Cel mai mare producător european de automobile, grupul german Volkswagen, a criticat decizia Comisiei Europene de a impune suprataxe pentru importurile de vehicule electrice chineze, care în opinia companiei vor crea prejudicii, transmite AFP.
"Efectele negative ale acestei decizii devansează orice posibile avantaje pentru industria auto european și în special pentru Germania", a transmis grupul Volkswagen, în contextul în care producătorii germani de automobile, care exportă o parte importantă din modelele lor în China, se tem de represaliile Beijingului, scrie Agerpres.
Comisia Europeană a concluzionat că lanțul de producție a automobilelor electrice pe baterie din China beneficiază de subvenții incorecte, reprezentând o amenințare economică pentru producătorii de vehiculele electrice pe baterii din UE. De asemenea, ancheta a analizat posibilele consecințe și impactul acestor măsuri asupra importatorilor, utilizatorilor și consumatorilor de automobile electrice din blocul comunitar. În consecință, Executivul comunitar a decis să introducă tarifele vamale suplimentare de 17,4% pentru automobilele BYD, de 19,9% pentru automobilele Geely și de 37,6% pentru automobilele SAIC.
În replică, constructorii auto germani au tras un semnal de alarmă: "Taxele vamale nu sunt, în general, adecvate pentru consolidarea pe termen lung a competitivității industriei auto europene, și noi le respingem", a adăugat Volkswagen. În plus, producătorul german subliniază că momentul ales de Bruxelles pentru a impune suprataxe pentru importurile de vehicule electrice chineze este unul nepotrivit, "ținând cont de faptul că, în prezent, cererea pentru automobile electrice este una slabă în Germania și Europa". Încetinirea pieței ar putea fi agravată de creșterea tarifelor pentru automobilele importate.
La rândul său, un alt important constructor auto german, grupul BMW, a apreciat că introducerea acestor suprataxe va conduce la un impas și aduce atingere principiului liberului schimb.
Germania, împreună cu Suedia și Ungaria, s-a luptat pentru a evita adoptarea unor sancțiuni mai dure de către Executivul comunitar, după ancheta deschisă în luna septembrie 2023 de Comisia Europeană asupra subvențiilor acordate de Guvernul chinez sectorului automobilelor electrice.
Motivul, constructorii germani, pentru care China este piața principală, au cel mai mult de pierdut de pe urma unui război comercial cu Beijingul.
"Orice măsură protecționistă, inclusiv tarifele vamale suplimentare, restricționează liberul schimb și ridică riscul unor conflicte comerciale, care la final afectează toate părțile", a comentat într-un comunicat Federația constructorilor germani de automobile (VDA).
Taxele vamale provizorii se vor aplica din 5 iulie 2024, pentru o durată maximă de patru luni. În acest interval va fi luată o decizie finală privind taxe vamale definitive, în urma votului statelor membre UE.