Cel mai mare transportator pe cale ferată din România, compania de stat CFR Marfă, și-a triplat pierderile în primul semestru al acestui an, acestea crescând de la 23,516 milioane lei în primele 6 luni din 2015 la 76,789 milioane lei în ianuarie-iunie 2016, în condițiile scăderii cu 13% a veniturilor și a unei ușoare majorări, cu 0,5%, a cheltuielilor, potrivit bilanțului semestrial al companiei.
În luna mai a acestui an, directorul general al companiei, Mihuț Crăciun, a atras atenția asupra faptului că CFR Marfă are o dependență excesivă de transportul de cărbuni, care are o pondere de aproape 60% în totalul mărfii transportate de compania de stat. Această situație generează probleme în continuare, în condițiile în care doi clienți importanți ai companiei, Complexul Energetic Oltenia și Complexul Energetic Hunedoara, au probleme financiare.
Veniturile operaționale ale CFR Marfă s-au redus cu peste 15% în primul semestru din 2016, la 328,27 milioane lei.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit informațiilor transmise de companie News.ro, scăderea veniturilor din primele 6 luni din 2016 se datorează reducerii transporturilor de cărbune efectuate de companie, cauzată de diminuarea consumului de energie din economie în perioada februarie - mai 2016 și de procesul de restructurare prin care trece Complexul Energetic Oltenia.
Veniturile totale ale CFR Marfă au scăzut cu 13% în S1 2016, la 344,96 milioane lei, în timp ce cheltuielile totale au cunoscut o creștere ușoară, cu 0,5%, la 421,75 milioane lei. Cheltuielile cu personalul au avansat cu peste 5%, la 140,25 milioane lei, iar din acestea, cele cu salariile și indemnizațiile s-au majorat cu peste 6%, la 112,58 milioane lei.
Potrivit unui plan de restructurare a companiei, convenit cu instituțiile financiare internaționale și prezentat de Profit.ro în exclusivitate în primăvară, CFR Marfă, a cărei privatizare a eșuat în urmă cu 3 ani inclusiv pe fondul disputelor politice electorale, vrea să taie puternic din cheltuieli, prin reducerea cu peste 70% a orelor suplimentare plătite angajaților, repunerea în funcțiune a vagoanelor vechi, pentru a nu mai închiria vagoane de la alte societăți, și atacarea în forță, prin executări silite și procese, a companiilor de stat care nu își plătesc datoriile. Sunt urmărite și alte măsuri, precum restricționarea circulației TIR-urilor în anumite zile și impunerea unor taxe suplimentare pentru transportul auto, care să încurajeze folosirea serviciilor CFR Marfă.
Principalul competitor al CFR Marfă, care are o cotă de piață de peste 50%, este Grup Feroviar Român (GFR), cu o cotă de piață de circa 30% și este controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, condamnat definitiv, cu suspendare la începutul acestui an. Un alt competitor este DB Cargo, filiala din România a gigantului feroviar german Deutsche Bahn.
CITEȘTE ȘI ANT: Turoperatorul Mareea a păgubit peste 1.000 de turiști, restanțele către furnizori se ridică la 285.000 euroÎncepând cu 18 aprilie 2016, CFR Marfă are management privat. Noua conducere a elaborat un plan pentru o durata de patru ani, care prevede reorganizarea și eficientizarea companiei. Conducerea companiei speră să aducă compania pe profit în acest an, după opt ani la rând de pierderi.
CFR Marfă a avut pierderi în fiecare an din 2008 până în prezent, cel mai slab rezultat fiind înregistrat în 2009, cu o pierdere de 535 milioane lei. În 2015, afacerile companiei au scăzut cu 13%, până la 800 milioane lei, de la 918,8 milioane lei în 2014.
Guvernul vrea să încurajeze transportul de marfă pe calea ferată, considerat a fi mai "prietenos" cu clima și cu mediul ambiant, precum și mai eficient din punct de vedere energetic decât cel rutier, prin acordarea de ajutoare de stat companiilor care apelează la această modalitate de transport.
CITEȘTE ȘI Turoperatorii și hotelierii oferă sejururi alternative clienților Mareea și cer Guvernului OUG pentru garantarea plății vacanțelorAstfel, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență, Executivul intenționează să promoveze așa-numitul "transport intermodal" de marfă care include și transportul pe calea ferată al expedițiilor de marfă, prin compensarea costurilor suportate de operatorii de transport și de operatorii de servicii implicați în aceste transporturi intermodale de marfă.
"Modul de determinare și de acordare a compensației pentru transportul intermodal de marfă se stabilește prin hotărâre de guvern, cu respectarea legislației privind ajutorul de stat", se menționează în draftul de act normativ, care modifică, printre altele, OUG nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate.
Un program de promovare a transportul intermodal de marfă care include și expediții pe calea ferată se regăsește și în contractul de activitate al CFR SA pentru perioada 2016-2020. "În scopul atragerii de trafic feroviar de tranzit sau de trafic combinat, de tip RO-LA (Rollenden-Landstrassen, șosea rulantă – n.r.), transcontainere sau alte unități de transport intermodal și al administrării infrastructurii feroviare pe principii comerciale, CFR SA poate aplica valori reduse ale taxei de utilizare a infrastructurii (TUI)", prevede documentul citat.
CITEȘTE ȘI Petroliștii străini din Marea Neagră au rămas în "no man’s land" din punct de vedere legal, vor fi "salvați" de GuvernRomânia participă, de asemenea, la proiectele privind coridoarele de transport feroviar de marfă "Orient" și "Rin-Dunăre", implementate în baza Regulamentului Comisiei Europene nr. 913/2010. În plus, încă din 2014, Comisia Europeană a aprobat o schemă de ajutor de stat pentru transportul intermodal, care prevede tocmai subvenționarea operatorului de transport feroviar pentru ca acesta să reducă tarifele percepute companiilor de transport de marfă. Subvenția prevăzută de schema de ajutor de stat este până la 60% din costul total al transportului pe calea ferată inclus în transportul intermodal de tip RO-LA.
Potrivit INS, anul trecut, volumul de mărfuri transportate pe infrastructura rutieră din România a fost de 198,6 milioane tone, în creștere cu 4% față de 2014. Prin comparație, pe calea ferată s-au transportat în 2015 doar 55,3 milioane tone de marfă, cu 9% mai mult decât în anul anterior.
Datele CFR SA arată că întârzierile trenurilor de marfă s-au majorat cu peste 53% în 2015, de la 16,14 la 24,79 milioane minute, în timp ce viteza medie comercială de deplasare a acestora, care include restricțiile de viteză, opririle și staționările, a scăzut cu mai mult de 5% anul trecut, de la 18,85 la 17,80 km/h.