Propunerea Comisiei Europene de a impune taxe antidumping la importurile de vehicule electrice pe baterii din China a obținut sprijinul necesar din partea statelor membre UE pentru adoptarea taxelor. Acesta reprezintă un alt pas în vederea finalizării investigației anti-subvenții a Comisiei Europene.
De ce este important Comisia Europeană anunța în iunie rezultatele provizorii ale anchetei deschisă în 2023 pe tema mașinilor electrice importate din China, iar concluzia era că aceste companii beneficiază de subvenții care afectează producătorii de mașini electrice din UE. Ancheta a ajuns la concluzia că aceste companii chineze care aduc tot mai multe mașini electrice în Europa au beneficiat în țara de origine de subvenții care le dau un avantaj competitiv ilegal în Europa, fiindcă au putut produce la costuri mult mai mici, imposibil de atins dacă nu ar fi existat subvențiile.
"În paralel, UE și China continuă să facă eforturi susținute pentru a explora o soluție alternativă, care va trebui să fie pe deplin compatibilă cu reglementările Organizației Mondiale a Comerțului (OMC), să rezolve în mod adecvat subvenționarea dăunătoare stabilită conform investigației Comisiei Europene, să poată fi monitorizată și pusă în aplicare", precizează Executivul comunitar.
CITEȘTE ȘI ANUNȚ Primul strat de mixtură bituminoasă pe cel mai mare pod suspendat construit în România, al treilea ca dimensiune din EuropaTarifele vamale provizorii care se aplică din 5 iulie celor trei producători chinezi din eșantion sunt de 17,4% pentru automobilele BYD, de 19,9% pentru automobilele Geely și de 37,6% pentru automobilele SAIC.
Mașinile care sunt aduse din China au deja, astfel, taxe vamale de 10%, dar propunerea votată acum adaugă taxe între 7,8% și 35,5% pentru mașinile electrice fabricate în China - VEZI MAI JOS
Țările UE au votat în majoritate pentru introducerea tarifelor vamale pentru mașinile electrice din China, chiar dacă unele țări, între care Germania a fost cea mai vehementă, s-au opus acestei măsuri de teama unor măsuri în oglindă din partea Chinei.
CITEȘTE ȘI FOTO Al treilea tren de metrou Alstom a ajuns în depoul Metrorex10 state membre au votat pentru, 12 s-au abținut și 5 au votat împotrivă (Germania, Ungaria, Slovacia, Slovenia și Malta).
Franța și Italia au votat „pentru”, iar Germania a fost cel mai puternic oponent.
În paralel, UE și China vor continua să muncească pentru a explora soluțiile alternative care ar trebui să fie compatibile cu Organizația Mondială a Comerțului, adecvate în rezolvarea subvențiilor dăunătoare stabilite de investigația Comisiei, monitorizabile și controlabile”, se mai arată în anunțul Comisiei Europena.
Forma finală a regulamentului va fi publicată cel mai târziu pe 30 octombrie în Jurnalul Oficial al UE.
CITEȘTE ȘI VIDEO Haos în una dintre cele mai mari gări din Europa. Mii de oameni blocațiCele mai recente propuneri provizorii de tarife ale Comisiei Europene pentru producătorii de automobile electrice din China includ cote diferite în funcție de tipul de subvenție primită de la statul chinez și de gradul de cooperare cu comisia de anchetă.
Cele mai mari procente depășesc 37%, în cazul companiilor SAIC și a acelor care nu au cooperat în timpul investigației UE.
Cele mai mici tarife sunt cele ale Geely, aproximativ 19%, în timp ce Tesla are un statut special, pentru mașinile fabricate în China, și ar urma să plătească doar 9%.
Comisia Europeană anunța în iunie rezultatele provizorii ale anchetei deschisă în 2023 pe tema mașinilor electrice importate din China, iar concluzia era că aceste companii beneficiază de subvenții care afectează producătorii de mașini electrice din UE.
Ancheta a ajuns la concluzia că aceste companii chineze care aduc tot mai multe mașini electrice în Europa au beneficiat în țara de origine de subvenții care le dau un avantaj competitiv ilegal în Europa, fiindcă au putut produce la costuri mult mai mici, imposibil de atins dacă nu ar fi existat subvențiile.
CITEȘTE ȘI VIDEO Construcția celui mai înalt zgârie-nori din lume a fost reluată după o pauză de șapte ani. În proiect este implicată firma fratelui vitreg al lui Osama ben LadenAceste subvenții acordate în China reprezintă un pericol pentru companiile care produc mașini full-electrice în UE, spun cei de la Comisie.
Estimările oficiale sunt că mașinile din China ar putea ajunge să aibă în 2025 o cotă de 15% din piața mașinilor electrice noi în UE, iar prețurile acestor mașini sunt în medie cu 20% mai mici decât cele ale modelelor electrice fabricate în UE.
Think-tank-ul Kiel Institute a calculat că dacă ar crește cu 20% taxele vamale pentru mașinile electrice din China, importurile ar putea scădea cu un sfert. Asta ar însemna 125.000 de mașini, fiindcă în 2023 au fost aduse jumătate de milion de autoturisme.
China a criticat vehement în multe rânduri propunerile de taxare, catalogând demersul ca fiind unul „protecționist”. În replică au lansat anchete anti-dumping și vor avea de suferit o serie de produse care sunt exportate de europeni în China.
Reprezentanții companiei chineze Geely, care deține Volvo Cars, au spus, citați de Reuters, că impunerea acestor tarife va pune bariere în calea relațiilor economice și comerciale.