Companiile din Portul Constanța au generat venituri suplimentare de peste un miliard de lei după izbucnirea războiului din Ucraina

Companiile din Portul Constanța au generat venituri suplimentare de peste un miliard de lei după izbucnirea războiului din Ucraina
scris 30 oct 2024
  • Traficul total de mărfuri în porturile maritime românești a înregistrat 75,55 milioane tone în anul 2023, o creștere cu 30% față de cele din 2021, fiind cel mai mare trafic de mărfuri din istoria porturilor maritime românești și menținând, astfel, trendul ascendent din ultimii ani.
  • Majoritatea companiilor care dețin terminale portuare în Constanța și-au dublat cifra de afaceri din 2021 și până acum. Dintre acestea, mare parte și-au dublat și profitul. Războiul din Ucraina este o explicație a veniturilor mai mari, asta pentru că traficul maritim spre/dinspre Ucraina trece acum prin terminalele Portului Constanța.

Veniturile tot mai mari sunt explicate prin războiul din Ucraina care a sporit traficul din Portul Constanța și implicit și al companiilor care au terminale portuare.

Administrația Porturilor Maritime (APM) Constanța a înregistrat, anul trecut, un record al traficului de mărfuri din porturile maritime românești, așa cum reiese din bilanțul companiei de stat, arată o analiză a platformei Termene.ro

Urmărește-ne și pe Google News
FOTO McDonald’s continuă extinderea în România CITEȘTE ȘI FOTO McDonald’s continuă extinderea în România
Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Compania Națională „Administrața Porturilor Maritime SA” Constanța a declarat un profit record de 195.356.718 lei (39.071.344 euro), cu o creștere de 70% față de anul 2022. Cifra de afaceri este și ea la un nivel istoric, în creștere față de anul trecut cu 13%, având o valoare de 545.455.306 lei, adică peste 109 milioane de euro. Față de acum 5 ani, cifra de afaceri a crecut cu aproximativ 200 milioane de lei, trendul fiind unul pozitiv în acest interval, dat fiind faptul numărului mare de investiții.

Traficul din port

Traficul total de mărfuri a înregistrat, în anul 2023, conform datelor operative la acest moment, peste 92,5 milioane tone, o creștere de 22,5% față de 75,5 milioane tone în 2022, reprezentând o performanță istorică a portului Constanța.

Potrivoit CNAPM Constanța, traficul maritim a crescut cu 18% față de 2022, la valoarea de 71 milioane tone, iar cel fluvial a crescut cu 40% față de anul anterior, ajungând la 22 milioane tone. Cerealele s-au menținut în topul creșterilor de trafic, cu peste 50%, depășind 36 milioane tone în 2023, față de 2022 când s-au înregistrat 24 milioane tone.

Creșteri semnificative de trafic se mai regăsesc în cazul următoarelor grupe de mărfuri: semințe uleioase, minereuri de fier, deșeuri de fier și oțel, produse petroliere, articole diverse, îngrășăminte. Pe relația Ucraina, traficul total de mărfuri a fost de 25 milioane tone în 2023. Cerealele ucrainene care au tranzitat portul Constanța au reprezentat peste 14 milioane tone.

În anul 2023, au făcut 14.614 de escale în porturile maritime românești 4.705 nave, față de 14.629 nave în 2021.

Evoluția din 2023 versus 2021

 2023

În anul 2023, traficul total a înregistrat o creștere semnificativă, atingând un volum de 92.693.915 tone.

În cadrul acestui trafic, marfa în vrac a fost predominantă, cu următoarea împărțire:

  • Vrac lichid: 18.801.715 tone, în creștere față de anii anteriori.
  • Vrac solid: 59.512.521 tone, cu o creștere notabilă, ceea ce reflectă o cerere sporită pentru transportul de marfă vrac solidă.

Mărfurile generale au avut un volum de 4.281.333 tone. în 2023, o ușoară scădere față de 2022.

FOTO SURPRIZĂ Trans-Oil, controlat de magnatul Vaja Jhashi, a achiziționat un terminal în Portul Constanța, etapă cheie în extinderea prezenței în hub-ul logistic vital din Marea Neagră CITEȘTE ȘI FOTO SURPRIZĂ Trans-Oil, controlat de magnatul Vaja Jhashi, a achiziționat un terminal în Portul Constanța, etapă cheie în extinderea prezenței în hub-ul logistic vital din Marea Neagră

În ceea ce privește transportul containerizat:

  • Cantitatea totală a fost de 10.098.346 tone,
  • Numărul de containere a ajuns la 548.121,
  • Numărul de unități TEU s-a ridicat la 884.598, evidențiind o creștere față de anii precedenți.
 2021

În anul 2021, traficul total a fost de 67.483.435 tone, indicând o creștere față de anii precedenți.

