Constructorul auto german Volkswagen, pionierul conceptului de "mașina poporului", va renunța la mai multe zeci de modele cu motoare pe combustie internă până la finele acestui deceniu și se va concentra pe producția vehiculelor premium mai profitabile, a declarat directorul financiar de la VW, Arno Antlitz, pentru Financial Times.
"Acum obiectivul principal nu este creșterea. Suntem mai concentrați pe calitate și pe marje de profit decât pe volume și cote de piață", a spus Arno Antlitz, în ceea ce constituie o inversare semnificativă a poziției adoptată de foștii directori de la VW, scrie Agerpres.
Arno Antlitz a anunțat că Volkswagen își va reduce gama de modele cu motoare pe benzină și motorină, care în prezent este compusă din cel puțin 100 de modele pentru toate mărcile din portofoliul grupului, cu 60% în Europa pe parcursul următorilor opt ani.
Potrivit Financial Times, noua strategie a celor de la Volkswagen est un semn al unor modificări profunde în sectorul auto, care timp de decenii a încercat să crească profiturile prin vânzarea mai multor automobile în fiecare an, chiar dacă asta însemna discounturi mari de prețuri.
De exemplu, Martin Winterkorn, care a fost nevoit să demisioneze din postul de CEO în urma scandalului Dieselgate, avea ca principal obiectiv devansarea Toyota și General Motors pentru ca Volkswagen să devină cel mai mare constructor auto mondial în termeni de volume de vânzări până în 2018.
În încercarea de a deveni lider mondial, Volkswagen și-a păstrat o prezență solidă pe piețele neprofitabile din America de Nord și America Latină, inundând regiunea cu noi modele chiar dacă înregistra pierderi. Cu toate acestea, criza de semiconductori i-a forțat pe constructorii de automobile să reducă producția anul trecut, chiar dacă cererea a explodat. În aceste condiții, mărcile de lux precum Mercedes și BMW au crescut prețurile pentru modele lor și au înregistrat profituri record în 2021, chiar dacă au vândut mai puține unități.
Volkswagen a început și el să urmeze o strategie similară prin acordarea de prioritate producției de vehicule mai scumpe produse de mărcile sale premium Audi și Porsche, care au fost responsabile pentru cea mai mare parte din profitul înainte de taxe în valoare de peste 20 de miliarde de euro înregistrat de grupul VW anul trecut.
Arno Antlitz a spus că Volkswagen, care la un moment dat se lăuda că a devenit cel mai mare constructor auto mondial și viza să vândă 11 milioane de vehicule într-un singur an, nu mai este interesat să crească doar pentru a fi cel mai mare. "Avem o bază de costuri fixe semnificativ mai mică, astfel că suntem mai puțin dependenți de volum și mai puțin dependenți de creștere", a spus Arno Antlitz menționând faptul că Volkswagen a reușit să își diminueze costurile fixe cu 41 de miliarde de euro în 2019, cu 10% înainte de termenul fixat, chiar dacă în același timp a investit în dezvoltarea de software și noi unități.
Chiar dacă Volkswagen va investi 52 de miliarde de euro în vehicule electrice, cel mai mare pachet de investiții de acest fel, Arno Antlitz a subliniat că asta nu înseamnă neapărat că vor fi crescute volumele de producție. "Nu adăugăm noi capacitați: reconvertim uzină cu uzină", a spus Antlitz dând drept exemplu fabricile de la Zwickau și Emden, unde liniile care produceau automobile cu motoare pe combustie au fost reconvertite pentru a produce automobile electrice iar muncitorii au fost recalificați.
Pe de altă parte, directorul financiar de la Volkswagen a recunoscut că estimările potrivit cărora vehiculele electrice vor deveni în curând profitabile au fost puse sub semnul îndoielii de creșterea explozivă a costului materialelor pentru baterii. "Un preț de 50.000 de dolari pentru tona de nichel nu a fost luat în calcul pentru că ne așteptăm ca războiul să se încheie în curând și ulterior prețurile să revină la nivelul la care erau anterior", a spus Arno Antlitz.