Proiectul, prezentat anterior de Profit.ro, a fost inițiat cu argumentul prvenierii unor cazuri de accidente tragice comise de tineri șoferi, printre care și cel al lui Vlad Pascu, tânărul care, în august 2023, a condus sub influența drogurilor și a accidentat mortal doi tineri în apropierea Satului 2 Mai, Comuna Limanu, județul Constanța.
Prevederile proiectului
Prin derogare de la restricția menționată, în primii 2 ani de la obținerea pemisului de conducere pentru categoria B, va fi permisă conducerea de autovehicule al căror raport putere/masă depășește 0,075 kW/kg doar dacă, în același vehicul, se află un titular al unui permis valabil pentru aceeași categorie, cu o vechime de cel puțin 10 ani, sau dacă autovehiculul este utilizat exclusiv în scop profesional, în baza unui contract individual de muncă, în cadrul programului de lucru, iar conducătorul poate face dovada necesității folosirii autovehiculului ca parte a atribuțiilor sale de serviciu.
Nerespectarea intredicției de conducere a mașinilor menționate în primii 2 ani de conducere va constitui contravenție și va fi sancționată cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni, adică de la 9 la 20 puncte-amendă, respectiv cu aplicarea sancțiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioada de 90 de zile.
Guvernul susține măsura și propune îmbunătățirea prevederilor
Acum, Executivul transmite că susține adoptarea acestui proiect și face o serie de observații pentru clarificarea unor prevederi propuse.
Guvernul arată, în primul rând, că că nu se înțelege rațiunea pentru care, prin excepție de la norma preconizată, prezența în același vehicul a unui titular de permis valabil pentru aceeași categorie cu o vechime de cel puțin 10 ani, fără îndeplinirea altei condiții, ar înlătura pericolul pentru care s-a instituit interdicția.
În al doilea rând, Executivul apreciază că că, prin utilizarea expresiei ”dacă autovehiculul este utilizat în scop profesional, în baza unui contract individual de muncă în cadrul programului de lucru”, soluția normativă este de natură să excludă ca beneficiari ai excepției atât anumite categorii socioprofesionale care nu au încheiat un contract individual de muncă și care își desfășoară activitatea în baza unui raport de serviciu (cum este, spre exemplu, inclusiv cazul polițiștilor din cadrul Poliției Române), cât și întreprinzătorii care desfășoară activități economice.
Totodată, nefiind clar dacă o condiționare a folosirii autovehiculului ca parte a atribuțiilor de serviciu este suficientă, Guvernul recomandă dublarea măsurii și de o dovadă a necesității folosirii în acest sens.














