Numărul accidentelor rutiere provocate în Italia de cei care folosesc trotinete electrice a crescut cu aproape 40% în 2022 față de anul anterior, a anunțat ISTAT, biroul național de statistică al țării, la doar câteva săptămâni după ce autoritățile au promis măsuri împotriva vehiculelor, relatează Reuters.
ISTAT afirmă de asemenea în raportul său anual că 2.929 de persoane au fost rănite în 2022 în accidente provocate cu trotinete electrice, comparativ cu 2.101 de persoane rănite cu un an înainte. Numărul deceselor cauzate de astfel de accidente a crescut la rândul său la 16 față de 9 în 2021, arată Hotnews.
Agenția Reuters amintește că trotinetele electrice au cunoscut în ultimii ani o creștere spectaculoasă a popularității în marile orașe din întreaga lume, oferind o cale prietenoasă față de mediu și rapidă de a le traversa când sunt sufocate de trafic.
Însă în același timp ele au declanșat un veritabil val de nemulțumiri din partea rezidenților deranjați că ele sunt conduse pe trotuare sau în alte moduri care periclitează siguranța publică. Alte nemulțumiri țin și de faptul că ele sunt adesea abandonate de cei care le folosesc în locuri care încurcă circulația pietonilor.
În luna aprilie a acestui an parizienii au decis prin referendum interzicerea trotinetelor electrice de închiriat, măsura fiind votată de o proporție covârșitoare a celor care s-au prezentat la urne. Franța luase încă din 2019 măsuri de reglementare a folosirii lor pe fondul unui alt val de nemulțumiri.
În Italia trotinetele electrice au devenit populare în orașele mari ca Roma și Milano, unde sunt folosite de navetiști, studenți, turiști și angajații companiilor care livrează mâncare.
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE Universal Air lansează curse din RomâniaDeși în peninsulă nu s-a pus problema interzicerii lor, mai multe orașe au analizat limitarea vitezei lor și reducerea numărului de firme care le pot închiria.
Luna trecută guvernul italian a anunțat o serie de măsuri în vederea reglementării lor, printre acestea numărându-se obligativitatea purtării unei măști de protecție și cumpărarea unei polițe de asigurare.
Parlamentul de la Roma nu a votat încă asupra propunerilor formulate de guvernul lui Giorgia Meloni.
Măsurile propuse de executivul italian fac parte dintr-un efort mai larg de a-i pedepsi pe cei care conduc iresponsabil, fie că este vorba de conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor, fie de folosirea telefonului mobil la volan.
ISTAT a arătat în raportul publicat marți că numărul de accidente rutiere a crescut anul trecut în Italia în condițiile în care traficul a revenit la nivelurile de dinaintea pandemiei COVID-19 și a numeroaselor restricții impuse pentru prevenirea răspândirii coronavirusului.
CITEȘTE ȘI Ford anunță prețuri pentru noile modele fabricate la CraiovaFață de 2021 numărul deceselor rutiere și a răniților în urma unor accidente a crescut cu 9-10%, ajungând la 3.159, respectiv 223.475 de cazuri.
În utlimii 5 ani, în România, 20 de persoane au decedat ca urmare a nerespectării regulilor rutiere de către conducătorii de trotinete electrice, care au fost și principalii vinovați pentru rănirea gravă a 373 de persoane și rănirea ușoară a altor 2.363 de persoane, potrivit datelor analizate de Profit.ro.
De ce este important: Conform reglementărilor legale în vigoare din. 2020, dar nerespectate în general, trotinetele electrice ar trebui conduse numai pe pista pentru biciclete, iar în lipsa acestei piste, pot circula doar pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h. Pentru a conduce o bicicletă sau o trotinetă electrică pe drumurile publice, conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puțin 14 ani. Casca de protecție este obligatorie pentru conducătorii de biciclete și trotinete electrice a căror vârstă este sub 16 ani, transportul pasagerilor fiind interzis.
CITEȘTE ȘI LEGE Apare un nou document obligatoriu la vânzarea unui autoturism
Începând din 2018 până la finele lunii iunie a anului curent au fost înregistrate aproape 2.953 de accidente rutiere in care au fost implicați conducători de trotinete electrice. Dintre aceste accidente, 2.662 au fost provocate de către conducătorii de trotinete, iar în doar 291 aceștia nu au avut vreo vinovăție.
Aceste aproape 3.000 de accidente s-au soldat cu 23 de decese, din care 20 au fost provocate de nerespectarea regulilor rutiere de către conducătorii de trotinete electrice, cu vinovăție principalã și secundară.
Totodată, din aproape 400 de răniți grav, pentru 373 de victime au fost vinovați conducătorii de trotinete electrice. Situația este similară și în cazul celor 2.651 de răniți ușor, dintre care 2.363 au fost loviți de conducători de trotinete electrice în culpă.
Potrivit datelor oficiale, în 3 decese din totalul de 23 înregistrate cu implicarea conducătorilor de trotinete electrice, aceștia din urmă nu au avut vreo vinovăție.
CITEȘTE ȘI LEGE Modificare importantă a Codului Rutier: Șoferii, obligați la utilizarea luminilor diurne și de întâlnire pe toate categoriile de drumuri publice
În privința orașelor cu cele mai multe accidente, Bucureștiul conduce de departe, cu peste jumătate din total, respectiv 1.618 de accidente, soldate cu cei mai mulți răniți grav (242) și răniți ușor (1.416). În aceste condiții, în mod paradoxal, nu s-a înregistrat decât un singur deces cu implicarea unei trotinete electrice.
Pe locul al doilea, dar la mare distanță de Capitală, se află municipiul Cluj Napoca, cu 152 de accidente, 136 răniți ușor, 22 răniți grav și 2 decese.