Componentele traficului pe categorii au fost următoarele:

Vrac lichid: 12.821.712 tone, o cantitate stabilă în comparație cu anii anteriori.
Vrac solid: 44.562.451 tone, confirmând rolul major al transportului de marfă vrac solidă.

Mărfurile generale au avut un volum de **3.915.944 tone**, marcând o creștere față de anul anterior.

În sectorul transportului containerizat:

  • Cantitatea totală a fost de 6.183.913 tone,
  • Numărul total de containere a fost de 379.139,
  • Numărul de unități TEU a atins 631.946.

Firmele care au concesiuni în Portul Constanța

Cele mai importante societăți care sunt prezente în danele portuare constănțene au realizat în 2021

  • Cifra de afaceri totală: 2,671 miliard de lei
  • Profit/Pierdere totală: 246.27 milioane lei
  • Număr total de angajați: 5,382 ​

Spre deosebire, cifrele din 2023 au fost mult mai mari.

  • Cifra de afaceri totală: 3,709 miliarde de lei
  • Profit/Pierdere totală: 672.96 milioane lei
  • Număr total de angajați: 5,260
Rata șomajului, în creștere CITEȘTE ȘI Rata șomajului, în creștere

Constanta South Container Terminal SRL din Constanța

Este firma prin care operează în Portul Constanța holdingul DP World din Dubai.  Șeicul Ahmed Bin Sulayem, unul dintre cei mai bogați oameni de afaceri din Dubai, controlează acest grup conform datelor presei internaționale.

În 2023, firma a realizat o cifră de afaceri de 513,8 milioane de lei și un profit de 189,4 milioane de lei. 510 de salariați număra compania.

Cifrele financiare ale DP World Constanța pe anul trecut ar fi apropiate de nivelul din 2021, conform unor surse neoficiale. Reprezentanții companiei nu au dorit să ofere informații despre rezultatele din anul 2022.

DP World Constanța a investt într-un terminal RORO (Roll-On, Roll-Off – modul de încărcare/descărcare al navei) și un terminal cargo, care se va desfășura pe o suprafață de 16 hectare

Termenul de finalizare a fost decembrie 2023.

La capacitate maximă, terminalul DP World din Constanța poate procesa 1.000.000 de containere/an. DP World va dota terminalul și cu primul scanner de tip drive through din România, cu capacitate de scanare de până la 70 de unități/oră față de 4 unități/oră capacitatea celui existent la ora actuală, aflat în operațiunea autorității vamale.

„Terminalul pe care îl avem în construcție va permite presiuni de până la 22/tone/mp, ceea ce este dublul celei mai puternice platforme existente în portul Constanța, care permite până la 11 tone/mp’’, ne-au transmis reprezentanții DP World Constanța.

DP World Constanța și-a prelungit contractul de concesiune cu Administrația Porturilor Maritime Constanța până în anul 2049.

Comvex SA din Constanța

Cel mai mare acționar al companiei este societatea Solidmet SRL cu 30,7%, urmată de Liberty Holding cu 28%, Nicola Ruxandra și Anca Mihaela Drăgoi cu câte 17,6%.  Bogdan Idu,

Dan Drăgoi și Viorel Panait sunt cele trei persoane care controlează operatorul portuar de cereale

În 2023, firma a realizat o cifră de afaceri de 425,7 milioane de lei și un profit de 189,7 milioane de lei. 416 de salariați număra compania.

Comvex deține cele mai rapide instalații de încărcare a navelor cu cereale din Portul Constanța, conform reprezentanților companiei. Practic, Comvex s-a ocupat de încărcarea cerealelor, în special porumb, venit din Ucraina în portul constănțean.
VIDEO French Revolution iese în premieră cu prăjturi ecler în afara Bucureștiului și a României CITEȘTE ȘI VIDEO French Revolution iese în premieră cu prăjturi ecler în afara Bucureștiului și a României

„Astfel, ca urmare a războiului ruso-ucrainean și, implicit, a închiderii și/sau restrângerii dramatice a operațiunilor prin porturile ucrainiene, România a devenit una dintre principalele căi de transport pentru mărfurile din Ucraina, fiind folosită ca țară de tranzit. În plus, având în vedere creșterea cererii pentru serviciile de operare portuară, tarifele practicate în portul Constanța au înregistrat, de asemenea, creșteri, generând venituri importante și rezultate financiare pe măsură”, ne-au explicat reprezentanții companiei.

