Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că a fost reluată licitația pentru construirea Lotului 2 al autostrăzii Lugoj-Deva, după ce licitația anteroară, câștigată de o asociere din Turcia, a fost declarată neconformă.
Sorin Grindeanu a anunțat că în zece zile vor fi verificate documentele.
"A fost relansată licitația pentru Lotul 2 (Secțiunile E și D) al autostrăzii Lugoj-Deva! CNAIR a transmis astăzi la ANAP, pentru verificare, documentația destinată noii proceduri de licitație. În maximum 10 zile, ANAP trebuie să finalizeze verificarea documentelor, după care CNAIR va putea lansa licitația propriu-zisă a contractului pentru proiectarea și execuția celor două secțiuni ale Lotului 2 din autostrada Lugoj-Deva. Pe secțiunile E și D ale Lotului 2, ce reprezintă sectorul lipsă din Autostrada Lugoj-Deva, urmează să fie construite faimoasele «tuneluri pentru urși» cu o lungime totală de 2,13 km”, a transmis Sorin Grindeanu.
În 10 martie, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunța că oferta tehnică depusă de o asociere din Turcia pentru proiectarea și execuția secțiunii E și finalizarea secțiunii D ale lotului 2 din autostrada Lugoj - Deva este neconformă, astfel că licitația va fi reluată, arată news.ro.
Tronsonul de autostradă dintre localitățile Margina (Timiș) și Holdea (Hunedoara), parte din Lotul 2 al Autostrăzii A1 Lugoj – Deva, are o lungime de puțin peste 9 kilometri și costă peste 300 de milioane de euro, cu termen de realizare 38 de luni, din care 10 pentru proiectare și 28 pentru execuție.
Finanțarea este, în acest moment, asigurată prin PNRR, termenul limită de recepție fiind 2026.
Valoarea estimată a contractului este de 1.363.135.841,00 lei fără TVA, adică aproape 325 de milioane de euro cu TVA.
Traseul are o lungime de 9.13 km, din care 2,13 km de tunel.
Conform condițiilor din Acordului de mediu a fost prevăzută realizarea a două tuneluri în cadrul Secțiunii E2 în contexul evitării problemelor de stabilitate și a impactului negativ cu implicații majore asupra mediului.
Lungimea celor două tuneluri va fi de aproximativ 2,13 km. Tunelurile vor fi formate din două galerii unidirecționale prevăzute pe fiecare cale de circulație cu platforma de 11,25 m.
Luna trecută, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, spunea că nu a putut interveni în licitația pentru tronsonul de 10 kilometri al autostrazii Lugoj-Deva, licitație care a fost anulată din cauza unor neconformități legate de oferta firmei. Grindeanu este de părere că banii din PNRR pentru acest tronson nu vor fi pierduți, dacă va fi adoptată noua lege a achizițiilor publice, pusă în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor, și care scurtează termenele.
Sorin Grindeanu a susținut că legea nu i-a permis să intervină în procedura de licitație, așa cum n-a putut-o face nici Drulă, scrie News.ro.
CITEȘTE ȘI Ce costuri presupun investițiile în acțiuni din SUA ca Tesla sau Apple, din România? Atenție la alegerea brokerului: comision zero nu înseamnă gratis! „M-am învățat, în această perioadă, să îi dau ignor domnului respectiv (Cătălin Drulă - nr.r.). Cum a fost el titular și a lăsat-o să curgă (licitația - n.r.), la fel și eu, conform legii, am lăsat-o să se ducă la capăt, pentru că nu am putut să intervin, conform legii. În momentul în care am ajuns în minister s-a întâmplat procedura pentru celebrul tronson de urși. Cei de dinaintea mea făcuseră o licitație cu precalificare. S-a dat un termen, au venit mai multe firme, au depus oferta și s-au calificat primii șase. În momentul în care s-au calificat cei șase, o altă companie care nu s-a calificat a dat în judecată. A stat CNAIR mult timp în proces, a câștigat, eliminarea a fost corectă. Au rămas cei șase, s-a depus o singură ofertă din cei șase, care nu e conformă. Toată procedura, care a început cu ani în urmă, o reluăm”, a explicat Sorin Grindeanu, vineri, într-o conferință la Timișoara.
Ministrul, care a anunțat că a fost deja pus în dezbatere publică proiectul noii legi a achizițiilor publice la care a lucrat în ultimele luni, speră să se reia procedurile de licitație înr-un ritm mai alert.
