Consiliul Concurenței anunță că a identificat bariere în racordarea clienților casnici la rețelele de distribuție a energiei electrice

Consiliul Concurenței anunță că a identificat bariere în racordarea clienților casnici la rețelele de distribuție a energiei electrice
scris 8 ian 2024

Consiliul Concurenței anunță că a finalizat studiul privind racordarea clienților casnici la rețelele de distribuție a energiei electrice, după ce a primit și analizat punctul de vedere al Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). Autoritatea de concurență a identificat și unele bariere în procesul de racordare, una dintre ele făcând referire la dificultățile întâmpinate de utilizatorii finali în a înțelege pe deplin activitatea de racordare.

”Autoritatea de concurență a finalizat studiul privind racordarea clienților casnici la rețelele de distribuție a energiei electrice, după ce a primit și analizat punctul de vedere al Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). Potrivit studiului, în perioada 2018 – 2022, numărul racordărilor clienților casnici la rețelele de distribuție a energiei a crescut, operatorii alocând fonduri mai importante atât pentru branșarea noilor consumatori, cât și pentru extinderea rețelelor electrice de interes public. Această intensificare a activității a avut loc în urma implementării prevederilor prin care costurile racordării au fost suportate de operatorii sistemelor de distribuție”, anunță Consiliul Concurenței.

Urmărește-ne și pe Google News
Proiectul Guvernului privind RCA pentru deținătorii de trotinete și biciclete electrice, depus la Senat CITEȘTE ȘI Proiectul Guvernului privind RCA pentru deținătorii de trotinete și biciclete electrice, depus la Senat
Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Cu toate acestea, au existat și disfuncționalități în procesul de racordare generate, în principal, de modificările frecvente ale legislației, care au obligat operatorii de distribuție să își reorganizeze, repetat, activitatea. În plus, durata medie anuală a procesului de racordare a crescut cu circa 30%, scrie News.ro.

În cadrul studiului, autoritatea de concurență a identificat și unele bariere în procesul de racordare. Una dintre acestea se referă la dificultățile întâmpinate de utilizatorii finali în a înțelege pe deplin activitatea de racordare, care este una complexă, ce implică parcurgerea multor proceduri tehnice.

În plus, dacă în perioada dintre primul semestru din 2020 și până în semestrul al doilea din 2021, legislația prevedea suportarea de către operatorii sistemelor de distribuție a costurilor racordării, reglementările actuale prevăd că solicitantul (consumator casnic) este obligat să suporte contravaloarea efectivă a lucrărilor de proiectare și execuție a branșamentului, fiind despăgubit de operator doar în limita valorii medii a unui branșament, valoare stabilită de ANRE.

În concluzie, este nevoie să se asigure un cadru legal clar și predictibil, în care să fie consultați actorii vizați de potențialele schimbări. De asemenea, Consiliul Concurenței apreciază că elaborarea unui cod de bune practici în activitatea de racordare a utilizatorilor poate conduce la reducerea unor termene din cadrul procesului de racordare.

Studiul privind activitatea de racordare a clienților casnici la rețelele de distribuție a energiei electrice poate fi consultat pe site-ul instituției.

viewscnt
Afla mai multe despre
consiliul concurenței
energie