Dintre clienții menționăm pe: Viterra, Al-Dahra Agriculture România, Global Grain International, TOI Commodities și Cerealcom, precum și clientul din Ucraina, Trade Agro Union.

Oil Terminal din Constanța

Companie controlată de statul român, prin Ministerul Economiei.

În 2023, firma a realizat o cifră de afaceri de 349,7 milioane de lei și un profit de 14,2 milioane de lei. 996 de salariați număra compania.

Oil Terminal (simbol bursier OIL) a raportat la Bursa de Valori București o cifra de afaceri de 214 milioane de lei, mai mare decât întreg anul 20121. Reprezentanții ai bursei apreciau că pentru finalul anului compania să anunțe o cifră de afaceri cu 30% mai mare față de anul precedent și să treacă de 270 de milioane de lei.
 
Acționarii sunt statul român prin Ministerul Energiei (87,7579%), listă de persoane fizice 285.334.482 (9,5201%) și listă de persoane juridice (2,7220%).

Chimpex SRL din Constanța

Firma face parte din holdingul elvețian Ameropa, unul dintre cei mai mari traderi mondiali de cereale, îngrășăminte și pesticide. Ameropa a fost înființată de omul de afaceri Andreas Zivy.

În 2023, firma a realizat o cifră de afaceri de 280,4 milioane de lei și un profit de 101,2 milioane de lei. 278 de salariați număra compania.

În România, din grupul Ameropa care fac parte Azomureș – cel mai mare producător de îngrășăminte din România, Ameropa Grains – cel mai mare trader de cereale și Chimpex – lider în operațiunile portuare. Cele trei societăți românești au semnat în 2021 un credit sindicalizat de tip revolving multivalută în valoare de 347 de milioane de euro, potrivit unui comunicat al BCR.

O parte din credit va fi investită și în terminalul de cereale din Portul Constanța. Chimpex deține cel mai mare terminal de cereale din România.

Socep SA din Constanța

Acționarii sunt Grupul DD SA (61,22%), Samara Stere (12,44%) și liste de persoane fizice și juridice. Oamenii de afaceri Verii Ion, , Samara Stere și Nicolae Dușu sunt beneficiarii principali ai acestei societăți.

În 2023, firma a realizat o cifră de afaceri de 203,8 milioane de lei și un profit de 94,5 milioane de lei. 415 de salariați număra compania.

GSP Offshore SRL din Ilfov

Operează în Portul Constanța prin trei firme care fac din grupul GSPcontrolat de George Comănescu.

Activitățile portuare ale GSP Offshore cuprind de la servicii de catering până la cele de alimentare cu combustibili.

GSP Offshore SRL a declarat pentru anul trecut, cu aproape 605 de angajați, o cifră de afaceri de 1,3 miliarde de lei și un profit net de 1,3 milioane de lei.

Este una dintre puținele companii care au înregistrat scăderi ale cifrei de afaceri, profitului și cifrei de afaceri față de acum doi ani. GSP Offshore SRL a declarat pentru 2021 venituri de 784,7 milioane de lei și un profit net de 21,9 milioane de lei cu aproape 800 de salariați.

DB Schenker din București

Societatea este deținută de compania de stat din Germania, Deutsche Bahn.

În 2023, firma a realizat o cifră de afaceri de 154,5 milioane de lei și un profit de 4 milioane de lei. 924 de salariați număra compania. DB Schenker este o altă companie pe minus față de ultimii doi. Veniturile au scăzut cu 500 de milioane de lei față de 2021.

Guvernul german a anunțat în toamna anului trecut că intenționează să privatizeze DB Schenker, transmite agenția de știri Reuters. Bloomberg a relatat despre o potențială vânzare a companiei logistice, evaluată la 20 de miliarde de dolari, la acea dată existând zvonuri privind achiziția diviziei logistice a Deutsche Bahn de către DVS. În acest proces de privatizare este inclusă și divizia din România.

Însă, în septembrie, grupul danez DSV cumpără cu 14 miliarde de euro divizia DB Schenker de la Deutsche Bahn. Grupul danez de transport DSV A/S a câștigat licitația pentru achiziționarea diviziei de logistică DB Schenker a companiei germane de cale ferată Deutsche Bahn AG, prezentă și în România, transmite agenția Reutes.

Donald Trump avertizează Europa că va plăti un ”preț mare” pentru că nu cumpără suficiente mărfuri americane CITEȘTE ȘI Donald Trump avertizează Europa că va plăti un ”preț mare” pentru că nu cumpără suficiente mărfuri americane

United Shipping Agency SRL din Constanța

Compania de stat chineză COFCO (China Oil and Foodstuff Corporation), cel mai mare procesator agroalimentar din China, este acționarul acestui SRL.

