Comisia Europeană deschide o anchetă privind ajutorul de stat acordat de România companiei aeriene Blue Air, în pandemie, fiind îngrijorată că planul de restructurare și măsurile de ajutor implementate nu sunt în conformitate cu regulile UE privind ajutorul de stat.
Comisia va efectua acum o investigație aprofundată pentru a determina dacă preocupările sale inițiale sunt confirmate.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Va fi verificat dacă:
planul de restructurare poate restabili viabilitatea pe termen lung a Blue Air fără ajutor de stat suplimentar sau continuu;
contribuțiile proprii sau de piață ale Blue Air la costurile de restructurare sunt suficiente, reale, efective și lipsite de orice ajutor, astfel încât să se asigure că ajutorul de restructurare este proporțional și
există măsuri adecvate pentru a limita denaturările concurenței create de ajutorul pentru restructurare pe piața internă a serviciilor de transport aerian.
Pe lista creditorilor sunt circa 90 de nume, persoane fizice, foști angajați, și instituții precum ROMATSA.
Profit.ro a anunțat anterior că operatorul aerian se confruntă cu prima cerere de intrare în insolvență, procedura de concordat preventiv, care proteja compania de astfel de cereri, fiind constatată ca nereușită și închisă prin decizie a instanței.
CITEȘTE ȘI VIDEO „Gaura” din Autostrada Transilvania: Cum arată acum lotul la care recent s-au reluat lucrările și ar trebui finalizat anul următorDupă această cerere, compania și-a solicitat singură intrarea în insolvență.
De ce este important: Procedura concordatului preventiv este una de salvgardare prin care debitorii aflați în stare de dificultate financiară, dar nu de insolvență în acest moment, pot ajunge la un acord formal cu creditorii lor cu privire la plata datoriilor și prin care pot asigura continuitatea și viabilitatea companiei, astfel încât aceasta să fie capabilă să își stingă datoriile și continue activitatea. În baza acestui mecanism, negocierile cu creditorii pot fi derulate cu un plan de restructurare adaptat la situația economică excepțională generată de pandemie.
Air Claim (CLAIM), firmă care furnizează servicii de recuperare a banilor sau obținere de despăgubiri pentru pasagerii ale căror curse aeriene au fost anulate, s-a grăbit însă și a fost prima companie care a solicitat în instanță intrarea în insolvență a operatorului aerian, după ce a fost dispusă închiderea procedurii de concordat preventiv.
CITEȘTE ȘI Dacia Sandero, cel mai vândut automobil din Europa, în ianuarieOperatorul aerian a beneficiat de protecția împotriva creditorilor săi, în baza prevederilor legale în materia concordatului preventiv. La data de 22 februarie 2023, Tribunalul București a dispus închiderea procedurii de concordat preventiv, constatând „nereușita concordatului preventiv”. Începând cu acel moment, orice creditor eligibil putea solicita deschiderea procedurii de insolvență, mai este arătat.
Blue Air a intrat în concordat preventiv în 2020, iar în vara anului trecut tribunalul a acceptat prelungirea cu 1 an, până în iunie 2023.
Pe 8 februarie fusese adoptat de către Parlament un proiect care stabilește că firmele aflate în concordat preventiv, înainte de jumătatea anului trecut, își pot prelungi cu încă 2 ani plata datoriilor, iar Blue Air putea fi astfel beneficiar. Proiectul nu a fost însă promulgat de președintele Iohannis până la acest moment.
CITEȘTE ȘI HARTĂ Trei autostrăzi vor fi lărgite la trei benzi. A1 București - Pitești va fi extinsă la 3 benzi pe toată lungimea saProfit.ro a relatat recent că Blue Air figura în evidențele ANAF cu obligații de plată în sumă totală de 402,52 milioane lei. Din această sumă, 336 de milioane de lei sunt obligații de plată rezultate din ajutorul de stat acordat companiei în 2020, în contextul pandemiei de coronavirus. Pentru recuperarea de sume restante la bugetul de stat, ANAF, prin Direcția de administrare a marilor contribuabili, a pus sechestru pe 6 aeronave, a înființat popriri asupra disponibilităților bănești, precum și adrese de înființare a popririi asupra sumelor datorate debitorului de către terți.
CITEȘTE ȘI Perspective pesimiste pentru piața auto în 2023: Germania anticipează o scădere masivă a cererii de mașini și dă un semnal pentru toată EuropaSituația companiei Blue Air
Statul a preluat recent controlul companiei, ca urmare o garanției de 75% din acțiunile companiei pentru creditul-ajutor de stat acordat în urmă cu doi ani, conform planului discutat la nivelul Guvernului.
La mijlocul lunii noiembrie, reprezentanții companiei Blue Air au anunțat că ei sunt cei care, de peste 13 luni, solicită statului executarea garanției asupra acțiunilor, în contul creditului-ajutor primit în urmă cu doi ani, confirmând astfel implicit informațiile Profit.ro conform cărora din august anul trecut nu mai achită datoriile (VEZI MAI JOS).
Conform chiar Blue Air, Ministerul de Finanțe a emis anterior Scrisoarea de Garanție pentru acordarea de către Eximbank a creditului comercial în sumă de 300.775.000 lei, credit garantat cu 75% din acțiunile societății și alte active deținute de Blue Air și acționariatul societății.
CITEȘTE ȘI Board-ul Lufthansa va primi bonusuri pentru 2021 și 2022, în pofida ajutorului de statCompania românească aeriană low-cost Blue Air este indicată de autorități că ar fi început din luna august a anului trecut să nu mai achite datoriile la împrumutul de peste 300 milioane lei, garantat de stat și contractat de la EximBank. Guvernul a divulgat că a știut de acest lucru din octombrie anul trecut, deci cu aproape un an înainte de suspendarea zborurilor de către Blue Air. În toată această perioadă, Guvernul a plătit ratele, dobânzile și costurile aferente creditului, iar ANAF a primit date pentru executare, scrie într-un document oficial analizat de Profit.ro.
După ce i-au fost deblocate conturile de către autorități, iar datorii indicate la 28 de milioane de lei au fost eșalonate, compania a transmis inițial că va relua zborurile începând cu 10 octombrie, iar ulterior a revenit și a anunțat că nu poate relua cursele nici începând cu 10 octombrie, argumentând prin faptul că se află în discuții cu potențialii investitori, creditori și autorități guvernamentale pentru a-și restructura profilul de capital, iar procesul este unul complex.