Toyota și Subaru au anunțat oficial încheierea unui nou acord de parteneriat „de business și de capital”, care se va finaliza cu creșterea participației Toyota în Subaru la 20%.
„Toyota Motor Corporation (Toyota) și Subaru Corporation (Subaru) au convenit astăzi pentru stabilirea unei noi alianțe de business și de capital cu scopul undei dezvoltări viitoare și întărirea parteneriatului pe termen lung”, acesta este anunțul făcut de cele două companii japoneze, privind continuarea legăturii începute în urmă cu 14 ani.
Din punct de vedere al business-ului, cooperarea va avea în centru dezvoltarea de noi modele, între care viitoarea generație a Subaru BRZ - Toyota 86. Din pnct de vedere al capitalului, cele doă vor cumpăra acțiuni de la cealaltă companie. Cuantumul este diferit: Toyota, care în prezent deține 16,83% din Subaru Corporation (fostă Fuji Heavy Industries), va cumpăra un pachet care va urca participația la 20% din Subaru, la prețul de la 31 martie 2019, respectiv 3,17% acțiuni. În urma acestei oprațiuni, Subaru va fi declarată companie afiliată a Toyota.
De cealaltă parte, Subaru va cumpăra acțiuni Toyota în valoare egală cu cea plătită de Toyota pentru acțiunile Subaru (până la aproximativ 80 miliarde de yeni). Subaru nu a deținut acțiuni la Toyota până la acest moment.
Parteneriatul celor două va urmări și dezvoltarea în comun a mașinilor electrice și a altor tehnologii ale viitorului, fiind anunțată o platformă pentru vehicule electrice și un SUV electric. Toyota va furniza Subaru componente specifice mașinilor hibrid pentru o gamă mai largă de vehicule. În prezent, Subaru produce un model, Crosstrek, cu propulsie hibridă de la Toyota.
Toyota va beneficia de experiența tehnologiei 4x4 deținută și dezvoltată de Subaru.
Având o poziție doar de afiliat, nu ar trebui ca Toyota să includă vânzările Subaru în statisticile sale la nivel global. Toyota a vândut 10,6 milioane de vehicule, în 2018, iar Subaru - aproximativ 1 milion.
CITEȘTE ȘI Tranzacție: Compania chineză Sinotrans, cel mai mare jucător de pe piața logistică din China, cumpără operatorul logistic KLG Europe, cu peste 400 de angajați în RomâniaToyota a anunțat în urmă cu o lună un parteneriat similar încheiat cu Mazda, cu un pachet de acțiuni mai mic, de numai 4,94%.
Legătura dintre Toyota și Subaru a început în 2005, când General Motors a vândut pachetul de 20.1% pe care îl deținea la Fuji Heavy Industries, proprietarul mărcii Subaru. Toyota a cumpărat atunci un pachet de 8,7%, pe care l-a extins de-a lungul timpului, până la aproape 17%.
Fuji Heavy Industries a fost înființată în 1953, ca un parteneriat al mai multor companii japoneze specializate în industria grea și transporturi. În 2016, acționarii au decis schimbarea numelui în Subaru Corporation, pentru a utiliza mai bine notorietatea mărcii auto deținute. Subaru Corporation construiește automobile, autobuze, dar este cunoscută pentru producția de avioane Boeing și elicoptere Lockheed Martin. Este principalul furnizor de echipamente militare aviatice pentru Ministerul Apărării din Japonia.