuri, în condițiile în care amenzile prevăzute de lege nu sunt foarte mari, scrie Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Avem în dezbatere publică două modificări ale standardelor de distribuție la energia electrică și la gaze naturale și vom obliga distribuitorii care au sarcina citirii contoarelor, pentru că distribuitorii citesc contoarele, care depășesc acest termen de 6 luni în cazul energiei electrice și de 3 luni la gaze naturale și nu s-a citit contorul, automat trebuie să plătească o compensație pentru acei clienți căroara nu le-au citit control. Compensația, propunerea noastră este de 100 de lei. Bănuiesc că în momentul în care nu vor citi un milion de contoare și au de plătit 100 de milioane de lei, o să-i coste și o să fie preocupați de asta", a declarat vicepreședintele ANRE, la Digi 24.
El a adăugat că fiecare consumator are dreptul de a citi contorul și de a trimite indexul contorului în fiecare lună, iar furnizorul este obligat să factureze.
"Vreau să vă spun ceva foarte important: fiecare consumator are dreptul de a citi contorul și de a trimite indexul contorului în fiecare lună. Pe factură trebuie să fie un număr dedicat de autocitire, un interval de timp care să nu fie mai scurt de 5 zile și de obicei se dă un interval mai lung în care orice client poate să sune, să se identifice și să dea indexul. Acest lucru se poate face și prin aplicația pusă la dispoziție de majoritatea furnizorilor. În momentul în care se face autocitire, se comunică indexul, furnizorul este obligat să factureze", a explicat el.
Întrebat dacă sunt companii care au folosit momentul acesta ca "să îi jegmănească" pe clienți, vicepreședintele ANRE a răspuns: "Probabil că sunt". "Au fost foarte multe contravenții, nu știu dacă s-a făcut din rea intenție sau din greșeală, dar au fost foarte multe plângeri și am aplicat amenzi pentru depășirea diverselor termene de răspuns la clarificări privind factura, de semnat contractul în termen de 5 zile lucrătoare din momentul în care se depun toate documentele solicitate de furnizor, de răspuns la solicitare de ofertă, de citire a contoarelor. Regulamentul prevede foarte clar că contoarele de energie se citesc cel puțin o dată la 6 luni, iar în cazul gazelor o dată la 3 luni, și am găsit foarte multe cazuri când aceste termene nu s-au respectat și am aplicat amenzi și vom continua sa aplicăm amenzi", a menționat Zoltan Nagy-Bege.
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE Adrian Polec a cumpărat de la familia Chitafes un proiect de apart-hotel lângă Palatul ParlamentuluiEl consideră sunt anumite contravenții din această piață pentru care amenzile sunt mici, însă pentru altele "nu sunt chiar foarte mici". "De exemplu pentru depășirea termenelor de răspuns sau de semnat contractul sau de trimitere de cerere de oferte este de 400.000 de lei, evident că pentru o companie care are 2-3 milioane de clienți și avem în România, poate nu este mare, dar putem da amenda de 2-3 ori. Aceasta este amenda maximă", a arătat reprezentatul ANRE.
Acesta a reamintit pașii care trebuie parcurși de către consumatori în cazul în care primesc facturi "aberant de mari", care nu au legătură cu realitatea.
"Primul pas să solicite informatii, detalii de la furnizor. El are obligația să-i răspundă în maximum 15 zile și poate să solicite și suspendarea termenelor de plată în acest caz. După ce trec cele 15 zile în care furnizorul este obligat să dea explicații și nu a primit acest răspuns se poate adresa autorității (ANRE) și vom analiza toate situațiile. Avem destul de multe plângeri pe parcursul acestui an, majoritatea sunt soluționate, am găsit soluțiile, am găsit problemele. Foarte multe cazuri se rezolvă prin sesizarea la furnizori, pentru că și furnizorul își dă seama că cineva a comis o eroare. În aceste cazuri, când sunt valori aberant de mari, în majoritatea cazurilor este vorba de o eroare, că e o eroare a softului, a cititorului, o eroare a softului de facturare, sunt diverse cazuri, dar majoritatea se rezolvarea după primul pas. Dacă nu se rezolvă, se implică autoritatea și în foarte multe cazuri chiar aplicăm amenzi pentru furnizori dacă au încălcat vreo reglementare", a adăugat vicepreședintele ANRE, Zoltan Nagy-Bege.