Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS) va întocmi, pe baza datelor transmise de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), o "listă neagră" a furnizorilor de energie electrică și gaze naturale apreciați ca având "un risc ridicat de erori și fraude", ce ar putea avea ca rezultat efectuarea de plăți necuvenite din bugetul statului sub formă de decontare către acești furnizori a beneficiilor acordate consumatorilor în baza legislației de compensare și reducere a facturilor și de plafonare a prețurilor în această iarnă, relevă date analizate de Profit.ro.
Mai precis. este vorba despre decontarea sumelor rezultate din aplicarea schemei de sprijin pentru clienții casnici. Potrivit legislației primare, aceste sume se comunică de către furnizori ANPIS în termen de 15 zile de la încheierea lunii calendaristice, în vederea decontării lunare a acestora, iar decontarea efectivă trebuie făcută în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării de către furnizori a sumelor.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
De ce este important: Furnizorii și distribuitorii de energie și gaze au transmis public în mai multe rânduri că măsurile prevăzute de Legea de aprobare a OUG de compensare pe facturi în această iarnă a scumpirilor galopante din ultima perioadă la energie electrică și gaze naturale riscă să ducă industria de profil în blocaj financiar și că se tem că nu li se vor deconta la timp de la bugetul de stat costurile acestor facilități acordate clienților.
"Până la data de 15 decembrie 2021, Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei elaborează și transmite Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS) o listă cu posibile riscuri de eroare sau fraudă ce ar putea avea ca rezultat efectuarea de plăți necuvenite din bugetul statului către furnizorii de energie. Până la data de 31 decembrie 2022, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei verifică corectitudinea întocmirii situațiilor de plată de către furnizori într-un eșantion de minimum 2% și transmite ANPIS rezultatele verificărilor în vederea dispunerii, după caz, a recuperării de la furnizor a sumelor primite necuvenit", relevă un document oficial.
Potrivit sursei citate, lunar, în termen de 2 zile de la primirea cererilor de decontare, ANPIS va redacta listele cu furnizorii de energie electrică și de gaze care solicită compensare din bugetul de stat și le transmite la Agenția Națională pentru Administrare Fiscală (ANAF).
Ulterior, în termen de 8 zile de la primirea listei cu furnizorii, ANAF va comunica ANPIS o listă cu indicatori specifici analizei de risc pentru acești furnizori. Indicatorii, procedura de comunicare, precum și alte termene de transmitere se stabilesc printr-un protocol încheiat între ANAF și ANPIS până la data de 25 decembrie 2021. În baza fișierelor analitice csv., transmise de solicitanți, și a riscurilor transmise de ANRE, ANPIS efectuează și verificări pe baza unor profile de risc. Pe baza fișierelor analitice și a fișierelor de plăți privind consumatorul vulnerabil, la nivelul ANPIS se realizează o verificare asupra sumelor transmise spre compensare privind acești beneficiari.
"Pe baza datelor furnizate de Agenția Națională pentru Administrare Fiscală și a analizelor, este întocmită de ANPIS lista cu furnizorii care prezinta un risc ridicat. Lista va fi înaintată Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, în vederea efectuării de verificări competente, și suspendă plata pentru furnizorii respectivi", stipulează documentul.
CITEȘTE ȘI Decizie în pregătire: Asigurătorii - obligați să plafoneze tarifele RCA, după ce prețurile s-au dublat în urma ieșirii de pe piață a City Insurance. Amenzile, majorate de 10 oriTransmiterea riscurilor și procedura comunicării datelor și documentelor între ANPIS si ANRE vor fi stabilite prin protocol până la 15 decembrie.
"Pe baza situațiilor transmise de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei, care se realizează în termen maxim de 15 de zile de la data solicitării, ANPIS dispune, după caz, reluarea plății sau recuperarea de la furnizor a sumelor primite necuvenit. Aferent solicitărilor furnizorilor de energie electrică/gaze naturale pentru perioada 1 noiembrie 2021 - 31 martie 2022, în baza verificărilor, ANPIS stabilește prin decizie sumele acordate, nedecontate sau pentru care a fost stabilit un titlu de creanță. Deciziile se comunică furnizorilor, in termen de 30 zile de la data emiterii. Actele administrative pot fi contestate conform normelor de contencios administrativ. Pentru creanțele stabilite sunt aplicabile dispozițiile Legii nr. 207/2015 privind codul de procedura fiscală, inclusiv cu privire la calculul de accesorii datorate pentru neplata la scadență a creanței bugetare principale", mai scrie în document.
Acolo se menționează și că "modelul deciziei de recuperare a sumelor datorate de către furnizori este prevăzut în anexa nr 1.10", care însă nu a fost publicată în vederea dezbaterii publice, cel puțin deocamdată.