Comisia Europeană va prezenta săptămâna viitoare măsuri pentru stimularea cererii de vehicule electrice (EV) în Uniunea Europeană și intenționează să introducă cerințe privind utilizarea de componente locale în producția de baterii auto, potrivit unui proiect de propunere, citat de Reuters.
Executivul UE va publica pe 5 martie planul său de acțiune pentru industria auto, menit să ajute producătorii europeni să-și electrifice flotele și să concureze cu rivalii mai avansați din China și SUA, scrie News.ro.
Proiectul, consultat de Reuters vineri, va include propuneri pentru cele 27 de state membre ale UE privind măsuri de accelerare a adoptării vehiculelor electrice în flotele de mașini de companie, care reprezintă aproximativ 60% din piața de automobile noi din blocul comunitar.

De asemenea, Comisia va colabora cu statele membre pentru a identifica cele mai eficiente modalități de stimulare a achizițiilor de vehicule electrice și opțiunile de finanțare pentru acestea. În plus, propune scutirea de taxe rutiere pentru vehiculele grele cu emisii zero.
În 2024, vânzările de vehicule electrice noi au scăzut cu 5,9%, potrivit Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), care atribuie această tendință infrastructurii limitate de încărcare, eliminării bruște a subvențiilor din Germania și lipsei unor modele EV accesibile.
Susținere pentru producția de baterii în UE
Comisia Europeană recunoaște în documentul său că industria auto europeană riscă să piardă cotă de piață în tehnologia EV și se confruntă cu costuri semnificativ mai ridicate decât concurenții săi, în special în ceea ce privește componentele EV, cum sunt bateriile, care reprezintă 30-40% din valoarea unui vehicul electric.
Proiectul prevede impunerea unor cerințe tot mai stricte privind conținutul european în celulele și componentele bateriilor vândute în UE. În plus, Comisia va analiza posibilitatea de a sprijini companiile care produc baterii în Europa, inclusiv firmele străine, cu condiția ca acestea să colaboreze cu parteneri europeni pentru a permite transferul de expertiză și tehnologie.

Comisia intenționează, de asemenea, să stabilească condiții pentru investițiile străine în sectorul auto și să analizeze sprijinul financiar pentru facilitățile de reciclare a bateriilor.
Discuții privind amenzile pentru emisiile de CO₂
Producătorii auto europeni, afectați de închideri de fabrici și îngrijorați de viitoarele tarife impuse de SUA, au cerut Comisiei Europene să le acorde scutiri de la amenzile care, spun ei, ar putea ajunge la 15 miliarde de euro (15,6 miliarde de dolari) dacă flotele lor nu respectă limitele de emisii de CO₂ impuse pentru 2025.
Proiectul de propunere nu specifică ce măsuri financiare ar putea oferi Comisia în acest sens.

Asociația industriei auto din Italia, ANFIA, a solicitat vineri măsuri mai curajoase, inclusiv anularea amenzilor planificate pentru producătorii europeni.
Julia Poliscanova, director senior pentru vehicule și mobilitate electrică la grupul de cercetare și advocacy Transport & Environment (T&E), a declarat că acesta este ~elefantul din cameră” și că obiectivele de reducere a emisiilor sunt esențiale pentru ca Europa să recupereze decalajul față de China prin forțarea producătorilor să se electrifice.
~În loc să creeze incertitudine, planul ar trebui să se concentreze pe măsurile promițătoare privind electrificarea flotelor corporative și localizarea producției de baterii”, a adăugat Poliscanova.