În 2023, firma a realizat o cifră de afaceri de 110,6 milioane de lei și un profit de 24,6 milioane de lei. 226 de salariați număra compania.

Umex SA din Constanța

Acționarii principali ai societății sunt El Khalil Jihad (Said Baaklini) – 30,3498%, Sarkis Sarkis – 30,3841% și Laoun Youssef  – 30,3157%.

În 2023, firma a realizat o cifră de afaceri de 118,6 milioane de lei și un profit de 7,2 milioane de lei. 416 de salariați număra compania.

Canopus Star SRL din Constanța

Transport Trade Services (TTS, companie românească și cel mai mare transportator de marfă pe Dunăre) deține această societate. La rândul său, TTS îi are ca beneficiari reali pe Mircea Mihăilescu, Ion Stanciu și Viorel Ștefan. Asociatul minoritar, cu 49%, este compania Cargill.

În 2023, firma a realizat o cifră de afaceri de 60 milioane de lei și un profit de 24 milioane de lei. 10 de salariați număra compania.

Operatorul portuar a înregistrat în primele nouă luni o creștere a afacerilor cu 50%. Întreg, grupul TTS a raportat venituri la nivel consolidat de 664,3 milioane de lei în ianuarie-septembrie 2022, în creștere cu 47,3% față de același interval de anul trecut, conform BVB.

Decirom SA din Constanța

Acționarul majoritar al societății este compania TTS, cu (99,9393%). Alexandru Mircea Mihăilescu (25,3072%) și liste de persoane fizice (30,17%) și juridice (44.52%) sunt partenerii în cadrul TTS.

În 2023, firma a realizat o cifră de afaceri de 44 milioane de lei și un profit de 164.000 de lei. 85 de salariați număra compania.

Alfa Terminal SRL din Constanța

Kronospan, companie austriacă controlată printr-un offshore, deține această societate. Kronospan are fabrici de cherestea, panouri și placaje de lemn la Sebeș și Brașov.

În 2023, firma a realizat o cifră de afaceri de 15 milioane de lei și pierderi de 1,4 milioane de lei. 28 de salariați număra compania. Este singura companie din port care a înregistrat pierderi.

Romcargo Maritim SRL din Constanța

Nicolae Kovacs (13,333333%), Inostrio Enterprises SRL (13,333333%) și Adolf Bâclea (73,333333%) sunt cei asociații societății.

În 2023, firma a realizat o cifră de afaceri de 19,1 milioane de lei și profit de 5 milioane de lei. 80 de salariați număra compania.

Romned Port Operator SA din Constanța

Acționarii principali ai societății sunt Sorin-Constantin Greavu (51,1197%) și Victor Alexandru Băldescu (47,1612%).

În 2023, firma a realizat o cifră de afaceri de 33,7 milioane de lei și profit de 22,2 milioane de lei. 98 de salariați număra compania.

Niva ProdCom SRL din Constanța

Nicolae Bușu (25%), Dan Pufleani (25%) și Stelian Caraman (50%) sunt acționarii și beneficiarii acestei societăți.

În 2023, firma a realizat o cifră de afaceri de 22,8 milioane de lei și un profit de 10,6 milioane de lei. 47 de salariați număra compania.

Frial SRL din Constanța

Fouad Khayat, om de afaceri libanez cu mai multe afaceri în transporturile marine din Constanța, a fost până în această toamnă acționarul principal și beneficiarul acestui SRL.

Plecări importante din conducerea Netflix CITEȘTE ȘI Plecări importante din conducerea Netflix

În 2023, firma a realizat o cifră de afaceri de 52,7 milioane de lei și pierderi de 16,2 milioane de lei. 102 de salariați număra compania.

Terminalul Frial din Portul Constanța a fost achiziționat de Grupul Trans-Oil. Acesta este deținut de milionarul Vaja Jhashi, unul dintre cei mai bogați și mai influenți oameni de afaceri din Republica Moldova, care și-a făcut intrarea pe piața locală în urma preluării controversate a grupului Racova fondat de Adrian Porumboiu. Trans-Oil își consolidează poziția strategică în regiune odată cu achiziționarea Terminalul Frial din Portul Constanța.

Silo Port SRL din Constanță

Dumitru Pufleanu este acționarul unic și beneficiarul real al societății.

În 2023, firma a realizat o cifră de afaceri de 5,4 milioane de lei și un profit de 2,5 milioane de lei. 24 de salariați număra compania.

viewscnt
Afla mai multe despre
portul constanța
război