Societatea de Transport Public Timișoara (STPT) are o flotă nouă de tramvaie, autobuze și troleibuze, dar nu are suficienți angajați de bord, deficitul personalului navigant fiind de 25%, a declarat directorul STPT, Constantin Cocheci.
"Avem nevoie de personal navigant, șoferi și vatmani. În ultimele șase luni, din necesarul de 150 de șoferi și vatmani am reușit, mai ales în ultima perioadă, să angajăm 50 de persoane, dar rămânem cu un deficit de 25%. Avem în curs de școlarizare alte 40 de persoane, deținem școala care formează șoferi de autobuz și vatmani. Pentru a grăbi procesul de acoperire cu necesarul de personal de bord, am fost deschiși cu toate firmele din Timișoara care au astfel de școli să pregătească șoferii necesari. Sper ca în trei luni să acoperim necesarul, astfel încât călătorii să nu resimtă întârzierile în trafic", a explicat Cocheci, într-o conferință de presă.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Întrucât fluctuația personalului este foarte mare în vestul țării, STPT nu poate avea necesarul de personal de bord (șoferi și vatmani) dacă nu va putea recruta personal din sudul și sud-estul țării, unde este un excedent.
Pe de altă parte, pentru a aduce personal din alte părți, STPT trebuie să îi asigure cazarea.
"Suntem în discuții pentru a găsi variante. Legislația în domeniu este destul de restrictivă pentru a aduce personal din țările non-UE, de exemplu din Filipine sau din alte părți. S-a încercat această soluție, dar pentru astfel de șoferi, trebuie ca aceștia să-și fi luat atestatul în țara de origine înainte de anul 1996, iar la noi să susțină un examen de atestat în una din limbile engleză, spaniolă sau română sau, dacă aduc personal mai tânăr, examenul trebuie să fie în limba română, ceea ce le este mai greu. Costurile în astfel de cazuri sunt destul de mari, în jur de 700 de dolari pe lună. În momentul de față nu avem angajați din spațiul non-UE", a detaliat directorul STPT.
În altă ordine de idei, viceprimarul Ruben Lațcău a anunțat că Primăria Municipiului Timișoara (PMT) a finalizat proiectul de achiziționare a 23 de tramvaie noi.
"Acest proiect este unul foarte important pentru Timișoara. Vrem să asigurăm o flotă integral electrică, iar pentru a putea utiliza acest vehicule moderne, Primăria Municipiului Timișoara a făcut investiții masive și în infrastructura de transport în comun. (...) Toate aceste proiecte sunt parte din dezideratul primăriei de a transforma transportul în comun dintr-o modalitate de deplasare care e aleasă doar de cei care nu au altă variantă în cea mai bună opțiune pentru toți, pentru timișoreni și pentru oraș", a subliniat Ruben Lațcău.
El a punctat că în această lună se încheie și cea de-a treia etapă a proiectului în valoare de 96, 38 milioane de lei. Valoarea eligibilă este de 69,45 milioane de lei, din care 1,39 milioane de lei este contribuția proprie din buget local.
Din totalul celor 23 de tramvaie achiziționate prin proiect, 18 sunt în circulație, iar cinci sunt în proceduri de reparații și revizii.
Tramvaiele achiziționate prin proiect au parcurs peste 1.200.000 km și au înregistrat peste 5.000.000 de călătorii, în peste 94.000 de ore de funcționare.
"Toți cei 103 vatmani ai STPT sunt instruiți să conducă tramvaiele Bozankaya. În prezent, 14 noi cursanți urmează școala proprie de vatmani fiind instruiți inclusiv pe tramvaiele Bozankaya", a punctat Lațcău.
Proiectul a fost finanțat prin Regio - Programul Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară 4 - Sprijinirea dezvoltării urbane durabile.
Totodată, STPT este în acest moment în curs de implementare a unui proiect pilot pentru a realiza un sistem de avertizare în caz de coliziune în care sunt implicate tramvaiele.