Audi A6, unul din veteranii segmentului limuzinelor premium, care își dispută un segment de piață tot mai competitiv, alături de modelele BMW Serie 5, Mercedes E Class sau Volvo S60, a primit o nouă generație. Deși aparent conservator din multe puncte de vedere, noul Audi A6 este unul din primele automobile de serie care are tehnologia necesară pentru a rula autonom.
A cincea generație de la schimbarea de strategie a mărcii din 1994, la care se adaugă cele patru generații anterioare ale modelului Audi 100, reușește să fie în egală măsură avangardistă în materie de tehnologie și foarte conservatoare în materie de design. Lucrurile sunt destul de simple, din punctul de vedere al aspectului, un detaliu la care marca Audi a lucrat timp de decenii și care este foarte important pentru menținere valorii reziduale și a prestigiului automobilelor Audi în fața clienților.
Este vorba despre teoria designului “timeless”, care la Audi a devenit lege. Riscul este unul extrem de comentat de public, care vrea tot timpul transformări spectaculoase. La polul opus, sunt pașii făcuți în privința tehnologiei, tot mai mari de fiecare dată.
Am avut ocazia să testez generația anterioară chiar la lansare, când primele tehnologii de asistență pe șosea își făceau apariția fără ca lumea să vorbească despre autonomie. Lucrurile erau deja avansate și lipsea doar un procesor de putere care să reunească toate aceste dispozitive laolaltă. Acum, Audi A6 are tot ce-i trebuie pentru a fi mașină autonomă. Nu este încă numai pentru că traficul modern are nevoie de mult mai mult decât senzorii dintr-o mașină pentru a acomoda vehicule independente.
La exterior, Audi A6 și-a păstrat silueta pe care o cunoaștem, rafinându-și, însă, detaliile. Are câte puțin de la A8 și A4 și totodată propria personalitate. Mai multe linii, mai multe suprafețe, un profil ceva mai sportiv, dar nu exagerat. A rămas o limuzină clasică, bine proporționată, iar dimensiunile au crescut ușor (7 mm la lungime, 12 mm la lățime și 2 mm la înălțime). Farurile sunt cele mai moderne puncte ale aspectului, chiar dacă și ele și-au păstrat în mare parte forma. Pe ansamblu, diferențele nu sunt mari, dar sunt vizibile.
La interior și sub caroserie, transformările sunt însă mult mai radicale. În habitaclu, întreaga arhitectură a fost regândită. Elementul central este bordul, care este format în cea mai mare parte a sa din display-uri. Cadranul central este cel care a luat locul vechilor “ceasuri”, noul “virtual cockpit” de 12,3 inci fiind deja cunoscut de pe A8 și A7. Acesta se prelungește către zona centrală cu display-ul MMI, de 10,1 inci, foarte bine integrat în bord, având posibilitatea configurării meniului și putând fi comandat depotrivă prin touchscreen și prin butonul de pe consolă.
Sub acesta se află al treilea display, cel care este folosit și de sistemul de AC, pentru afișarea informațiilor. Nu în ultimul rând, head-up display-ul completează întreaga rețea de afișaje pe care șoferul o are la dispoziție, ca un veritabil pilot.
Confortul este aproape indiscutabil la o limuzină din această clasă, iar A6 nu face excepție, ba chiar aduce o nouă provocare pentru rivalii din segment, cu noile scaune. Spațiul interior s-a îmbunătățit odată cu creșterea dimensiunilor (ampatamentul a crescut și el cu 12 mm), pasagerii având acum un plus de 21 mm în zona picioarelor, suficient pentru a resimți un confort mai mare. Și portbagajul a crescut, la 530 litri, un volum comparabil cu cel al concurenței și suficiente pentru bagajele unei familii.
Motoarele pe care Audi le propune și pe care le-am avut la dispoziție la lansare sunt în primul rând cele de 3.0 litri, benzină și diesel. Ambele sunt puternice, au șase cilindri, iar denumirile lor au devenit deja familiare fanilor mărcii: 55 TFSI (340 CP) și 50 TDI (286 CP). Propulsorul pe benzină este indiscutabil mai sportiv, mai agresiv, are reprize mai lungi, date de nivelul ridicat de turații pe care le permite. Dieselul se simte mai puternic în zona medie de turații, dar pare mai lent în regimul de mers sport. Ambele sunt împerecheate cu transmisia Quattro, dar în versiuni diferite, care asigură un regim diferit de cuplare al punții spate.
Un diesel mai economic, 45TDI va fi de asemenea disponibil, însă pentru cei care nu vor chiar atât de mulți cilindri, există acum versiunea 40 TDI, un motor de numai 2.0 litri, 204 CP, care nu are prea multe informații tehnice, dar care se comportă mai mult decât onorabil pe șosea, cu un nivel de consum mult sub cel al motoarelor de 3.0 litri și care va fi preferat de foarte mulți clienți români. Acesta va putea fi comandat împreună cu cutia în șapte trepte, iar prețul său va fi, probabil, unul ce va atrage cumpărători inclusiv din clasa medie, de la A4. Toate aceste motoare folosesc tehnologia mild-hybrid, cu baterie Li-Ion, care asigură o recuperare a energiei la frânare și o utilizează pentru pornire și rulare în regim “coasting” doar electric, un câștig incontestabil în oraș, la plecări și opriri dese în trafic.
Pe șosea, noul A6 se comportă așa cum te aștepți, ca o limuzină premium. Este rapidă fără a fi sportivă, este precisă, dar nu te lasă să uiți că are 5 metri. Tehnologiile ce permit rularea autonomă te surprind la fiecare manevră, începând cu asistentul de menținere a benzii, care știe când să vireze, fin și discret, făcând uitate primele generații care smuceau mașina dintr-o parte în alta. La fel pilotul automat adaptiv, care accelerează și frânează inteligent, fără manvre bruște, utilizând în același timp și sistemul GPS pentru a anticipa traseul. Mulțimea de senzori radar și laser care monitorizează mașina este suficient de mare (sunt disponibile aproape 40 de sisteme de asistență) pentru ca, la un moment dat, un A6 să poată rula autonom. Deocamdată o face strict sub controlul șoferului, care este avrtizat rapid să pună mâinile pe volan, dacă trec câteva secunde de “autonomie”.
Audi pregătește lansarea acestui model pe piața din România în luna august, în scurt timp fiind posibil să avem și prețurile pentru piața noastră.
Date tehnice
Lungime - 4,93 metri
Lățime - 2.08 metri (cu oglinzi)
Înălțime - 1,45 metri
Ampatament - 2,91 metri
Portbagaj - 530 litri
Masa totală: 2,44 tone
Motor: 50 TDI
Cilindree: 3.0 litri
Putere max. - 286 CP
Cuplu max. - 620 Nm
Accelerație (0 - 100 km/h) - 5,5 sec.