Europa înregistrează o revenire importantă a pieței de vehicule comerciale, afectată în egală măsură în 2022 de criza de componente electronice. Avansul din primele trei trimestre s-a văzut atât pe segmentul cel mai voluminos, al vanurilor, cât și pe cele de camioane și autobuze. România s-a încadrat cu cifrele raportate în media pieței, remarcându-se pe segmentul autobuzelor, unde și-a triplat practic volumele înmatriculate, relevă datele analizate de Profit.ro.
Înmatriculările de LCV-uri din Europa au după primele trei trimestre un avans de 14,3%, depășind ușor pragul de un milion de unități, sun care coborâse în 2022, în perioada similară. Cele mai mari piețe ale UE, Spania (+20,5%), Germania (+18,2%) și Italia (+16,7%) au avut valori ale procentelor de creștere de două cifre. Franța rămâne liderul european pe acest segment, chiar dacă a crescut cu numai 6,8 procente, având 274.200 unități, față de cele aproape 200.000 ale Germaniei.
România a avut pe segmentul LCV un volum de 12.733 unități înmatriculate, cu 14,6% mai multe decât în 2022. De remarcat creșterea foarte mare, cu peste 100%, a vânzărilor de LCV-uri electrice (314 unități față de 149 în 2022) și scăderea vânzărilor de hibride.
Pe segmentul de camioane, s-a înregistrat o creștere și mai mare în Europa, de 23%, la un total de 268.766 de unități. Germania a condus în volume de vânzări, cu 75.241 de unități înregistrate, o creștere substanțială de 31,2%. Și alte piețe majore din UE au crescut semnificativ, inclusiv Spania (+23,8%), Italia (+17%), Franța (+15,6%) și Polonia (+10,9%).
În România, camioanele au crescut cu 21,5%, volumul înmatriculat fiind de 6.193 unități, cu peste 1.000 de unități în plus față de 2022. Apariția unităților electrice este încă discretă, cu doar 6 camioane, ceea ce reprezintă, totuși, o dublare a numărului de anul trecut.
În ceea ce privește autobuzele, vânzările din UE au înregistrat, de asemenea, o creștere mare în primele trei trimestre ale anului, cu 18,5%, la 23.645 de unități. În ceea ce privește volumul, Franța a fost lider, cu 4.735 de unități vândute, o creștere de 9,1%. Italia (+65,9%) și Spania (+58,1%) au crescut cu procente foarte mari.
România a cunoscut o explozie a înmatriculărilor de autobuze, susținută de achizițiile finanțate din bani UE, făcute de orașele mari. Au fost înmatriculate 419 autobuze noi în cele trei trimestre, cu 165% peste cele 158 din 2022. O veste foarte bună este cea legată de sistemele de propulsie: mai mult de jumătate, 248 de unități, sunt electrice, cu peste 300% mai multe decât în urmă cu un an. Vorbim despre un volum de autobuze electrice comparabil cu cel din Suedia, Portugalia, Belgia sau Italia, și la jumătate din cel înregistrat în Franța și Germania.
CITEȘTE ȘI BYD s-a lansat oficial în Ungaria. România rămâne în afara piețelor vizate de chineziÎn toată Europa, propulsia electrică pe segmentele comerciale începe să prindă viață, ajungând la o cotă de 7,3% la LCV-uri.
Cota de piață a furgonetelor încărcate electric a crescut la 7,3%, aproape dublându-se în volum, cu o creștere de 91,4%. Această creștere a fost alimentată în principal de câștiguri procentuale de trei cifre pe prima și a treia piață ca mărime: Franța (+102,2%) și Țările de Jos (+136,8%). În același timp, benzina și motorina au crescut cu 39,6%, respectiv 9,1%, reprezentând 89% din piață.
La camioane, chiar dacă volumul e mai mic, înmatriculările de camioane electrice noi au crescut cu 321,7%, la 3.918 unități, iar cota de piață a ajuns la 1,5%.