Cum spun medicii, o problemă netratată poate crea multe complicații. Pe de altă parte, prevenția și consultul la timp ne poate scăpa de situații nedorite. La fel este și în lumea afacerilor, unde managerii companiilor în dificultate se luptă cu greutățile, reziliența este cuvântul-cheie, dar lipsa măsurilor luate la timp poate duce direct pe toboganul dificultății chiar și un business cu potențial foarte bun.
Provocările resimțite de mediul de afaceri, cauzate de evenimentele și instabilitatea din ultimii ani, atrag din nou atenția asupra dificultăților financiare cu care se vor confrunta companiile din sectoarele cel mai puternic afectate. Semnalele care ne indică probleme sunt evidente uneori, însă de multe ori pot fi cauzate de o combinație mai puțin previzibilă de factori, devenind clare abia într-un stadiu avansat.
În acest context, specialiștii de la CITR, liderul pieței de insolvență și restructurare din România, spun că semnalele de alarmă sunt uneori ignorate din diverse motive, precum supraestimarea încrederii în capacitatea afacerii de a depăși dificultățile fără a beneficia de ajutor specializat, minimalizarea impactului semnalelor sau prioritizarea anumitor obiective strategice în detrimentul indicatorilor de avertizare.
Pacientul din industria echipamentelor sanitare și tratamentul care l-a repus pe picioare
Un exemplu concret în salvarea afacerilor, descris de specialiștii CITR, este chiar povestea unei companii importante din industria de producție și distribuție de echipamente sanitare, care s-a confruntat cu dificultăți semnificative.
Începând cu a doua jumătate a anului 2022, tranzacțiile imobiliare au început sa își frâneze evoluția. Cât de mult? Doar în primul trimestru din 2023, acestea au ajuns la aproape 19% mai puțin decât în aceeași perioada din 2022.
Cum se leagă această informație de „pacientul” nostru? Activitatea diminuata din domeniul tranzacțiilor imobiliare a avut un impact direct asupra domeniilor conexe de activitate, cum ar fi industria mobilei, comerțul cu echipamente electrocasnice și sanitare. Cererea de astfel de produse necesare echipării apartamentelor nou-achiziționate a scăzut în mod semnificativ, iar distribuitorul de echipamente sanitare despre care vorbim s-a confruntat cu un volum redus al vânzărilor.
O mare parte din punctele sale de distribuție nu au generat suficiente venituri pentru a acoperi costurile fixe alocate acelor centre de profit, iar acest fenomen a fost accentuat și de faptul că producătorul nu a reușit sa transfere în prețul de vânzare al produselor creșterile de cost pentru materiile prime.
Diminuarea vânzărilor și, implicit, a încasărilor a condus către un deficit de numerar din operațiuni care, la rândul său, a generat incapacitatea firmei respective de a-și plăti la scadență ratele aferente unui împrumut pe termen lung contractat pentru investiția într-o noua linie de producție.
Care a fost tratamentul de succes, în acest caz? Proiectul de restructurare pentru aceasta companie a implicat atât o componentă operațională, care a avut în vedere restrângerea numărului de puncte de desfacere, pentru a fi păstrate doar cele profitabile, cât și o restructurare financiară a împrumuturilor societății, astfel încât aceasta să ramburseze ratele într-un ritm corelat cu încasările din operațiuni.
Starea de dificultate cu care s-a confruntat „pacientul” nostru a fost una temporară, reușind să evite insolvența ca urmare directă a măsurilor de restructurare pe care le-a implementat la timp, la momentul potrivit.
Cum arată buletinul de analize pentru mediul de afaceri
Mediul de afaceri ne-a arătat, nu o dată, câteva dintre cauzele care atentează la sănătatea unei afaceri: concentrarea pe atingerea unei anumite cote de piață în detrimentul profitabilității; axarea pe obținerea unor anumite marje comerciale minime la nivel de companie fără a lua în calcul profitabilitatea fiecărui segment al afacerii în parte; prioritizarea profitabilității companiei fără a lua în calcul nevoile de finanțare a capitalului de lucru pe termen mediu, sau nevoile de retehnologizare a bazei de mijloace fixe.
