Vânzările de mașini electrice în Europa Occidentală le-au depășit pe cele ale modelelor diesel pentru prima dată, în decembrie 2021, arată datele preliminare, șoferii continuând să aleagă mașini ecologice subvenționate în defavoarea celor care depind de combustibilul care a provocat în 2015 scandalul emisiilor la Volkswagen, se arată într-o analiză a publicației britanice Financial Times (FT).
Mai mult de o cincime din noile mașini vândute pe 18 piețe europene, inclusiv Marea Britanie, erau alimentate exclusiv pe baterii, în timp ce mașinile diesel, inclusiv diesel hibrid, au reprezentat mai puțin de 19% din vânzări, susține analistul auto independent Matthias Schmidt.
Datorită subvențiilor generoase din Germania și din alte țări, precum și reglementărilor stricte introduse în 2020, care forțează producătorii auto din UE să vândă mai multe vehicule cu emisii scăzute, vânzările de mașini electrice sunt în creștere constantă, scrie Agerpres.
Tendința a accelerat în trimestrul patru din 2021, când Tesla a dovedit că s-a adaptat mai bine decât rivalele la deficitul global de semiconductori, livrând un număr record de mașini electrice - 309.000.
De asemenea, producătorii auto europeni au accelerat vânzările de vehicule electrice în decembrie, pentru a reduce flota de mașini poluante și a evita amenzile de la Bruxelles, după ce au prioritizat producția celor mai profitabile modele, în special SUV-urile care poluează masiv, în timpul crizei provocate de perturbările din lanțurile de aprovizionare.
Ca rezultat, luna trecută au fost vândute 176.000 vehicule complet electrice în Europa Occidentală, un nivel record, și de peste șase ori mai mult decât în decembrie 2020. Comparativ, în decembrie 2021 au fost vândute aproape 160.000 modele diesel.
Vânzările de mașini diesel sunt în declin accentuat de când a izbucnit scandalul emisiilor - Dieselgate. În luna septembrie 2015, Volkswagen, cel mai mare producător auto european, a provocat un șoc după ce a recunoscut că a utilizat un soft care falsifică rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel. Grupul auto german a anunțat recent că noile ținte de emisii mai stricte ale Uniunii Europene îl vor forța să crească proporția ocupată de vehiculele hibride și electrice în vânzările sale totale de autoturisme în Europa până la 60% în 2030, de la o țintă anterioară de 40%.
În 2015, modelele diesel reprezentau mai mult de jumătate din livrările din Europa Occidentală.
"Declinul livrărilor mașinilor diesel s-a accentuat de la izbucnirea scandalul emisiilor, determinând Volkswagen să-și accelereze tranziția la modele electrice și să anunțe planurile pentru primul model electric, ID.3, care a fost lansat în 2020", subliniază FT.
Volkswagen a fost anul trecut cel mai mare producător de vehicule electrice în Europa Occidentală, vânzând peste 310.000 modele alimentate exclusiv pe baterii, din cele 3,5 milioane vândute în total.
În timp ce noile modele de vehicule electrice au atras noi clienți, interzicerea mașinilor diesel mai vechi în unele orașe și majorarea taxelor pentru modelele diesel pe unele piețe cheie au afectat semnificativ livrările de vehicule diesel, a explica Schmidt.
În Germania, cea mai mare piață auto din Europa, prețul de revânzare al vehiculelor diesel este de asemenea nesigur, după ce noua coaliție aflată la guvernare a indicat că intenționează să reexamineze creditele fiscale pentru combustibil, care în prezent fac ca motorina să fie cu aproximativ 0,14 euro pe litru mai ieftină decât benzina premium.