Cadou de Revelion de la Transgaz: operatorul a lansat 4 licitații pentru masivul proiect BRUA. Contractele ar putea însuma 300 milioane euro

Cadou de Revelion de la Transgaz: operatorul a lansat 4 licitații pentru masivul proiect BRUA. Contractele ar putea însuma 300 milioane euro
scris 30 dec 2016

Operatorul sistemului național de transport al gazelor naturale, Transgaz, companie controlată de statul român, prin Ministerul Economiei, le-a făcut un cadou de Anul Nou potențialilor săi contractori și a lansat primele proceduri de achiziție publică destinate masivului proiect de construire a secțiunii românești a conductei internaționale ce va interconecta sistemele de transport de gaze naturale ale României, Bulgariei, Ungariei și Austriei (BRUA), investiție estimată la valoarea totală de 560 milioane euro, din care 179 milioane euro vor fi suportate de către Comisia Europeană.

Astfel, Transgaz a lansat, astăzi, patru licitații pentru materiale, componente și echipamente necesare proiectului construirii conductei BRUA, cele patru contracte care urmează să fie atribuite putând ajunge, cumulat, la valoarea însumată maximă de aproape 300 milioane euro, cu tot cu TVA.

Urmărește-ne și pe Google News

Cel mai mare contract scos la licitație de Transgaz se referă la achiziția de material tubular și curbe pentru conducta BRUA, valoarea sa maximă fiind estimată la circa 238 milioane euro cu tot cu TVA.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Celelalte trei licitații lansate de Transgaz urmăresc achiziția de grupuri de comprimare, respectiv compresoare centrifugale acționate cu turbine de gaze (valoarea estimată la 56,2 milioane euro, TVA inclusă), robinete speciale (valoare maximă estimată la 8,27 milioane euro cu tot cu TVA) și îmbinări electroizolante monobloc (1,04 milioane euro, TVA inclusă).

Leul încheie 2016 la o cotație minimă a ultimilor trei ani în raport cu euro, de peste 4,54 lei/euro CITEȘTE ȘI Leul încheie 2016 la o cotație minimă a ultimilor trei ani în raport cu euro, de peste 4,54 lei/euro

Proiectul BRUA a apărut după eșecul Nabucco și presupune dezvoltarea unei capacități de transport gaze naturale între punctele existente de interconectare cu sistemele de transport gaze naturale din Bulgaria (la Giurgiu) și Ungaria (Csanadpalota), prin construirea unei noi conducte. BRUA va străbate teritoriul României pe o distanță de 528 de kilometri, de la sud, din județul Giurgiu, spre vest, traversând județele Teleorman, Dâmbovița, Argeș, Olt, Vâlcea, Gorj, Hunedoara, Caraș-Severin, Timiș și Arad.

Valoarea estimată a proiectului se ridică la 560 milioane de euro. Din cele aproximativ 680 de locuri de muncă generate pe durata de construire a BRUA, aproximativ 340 vor fi ocupate de forța de muncă locală.

Comisia Europeană a validat, pe 19 ianuarie 2016, finanțarea cu suma de 179 milioane de euro a lucrărilor ce urmează să fie efectuate de Transgaz la sistemul național de transport al gazelor naturale pentru dezvoltarea conductei BRUA, faza 1.

După punerea în funcțiune, proiectul va asigura o capacitate maximă de transport gaze naturale de 1,5 miliarde metri cubi/an înspre Bulgaria și de 4,4 miliarde mc/an înspre Ungaria. Prin această conductă ar urma să fie transportate spre Austria și alte state vest-europene și gazele extrase din Marea Neagră.

Monte dei Paschi va emite obligațiuni de 15 miliarde de euro în 2017 pentru refacerea lichidităților CITEȘTE ȘI Monte dei Paschi va emite obligațiuni de 15 miliarde de euro în 2017 pentru refacerea lichidităților

În octombrie a intrat în vigoare o lege care cuprinde numeroase derogări de la legislația în vigoare în vederea urgentării autorizării lucrărilor de construcție la conducta BRUA. Printre acestea se numără și desființarea interdicției de construire a conductelor de gaze naturale în zona de coastă a Mării Negre, inclusiv pe plaje, motivația fiind necesitatea preluării în sistemul național de transport operat de Transgaz a viitoarei producții de gaze din perimetrele offshore din largul Mării Negre, dintre care cele mai importante sunt cele concesionate de consorțiile OMV Petrom-ExxonMobil și Lukoil-Romgaz.

De asemenea, legea stipulează că proiectele de importanță națională în domeniul gazelor naturale, cum ar fi BRUA, vor fi implementate și fără acordul proprietarilor ale căror terenuri urmează să fie traversate de către elementele de infrastructură ale acestor proiecte.

Legea BRUA mai derogă și de la legislația în vigoare privind regimul proprietății publice și private, autorizațiile de construcție, protecția mediului și conservarea patrimoniului istoric, în vederea urgentării obținerii de către Transgaz a aprobărilor și autorizărilor legale necesare demarării lucrărilor.

Inițiatorul legii, Ministerul Economiei, acționarul majoritar al Transgaz, identifica în expunerea de motive trei mari probleme în legislația românească care împiedică realizarea unui proiect de anvergura BRUA: cadrul legal privind drepturile asupra terenurilor pe care se va construi gazoductul, inadvertențe în reglementările privind exercitarea gratuită a dreptului de folosință asupra terenurilor aflate în proprietate publică și dificultățile în obținerea autorizațiilor și permiselor necesare în vederea începerii lucrărilor de construcție.

Lista impozitelor și taxelor care se modifică de la 1 ianuarie 2017 CITEȘTE ȘI Lista impozitelor și taxelor care se modifică de la 1 ianuarie 2017

În condițiile asigurate de această nouă lege, Transgaz a obținut în timp record acordul de mediu de la Agenția de resort necesar pentru demararea proiectului BRUA, acesta fiind emis la finalul lunii noiembrie.

În martie 2016, directorul general al Transgaz, Petru Văduva, declara, la conferința Growth Forum - Strategia de dezvoltare a României și convergența la euro, organizată de Profit.ro la BNR, că Transgaz practică deja cel mai mare tarif de transport al gazelor naturale dintre toți operatorii naționali de profil din UE, iar investițiile masive care trebuie făcute pentru interconectarea sistemului românesc de transport cu cele europene, inclusiv pentru aducerea la țărm a potențialei producții de gaze offshore din Marea Neagră, riscă să majoreze și mai mult acest tarif, dacă prin noile conducte nu se vor transporta realmente gaze, care să acopere costurile.

Potrivit legislației în vigoare, orice investiție a Transgaz în extinderea sistemului național de conducte de gaze trebuie recuperată din încasări. În condițiile în care volumele de gaze transportate cresc, amortizarea investițiilor se poate face fără majorarea tarifelor reglementate aprobate de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), doar din sumele suplimentare rezultate din aplicarea acelorași tarife la cantități mai mari. În caz contrar, este nevoie de majorarea tarifelor.

Tariful de transport al gazelor se regăsește în prețul achitat de consumatorii finali, atât casnici, cât și industriali, având în prezent o pondere de circa 17-18% în costul total de achiziție a gazelor naturale destinate clienților casnici și producătorilor de energie termică pentru populație.

viewscnt
Afla mai multe despre
transgaz
brua
interconectare conducte gaze
sistem national de transport gaze
gaze reverse flow
tarif transport gaze
pret gaze naturale
gaze naturale marea neagra