”Vreau să întrăm pe noul cadru legislativ, pentru că este evident că modul în care a început cu ani în urmă, inclusiv prețurile nu sunt actualizate, toate aceste lucruri au dus la reluarea acestei proceduri. Nu puteam să intervin într-o procedură pornită în urmă cu 3-4 ani. O să am o rugăminte la cei de la CNAIR ca acest calendar, cu o nouă procedură, să nu mai facem precalificari, să fie un calendar scurt. S-a făcut comunicarea că se anulează această licitație, o să dea CNAIR un termen, astfel încât cei care doresc să vină să depună oferte în termen rezonabil. Dar mai e ceva, CNAIR trebuie să umble și la o actualizare a prețurilor, astfel încât să existe doritori să facă această porțiune. Lucrurile nu au fost conform calendarului gândit în urmă cu mai mulți ani”, a precizat Sorin Grindeanu.
Întrebat, dacă totuși finanțarea prin PNRR pentru autostradă poate fi salvată, Grindeanu a răspuns: „Pe un calendar scurt, da. Dacă nu vom schimba acest cadru, sunt sceptic (că nu vor fi pierduți banii – n.r.). Voi insista și voi face presiuni ca aceste lucruri (procedurile, n.r.) să se întâmple cât mai repede. Nu e primul caz în care se pierd licitații pe proiecte nerealiste, pe neseriozitatea unor constructori. O să fiu foarte atent, astfel încât tot acest proiect, care parcă e blestemat… Eram prim-ministru când îmi spunea ministrul Transporturilor de atunci, domnul Cuc, că trebuie să facem pasaje pentru urși, noi nu avem urși în zona asta. Credeți-mă că voi cere CNAIR să dea termene foarte scurte, dar pe proiecte realiste”, a declarat ministrul Transporturilor.
Sorin Grindeanu a explicat și de ce a fost descalificată singură oferta pentru execuție, a asocierii condusă de firma turcească MAPA.
„Aseară m-au anunțat cei de la CNAIR că s-a ajuns la această concluzie, eu nu pot să încalc legea, au transmis că oferta depusă nu e conformă. Am cerut CNAUR să vadă dacă ce au scos ei că suma mai este actuală. E vorba de o suma scoasă în urmă cu ani buni, este evident că prețurile s-au modificat între timp. Cel care s-a calificat a venit cu o ofertă aproape dublă față de suma oferită, asta era neconformitatea. Toate materialele, absolut tot, este evident că a crescut. Am cerut CNAIR să actualizeze rapid. Dacă vom continuă să lucrăm pe aceleași reguli, pe aceleași îngrădiri, se vor pierde mult mai mulți bani”, a concluzionat Sorin Grindeanu.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat joi seară, că oferta tehnică depusă de o asociere din Turcia pentru proiectarea și execuția secțiunii E și finalizarea secțiunii D ale lotului 2 din autostrada Lugoj - Deva este neconformă, astfel că licitația va fi reluată.
"Joi, 10.03.2022, CNAIR anunță că va relua licitația pentru contractul de "Proiectare si execuție lucrări pentru obiectivul major de investiții Autostrada Lugoj - Deva (A1), Lot 2: km 27+620 - km 56+220 - Secțiunea E și finalizare Secțiunea D" deoarece oferta tehnică depusă de ASOCIEREA MAPA INSAAT VE TICARET A.S. - CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S. (Turcia) este neconformă. În urma derulării procesului de evaluare, CNAIR a constatat faptul că propunerea tehnică depusă de către asocierea turcă este neconformă, în baza prevederilor legale aplicabile în domeniul achizițiilor publice", a transmis CNAIR.
Conform sursei citate, întrucât singura ofertă depusa în cadrul procedurii de atribuire a fost respinsă, procedura a fost anulată, în conformitate cu prevederile art. 212 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice: "(1) Autoritatea contractantă are obligația de a anula procedura de atribuire a contractului de achiziție publică/acordului-cadru în următoarele cazuri: a) dacă nu a fost depusă nicio ofertă/solicitare de participare sau dacă nu a fost depusă nicio ofertă admisibilă".
CNAIR a arătat că va face toate demersurile, în regim de urgență, pentru reluarea rapidă a noii proceduri de atribuire pentru acest contract.
Fostul ministru USR al Transporturilor Cătălin Drulă susține că CNAIR a anulat licitația pentru Lotul 2 al autostrăzii Lugoj-Deva, ceea ce, în opinia sa, înseamnă că actualul deținător al portofoliului Sorin Grindeanu "aruncă la gunoi peste 187 de milioane de euro din PNRR"