Conducerea PPC este însă optimistă că va ajunge la o înțelegere finală cu Enel și dorește ca planul de business actualizat să fie prezentat spre sfârșitul lunii februarie incluzând și noile date privind achiziția afacerii din România.
De regulă, conform practicii din ultimii 3 ani, PPC își prezenta planul strategic actualizat în decembrie, dar acum momentul a fost amânat pentru finele lunii februarie, semnal văzut de experți ca o pregătire de a anunța inclusiv cumpărarea afacerii Enel din România.
Date analizate în octombrie de Profit.ro au indicat că PPC pregătește o mișcare importantă de expansiune pe piața energetică, vizând să achiziționeze 70% din filiala grupului italian Enel în România, într-o tranzacție care evaluează întreaga companie Enel România la 1,8 miliarde euro.
Public Power Corporation (PPC) este cea mai mare companie de electricitate din Grecia, iar Enel este un gigant pe piețele globale de electricitate, gaze naturale și energii din surse regenerabile, activând în peste 30 de țări din lume și având o capacitate totală instalată de peste 88 GW.
Presa din Italia anunța atunci că vânzarea de către Enel a unor active din România a revenit în actualitate, avansând și o sumă la care sunt estimate aceste active care ar urma să fie vândute (1 miliard de euro), dar și o serie de potențiali cumpărători. Printre aceștia se aflau fondurile de investiții Macquarie, GIC (Singapore) și Wren House, ultimul fiind un fond de investiții din Kuweit specializat în infrastructură.
Acum însă este vorba de vânzarea unui pachet majoritar către PPC.
Conform planului, PPC este de așteptat să plătească 300-400 de milioane de euro în numerar și să acopere restul din împrumuturi.
- (i) aproximativ 3,2 miliarde euro pentru proiecte de energie regenerabilă până în 2024, inclusiv producerea de hidroenergie și achiziții de companii în țările balcanice vecine, cu scopul de a atinge o capacitate instalată de SRE de 7,2 GW până în 2024;
- (ii) aproximativ 1 miliard de euro în rețele de distribuție (ale companiei elene de distribuție a energiei electrice HEDNO) până în 2024, cu accent deosebit pe dezvoltarea rețelei, automatizarea rețelelor, facilitarea pieței și servicii mai bune pentru clienți; și
- (iii) aproximativ 1,7 miliarde euro până în 2024 pentru producerea convențională de energie electrică, unitatea operațională de furnizare, construcția unei centrale pentru producerea energiei electrice din deșeuri, digitalizare, telecomunicații și puncte de încărcare pentru vehicule electrice.
În România, prognozele pentru 2030 vorbesc despre investiții de 5,2 GW în energie eoliană și aproximativ 5 GW în energie fotovoltaică, în conformitate cu planul național pe zece ani de dezvoltare în domeniul energiei.
În România, Enel este unul dintre cei mai mari investitori privați în domeniul energetic, cu operațiuni în sectorul distribuției și furnizării de electricitate, precum și al producției de energie electrică din surse regenerabile, din anul 2005.
Companiile E-Distribuție operează rețele cu o lungime totală de aproximativ 128.000 de kilometri în trei zone importante ale țării (Muntenia Sud - inclusiv București, Banat și Dobrogea) și acoperă o treime din piața locală de distribuție.
Grupul Enel a raportat pentru primul semestru al anului trecut pierderi operaționale de 115 milioane euro pe sectorul de retail din România și de 51 milioane euro pentru activitatea locală de infrastructură și rețele.
La nivelului întregului grup, Enel estimează că măsurile "adverse" ale Guvernului României din domeniul energiei au avut o contribuție totale negativă la EBITDA de 270 milioane euro.
După cum a relatat Profit.ro, subsidiarele românești Enel Energie și Enel Energie Muntenia, furnizori majori de energie electrică pe piața locală, au fost nevoite să împrumute de urgență sute de milioane de euro de la compania-mamă în august, deși aveau deja contractate linii de finanțare de la bănci, din cauza crizei de lichiditate generată de scumpirea galopantă a electricității pe care o achiziționează pentru clienți de pe piețele angro, coroborată cu întârzierile mari cu care statul român rambursează furnizorilor costurile plafonării prețurilor pentru clienții finali.
Recent, Enel a anunțat că a ajuns la un acord privind vânzarea a 50% din acțiunile diviziei sale de servicii de rețea Gridspertise către fondul de private equity CVC pentru aproximativ 300 de milioane de euro.