Majorarea semnificativă a accizelor la carburanți de la 1 septembrie va crește prețul motorinei cu circa 10%, ceea ce va duce automat la mărirea tarifelor transportatorilor cu cel puțin 10%, la scumpiri în lanț și la apariția de insolvențe în rândul transportatorilor, iar protestele vor deveni o opțiune, au avertizat patronatele transportatorilor consultate de News.ro. În plus, mulți șoferi nu vor mai alimenta din România, preferând Ungaria și Austria, țări care vor oferi prețuri mai bune de luna viitoare și o rambursare rapidă a unei părți din accize.
Ministerul Finanțelor a redactat un proiect de ordonanță de Guvern prin care urmează să fie modificat Codul Fiscal, principalele noutăți fiind majorarea semnificativă a accizelor la carburanți de la 1 septembrie, ceea ce înseamnă că șoferii vor plăti mai mult pentru benzină și motorină, în timp ce patronii sau acționarii companiilor nu mai plătesc deloc impozit pe dividende din 2018.
Prețul benzinei din România este în prezent al doilea cel mai mic în rândul celor 28 de state din Uniunea Europeană, dar va ajunge similar cu nivelul din Austria, iar cel al motorinei semnificativ mai mare decât în Austria sau Luxemburg, după majorarea accizelor de la 1 septembrie, arată calculele News.ro, pe baza prețurilor medii din UE publicate de portlul energy.eu.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Fost director cu experiență în asigurări și bănci, chemat să schimbe RATB. A lucrat și în firme care au intrat în faliment după plecarea saPractic, Ministerul Finanțelor propune revenirea accizelor la carburanți exact la nivelul din 2016, când era în vigoare supraacciza de 7 eurocenți pe litrul de carburanți introdusă de guvernul PSD condus de Victor Ponta în 2014.
În urma majorării accizei, un litru de benzină fără plumb sau de motorină se va scumpi, de la 1 septembrie, cu circa 45 de bani, arată calculele News.ro.
Această măsură va avea efecte grave asupra transportatorilor, consideră unii transportatori.
”Efectele vor fi extrem de urâte. Transportul internațional va migra către țările din jurul României, în special către Ungaria și Austria. Un TIR are un rezervor de circa 1.200 de litri, ceea ce îi permite o autonomie de peste 3.000 de kilometri”, a afirmat vicepreședintele Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Constantin Isac, pentru News.ro.
Acesta a atras atenția că în Ungaria, rambursarea unei părți din acciză se face rapid, în 30 de zile. Când prețurile vor depăși nivelul din Ungaria și vor ajunge la nivelul celor din Austria, mulți șoferii vor prefera să alimenteze din cele două țări.
”Practic, îi ajutăm pe unguri și austrieci să-și construiască noi autostrăzi, având în vedere că o parte din banii proveniți din acciză sunt folosiți pentru finanțarea unor lucrări de infrastructură”, a afirmat Isac.
La motorină, prețul mediu actual din România al celui mai ieftin sortiment este de 4,35 lei, echivalent cu 0,9520 euro, și este al cincilea cel mai mic din UE, după Lituania (0,88 euro), Polonia (0,9360 euro), Letonia (0,94 euro) și Luxemburg (0,95 euro).
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Brandul premium al Renault, Alpine, nu va avea showroom în România. Polonia, singurul stat ales din Europa Centrală și de EstDupă creșterea accizelor, de la 1 septembrie, prețul mediu din România va ajunge la 4,80 lei/litru, echivalent cu 1,0520 euro, la cursul actual al BNR.
Cu acest preț, România va ajunge pe locul al optulea al celor mai mici prețuri din Uniunea Europeană, cu un preț la pompă mai mare decât în Bulgaria, Austria și Slovacia, pe lângă statele deja menționateanterior.
Transportatorii se plâng că această majorare a prețului va fi aproape imposibil de introdus în costurile operaționale, în contextul în care transportatorii români rezistă în Europa cu marje de profit mici, consideră președintele Federației Operatorilor Români de Transport (FORT), Augustin Hagiu, care avertizează că ar putea urma proteste ale transportatorilor.
”Acciza reală va fi de 11 eurocenți. O astfel de măsură dă peste cap toate calculele. În plus, transportatorii nu și-au recuperat nici banii din accizele plătite până la finalul anului trecut. Am cerut din partea Ministerului Finanțelor clarificări în urmă cu câteva luni, nu am primit nimic clar. Protestele sunt o modalitate de a reacționa la această măsură. O să avem discuții și cu ceilalți transportatori în acest sens”, a afirmat Hagiu.
Primul efect va fi creșterea tarifelor în transporturi cu cel puțin 10%, în condițiile în care marja de profit în transportul comercial este de maximum 4%, iar media este la 2-3%, estimează reprezentanții transportatorilor.
Drept urmare, retailerii vor fi obligați să crească prețul produselor la raft pentru a acoperi costurile suplimentare. În plus, unele firme de transport vor declanșa procedura insolvenței.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Noua generație Rolls Royce Phantom, cea mai luxoasă limuzină. Poate fi comandată cu un tablou la bord sau alte opere de artă, inclusiv o hartă a ADN-ului proprietarului din aur, în 3D”Circa 5% dintre firmele de transport nu vor rezista, ei fiind deja afectați anul trecut de creșterea tarifelor RCA. Firmele respective au capitalul de lucru la nivel minim și orice șoc crește riscul insolvenței”, a afirmat vicepreședintele UNTRR.
Conform execuției bugetare, după primele șase luni, statul a încasat din accizele pe carburanți 6,265 miliarde lei, cu 768 milioane lei mai puțin decât în aceeași perioadă a anului trecut.
Potrivit proiectului de ordonanță, de la 1 septembrie, acciza pentru benzina fără plumb va fi de 2.643,39 lei/tonă, respectiv 2.035,40 lei/1.000 de litri, iar acciza pentru motorină va fi de 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1.000 de litri.
În prezent, accizele sunt de 1.656,36 lei/1.000 litri pentru benzina fără plumb și de 1.518,04 lei/1.000 litri pentru motorină, ceea ce înseamnă o creștere a accizei la benzina fără plumb cu 23% și a accizei la motorină cu 25%.