Eliminarea creditului fiscal din Legea offshore, care reglementează exploatarea gazelor din Marea Neagră, pune piedici în continuarea investițiilor, consideră liderul departamentului de asistență fiscală și juridică din cadrul EY România, Alex Milcev.
În 9 iulie, Legea offshore a fost adoptată de Camera Deputaților, în calitate de for decizional. În varianta adoptată de deputați, a fost scoasă prevederea legată de creditul fiscal, măsură care exista în varianta adoptată de senatori. Eliminarea acestei facilități va îngreuna semnificativ investițiile în platformele din Marea Neagră, consideră Milcev.
Profit.ro a relatat în mai multe rânduri, precum AICI și AICI, despre implicațiile acestei legi.
Principalele probleme ridicate sunt cele referitoare la modificările de ordin fiscal aduse de ultima variantă a Legii offshore. Aceste modificări se referă, printre altele, la:
- Prevederile privind creditul fiscal (care ar fi reprezentat o garanție a stabilității cadrului fiscal) au fost eliminate;
- Se introduce o impozitare progresivă a veniturilor suplimentare obținute din vânzarea gazelor naturale extrase din perimetrele offshore. Cotele variază între 15% și 50%, în funcție de nivelul prețului pe MWh practicat;
- Se introduce posibilitatea deducerii investițiilor în segmentul upstream, în limita maximă de 60% din totalul veniturilor suplimentare;
- Vânzarea gazelor naturale din perimetre offshore va trebui să se realizeze în proporție de 50% pe piața românească.
”În ceea ce privește eliminarea creditului fiscal, de reținut că acesta a fost conceput ca o măsură de stabilitate și predictibilitate fiscală pentru titularii de acorduri petroliere pentru perimetre offshore aflate în curs de executare la data intrării în vigoare a Legii. Eliminarea lui, așadar, pune anumite piedici în continuarea discuțiilor și luarea unei decizii pentru continuarea investițiilor în proiecte pentru exploatarea gazelor naturale din perimetre offshore”, spune Milcev.
Reprezentantul EY a atras atenția și asupra modului în care sunt acordate deducerile pentru investiții, în limita a 60%.
”Deși această deducere ar trebui, la nivel teoretic, să reprezinte un avantaj fiscal pentru titulari, formula de calcul detaliată în Anexa 2 la proiectul Legii offshore pare să condiționeze deducerea de luna în care s-a realizat efectiv vânzarea gazelor naturale – ceea ce reprezintă o restrângere a efectelor benefice ale acestei măsuri și o potențială limitare a avantajului fiscal aferent. Având în vedere valoarea mare a investițiilor upstream inițiale, specifică segmentului de offshore, ar trebui căutate mecanisme care să permită acordarea deducerilor pe parcursul realizării investițiilor (și nu doar la momentul vânzării propriu-zise)”, a spus Milcev.
Todată, rămâne în continuare controversa referitoare la obligativitatea angajării cetățenilor români cu rezidență fiscală în România, după cum a fost și cea legată de obligația de a folosi subcontractori români, subiect al contestării de către Ministerul Energiei în adrese trimise către Camera Deputaților.
”Pot oare asemenea prevederi să conducă la un potențial infrigement din partea Comisiei Europene din perspectiva încălcării principiilor pieței libere? Rămâne de văzut”, conchide Milcev.