Pentru a vedea și nivelul de sănătate a afacerilor din țară, merită menționat că, în România, 1.644 de companii au intrat în insolvență în primul trimestru din 2023, număr similar cu primul trimestru al anului trecut, când au fost înregistrate 1.610 companii în insolvență. Dintre acestea, 23 - față de doar 17 în primele trei luni ale anului 2022 - sunt companii de impact, care cumulează peste 1.950 de angajați, înregistrează active imobilizate în valoare de peste 589 milioane lei și cifra de afaceri totală de 805 mil lei, arată o analiză a CITR, liderul pieței de insolvență și restructurare din România.
Care sunt simptomele de „răceală” a business-ului și ce necesită atenție
În context, Ciprian Nacu, Head of Restructuring în cadrul CITR prezintă semnalele de alarmă pe care managerii, acționarii și factorii de decizie trebuie să le ia în considerare. Iar răspunsul nu este întotdeauna simplu, deoarece fiecare afacere este diferită și se poate confrunta cu dificultăți specifice mediului în care operează.
Totuși, există o serie de indicatori care, în multe cazuri, pot arăta că o afacere se îndreaptă spre – sau deja se confruntă cu – unele perioade dificile:
- Declinul volumului de vânzări în comparație cu perioadele anterioare, în timp ce costurile fixe rămân constante.
- Reducerea marjelor comerciale, ca rezultat al incapacității de a transfera creșterea costurilor în prețurile de vânzare.
- Conceptul de "overtrading" - angajarea într-un număr excesiv de proiecte în raport cu capacitatea reală de livrare sau focalizarea pe creșterea rapidă a cifrei de afaceri, a volumelor de produse sau servicii livrate. Indicatori ai "overtrading"-ului pot include scăderea marjelor comerciale, problemele de lichiditate și supraîndatorarea.
- Utilizarea tehnologiei de producție învechite sau necompetitive, în contextul tendințelor economice actuale.
- Rotația mare de personal în poziții cheie în cadrul companiei.
- Încălcarea repetată a indicatorilor economici minimi prevăzuți în contractele de credit.
- Creșterea stocurilor și încetinirea vitezei de rotație a acestora.
- Dificultăți în recuperarea creanțelor de la clienți și creșterea termenelor de încasare.
- Dificultăți în efectuarea plăților la termen către furnizori și restricționarea creditului furnizor disponibil.
- Imposibilitatea de a obține finanțare suplimentară de la instituțiile bancare, din cauza neîndeplinirii criteriilor de eligibilitate.
- Dificultăți operaționale, cum ar fi întreruperile în lanțul de aprovizionare cu materii prime, incapacitatea de a găsi clienți pentru produse sau servicii și schimbările tehnologice din industrie.
- Dependenta de un număr limitat de clienți sau furnizori, care se confruntă și ei cu probleme de lichiditate.
Într-un mediu de afaceri dinamic, identificarea și abordarea semnalelor de alarmă devin din ce în ce mai importante. Există mai multe modalități de a reacționa la problemele cu care se confruntă o firmă, dar pentru a lua decizii informate, managerii ar trebui să apeleze la specialiști în restructurare, care au experiența necesară pentru a identifica soluții adecvate de redresare a afacerii.
Aceste soluții pot varia de la restructurarea operațională și financiară, până la soluții reglementate de prevenire a insolvenței, precum acordul de restructurare și concordatul preventiv, sau chiar procedura insolvenței, în cazuri mai dificile.
Acest material este primul articol dintr-o serie dedicată sănătății afacerilor, evitării situațiilor-limită și modurilor în care business-urile pot fi salvate, în cazul în care ajung în dificultate, serie susținută de CITR.