Operatorul de transport gaze Transgaz a reluat licitația de achiziționare de servicii de echilibrare a Sistemului Național de Transport (SNT) cu gaze din import, în eventualitatea unei penurii pe piața internă. Prima licitație a fost anulată din lipsă de ofertanți, confirmând scepticismul Profit.ro în momentul lansării acesteia. Șansele de reușită ale noii licitații par și mai scăzute, Transgaz păstrând aceeași formulă de preț și micșorând adaosul procentual de la 16 la 15%.
Noua licitație va avea, probabil, soarta celor de anul trecut, care au fost rând pe rând anulate ca urmare a faptului că nicio companie (trader) nu a fost interesată, deși adaosul procentual era dublu, de 30%, nu de 15%.
De ce este important: “Dată fiind creșterea prețurilor la gazele naturale în anul 2022, precum și previziunile aferente volumelor de gaze disponibile pentru tranzacționare pe piețele bursiere, există posibilitatea că în perioada de iarnă (ianuarie - martie 2023) produsele standardizate pe termen scurt disponibile pe platformele de tranzacționare să nu ofere răspunsul necesar pentru a menține rețeaua de transport în limitele sale operaționale. În acest sens este necesară achiziția complementară a serviciilor de echilibrare prin intermediul cumpărării de gaze naturale din import, pentru asigurarea echilibrării fizice a SNT”, explică Transgaz demersul de a organiza licitația.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Prețul pe care este dispus să-l plătească Transgaz traderilor pentru gazul de import este legat de cel spot de pe Bursa Română de Mărfuri: prețul mediu ponderat al ultimelor 3 zile precedente zilei de livrare, atât în cazul tranzacțiilor intrazilnice, cât și în cel al celor pentru ziua următoare.
“La prețul gazelor naturale livrate, se poate adaugă un procent de până la 15% (procentul anterior din caietul de sarcini al licitației anulate, era de 16%, iar cel al licitațiilor de anul trecut, de 30% - n.r.), care să remunereze disponibilitatea prestatorului de a livra cantitățile de gaze naturale solicitate de OTS”, se precizează în noul caiet de sarcini.
Adaosul este necesar pentru că Transgaz nu semnează propriu-zis un contract de cumpărare gaze, ci unul de furnizare servicii de echilibrare, rezervându-și dreptul de a nu apela la o parte din cantitățile prevăzute în caietul de sarcini. Transgaz “nu este obligată să solicite prestare de servicii de echilibrare pe durata contractului, în situația în care produsele standardizate pe termen scurt oferă răspunsul necesar pentru a menține rețeaua de transport în limitele sale operaționale sau în prezența unei lichidități în ceea ce privește produsele standardizate pe termen scurt”, prevede documentul.
Caietul de sarcini se referă și la un preț estimat, de 894,55 lei /MWh (mai ridicat decât cel din prima licitație, de 788 lei/MWh - n.r.), care “reprezintă prețul mediu ponderat calculat pentru tranzacțiile intrazilnice din perioada 09.09.2022-18.09.2022 publicate pe BRM”, însă acesta “este utilizat exclusiv pentru determinarea prețului total al ofertei”, și nu va fi prețul efectiv la care s-ar efectua eventualele tranzacții.
CITEȘTE ȘI TABEL Raliul carburanților continuă. Scumpirile din ultima săptămână au anulat ieftinirile din ultima lunăÎn prezent, prețul mediu intrazilnic pe BRM este de 560 de lei/MWh.
În plus, compania ar putea avea probleme să găsească ofertanți și ca urmare a unor prevederi a recent adoptatei Ordonanțe de Urgență 119 de modificare a legislației de temperare a prețurilor, intrată în vigoare de la 1 septembrie.
La rândul său, Transgaz solicită eventualilor participanți și un depozit/garanții în cuantum de 1,079 milioane lei.