Europa trebuie să cheltuie 39 de miliarde de euro pe an pentru a-și atinge obiectivele privind ajungerea la emisii zero în sectorul transportului în 2050, a estimat luni ONG-ul Transport & Environment, care a venit cu cinci recomandări cheie pentru Uniunea Europeană, transmite Reuters.
Blocul comunitar vrea să pună la punct o politică industrială mai coordonată, care să implice investiții foarte mari, inclusiv în tehnologiile verzi, după raportul publicat în luna septembrie de fostul președinte al Băncii Centrale Europene, Mario Draghi.
"O strategie de investiții la nivelul UE trebuie introdusă de urgență în sprijinul decarbonizării transportului și a crește sustenablitatea competitivă a sectorul", se arată în raportul ONG-ului Transport & Environment.
Investițiile necesare ar fi cu puțin peste subvențiile anuale de 34 de miliarde de euro, pe care blocul comunitar le alocă pentru transportul care utilizează combustibili fosili, subliniază T&E, care a recomandat eliminarea acestor subvenții în favoarea transportului ecologic, scrie Agerpres.
Acest raport vine în contextul scăderii cererii pentru automobile electrice și apelurilor venite de la unii politicieni și directori din industria auto, inclusiv premierul Italiei, Giorgia Meloni și directorul general de la BMW, Oliver Zipse, pentru ca UE să abandoneze intenția de a interzice comercializarea de automobile echipate cu motoare pe combustie din 2035.
De asemenea, T&E a făcut un apel pentru un buget UE mai verde, cu acces simplificat la fondurile UE, introducerea unui Social and Climate Investment Plan, în valoare de 1.000 de miliarde de euro, până în 2034, un rol mai activ pentru Banca Europeană de Investiții în transformarea sistemului de mobilitate, precum și o implicare mai mare a finanțării private.
Potrivit T&E, investițiile totale, inclusiv cheltuielile de la investitorii privați, ar trebui să se ridice la 310 miliarde de euro pe an în 2030, pentru atingerea acestor recomandări și a decarboniza sectoarele vitale ale transportului aerian, transportului maritim, autoturismelor, autobuzelor și camioanelor. Cheltuielile totale ar trebui să crească apoi, până la 507 miliarde de euro pe an în 2040, astfel încât totalul să ajungă la 7.600 de miliarde de euro, pe măsură ce tranziția ecologică se accelerează.
"Cu cât mai rapid vor fi făcute investițiile, cu atât tranziția va fi mai ieftină", a subliniat T&E.