Trei mari companii maritime grecești au încetat să mai transporte petrol rusesc în ultimele săptămâni, pentru a evita sancțiunile americane care sunt acum impuse acum unor companii de transport maritim care transportă petrol rusesc, au declarat patru traderi pentru Reuters și au arătat datele de transport maritim, transmite Reuters.
Aceste renunțări reprezintă o lovitură pentru Rusia, deoarece reduce numărul firmelor de transport maritim care sunt dispuse să transporte petrol rusesc către consumatorii din Asia, Turcia, Orientul Mijlociu, Africa și America de Sud, deși traderii au spus că Moscova are încă suficiente firme de transport maritim pentru moment, scrie News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Transportatorii greci Minerva Marine, Thenamaris și TMS Tankers au încetat să mai transporte petrol rusesc în ultimele săptămâni, au declarat cei patru traderi.
Thenamaris a spus că nu comentează chestiuni comerciale. Minerva Marine și TMS Tankers nu au răspuns solicitărilor de comentarii. Toate cele trei firme au fost transportatori activi de petrol și carburanți rusești până în septembrie-octombrie, când au început să-și reducă implicarea, potrivit traderilor și datelor de la agenții de transport maritim văzute de Reuters.
Toate cele trei companii au respins cererile de nave pentru încărcarea țițeiului rusesc în noiembrie și mai târziu, au spus traderii, care au colaborat anterior cu cele trei firme.
Ieșirea din comerț a transportatorilor greci a urmat sancțiunilor mai stricte impuse de SUA asupra transporturilor de petrol rusești.
În octombrie, Washingtonul a impus primele sancțiuni proprietarilor de tancuri petroliere din Turcia și Emiratele Arabe Unite, care transportau petrol rusesc peste pragul de preț al G7 de 60 de dolari pe baril.
Săptămâna trecută, Washingtonul a impus sancțiuni pentru încă trei nave.
CITEȘTE ȘI Primăria Capitalei vrea să extindă tramvaiul corporatiștilorȚările G7 au introdus un plafon de preț pentru petrolul rusesc la sfârșitul anului 2022, dar nu îl aplicaseră anterior.
Limita de preț permite firmelor occidentale să ofere servicii de transport și asigurare pentru țițeiul rusesc, atâta timp cât petrolul este vândut sub 60 de dolari pe baril.
Plafonul este conceput pentru a limita veniturile din exporturile rusești.
Principalul sortiment de petrol exportat de Rusia, Urals, se tranzacționa peste plafonul de 60 de dolari pe baril de la jumătatea lunii iulie, pe fondul reducerilor de producție din partea grupului OPEC+ de țări producătoare de petrol, ceea ce a determinat mulți observatori ai pieței să spună că plafonul de preț nu funcționează.
De asemenea, țițeiul rusesc Pacific ESPO Blend s-a tranzacționat peste plafon, potrivit datelor Trezoreriei SUA.
Cele trei firme grecești transportau petrol rusesc de zeci de ani și au continuat să facă acest lucru atunci când majoritatea celorlalte companii occidentale au renunțat să mai efectueze transporturi, pentru a evita creșterea riscurilor de sancțiuni și impunerea plafonului de preț.
Traseele au fost profitabile. Comerțul cu petrol rusesc a adus venituri record în ultimul an pentru expeditorii care și-au asumat riscul și au rămas în afacere.
Tarifele de transport pentru petrol rusesc au crescut la 15 milioane de dolari pe călătorie cu tanc petrolier din porturile baltice în India, iarna trecută, deoarece transportatorii au perceput tarife ridicate din cauza riscului. Acestea au fost de câteva ori mai scumpe decât transporturile de țiței nesancționat.
CITEȘTE ȘI Novo Nordisk a anunțat o investiție de 2,3 miliarde de dolari pentru a crește producția de medicamente pentru slăbire și diabetCele trei companii grecești operează peste 100 de petroliere, capabile să gestioneze aproape toate exporturile de petrol din porturile europene ale Rusiei Primorsk, Ust-Luga și Novorossiisk, de aproximativ 10 milioane de tone pe lună, sau 2,4 milioane de barili pe zi.
De asemenea, operează o flotă de cisterne mai mici care transportă combustibil.
”Flota întunecată ar putea să nu fie suficientă pentru a transporta tot petrolul rusesc”, a spus unul dintre comercianții implicați în transportul petrolier rusesc, referindu-se la apariția așa-numitei ”flote întunecate” de expeditori care transportă petrol din Rusia lovită de sancțiuni și Iran și care nu este acoperită de asigurarea occidentală.
El a citat ca principal motiv faptul că petrolul rusesc călătorește acum 8-10 săptămâni pentru a ajunge la clienții din Asia, spre deosebire de două săptămâni înainte de sancțiuni, când petrolul a fost vândut în Europa.
Asta înseamnă că sunt necesare mai multe tancuri pentru comerț.
Cu toate acestea, deocamdată Rusia pare să facă față cu intervenția altor companii de transport maritim, au spus comercianții.
Rusia se bazează acum pe compania sa de transport maritim Sovcomflot și pe multe firme de transport maritim puțin cunoscute, înregistrate în Emiratele Arabe Unite, India, Hong Kong, Seychelles, Ghana și alte locații, potrivit traderilor și datelor de transport maritim.
Navele poartă steaguri ale diferitelor state, de la Liberia până la Insulele Cook.