Gradul de interes al companiilor mari consumatoare de energie electrică din România pentru încheierea de contracte de tip Power Purchase Agreement (PPA), de achiziție de curent electric în avans pe termen lung, inclusiv de la dezvoltatori de centrale aflate în proiect, este în creștere, potrivit unui sondaj.
Contractele PPA devin tot mai atractive pentru publicul specializat din România, în special pentru companiile care țintesc către un preț predictibil la energie. Conform unui sondaj realizat de organizatorul evenimentului Romanian Green PPA, Creative Communication, reprezentanții companiilor consumatoare spun în proporție de 15% că ar fi interesate de încheierea unui astfel de contract, în timp ce 16% nu doresc să încheie un PPA. 40% dintre managerii companiilor intervievate spun că așteaptă ca piața să se maturizeze pentru a lua o decizie.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Fluctuația prețului la energie și dezechilibrele generate de instabilitatea fiscală și geopolitică determină tot mai multe companii românești cu un consum ridicat de energie electrică să caute soluții pentru asigurarea predictibilității financiare.
Alternativa consumului de energie verde a dus deja la creșterea numărului de prosumatori industriali, iar companiile producătoare din domenii precum metalurgie, producția cimentului, industria alimentară și automotive iau în calcul folosirea PPA ca instrument pentru contractarea energiei pe termen lung.
Conform unui chestionar aplicat de organizatorul evenimentului Romanian Green PPA pe un eșantion de 428 de companii cu un consum de peste 10 GW pe an, 15% dintre acestea iau în calcul încheierea unui PPA sau începerea negocierilor cu un potențial partener în următorii trei ani.
Gradul de informare al managerilor companiilor chestionate este, în prezent, una dintre cele mai importante bariere în ceea ce privește încheierea unui astfel de contract, se mai spune în comunicat. 11% dintre cei chestionați spun că nu știu ce reprezintă un PPA, iar 18% spun că au auzit de acest instrument de contractare, dar nu au încă toate datele pentru a se putea pronunța dacă vor opta pentru unul în viitor.
CITEȘTE ȘI Antifrauda în control în Dragonul Roșu - inspectorii au verificat 192 operatori economici și au aplicat 160 amenzi. Vor urma și alte centre comerciale mari16% din companiile chestionate au spus că știu ce înseamnă un PPA, dar nu consideră că este momentul oportun pentru a încheia unul. Motivele care stau la baza refuzului de a încheia un PPA sunt legate de prețul la care se contractează energia. O problemă des enunțată de consumatori este lipsa de predictibilitate a prețurilor pe piața liberă, însoțită de o previziune a scăderii prețului.
O altă problemă este legată de instabilitatea fiscală și legislativă. Cele mai multe companii spun că au rețineri în încheierea unui PPA pe mai mult de 5 ani, în condițiile în care legislația se schimbă anual, influențând condițiile de contractare, prețul finanțării și chiar prețul energiei.
CITEȘTE ȘI Proprietarul TikTok negociază vânzarea activelor sale de gaming, inclusiv către rivalCele mai multe companii consideră că orice instrument care ar duce la reducerea costurilor ar fi util, dar depinde de investiția și logistica necesară. Perioada lungă de contractare rămâne în continuare unul dintre dezavantajele enunțate de companiile care spun că nu știu dacă PPA este cea mai bună formă de reducere a costurilor cu energia. 40% dintre persoanele chestionate spun că așteaptă ca piața să se maturizeze, pentru a lua o decizie.
Chestionarul a fost realizat telefonic, pe o baza de date de 428 de companii cu consum de energie de peste 10 GW pe an. Au fost chestionate persoane de decizie la nivel de management, achiziții sau directori de energie.
În România au fost făcute publice 4 contracte de tip PPA, dar dezvoltatorii au anunțat negocieri cu peste 100 de companii românești pentru un astfel de contract. Condițiile financiare și logistice care trebuie îndeplinite la încheierea unui PPA cresc perioada de negociere a unui astfel de contract la 12-18 luni, potrivit estimărilor companiilor din domeniu.