Organizația independentă EuroNCAP a testat, în premieră, primele 10 vehicule echipate cu sisteme de asistență care formează așa-numita tehnologie de conducere autonomă, care controlează în anumite situații vehiculul și oferă un plus de siguranță.
Sistemele de asistență de siguranță, care oferă un grad ridicat de automatizare al vehiculului, în anumite situații, reprezintă primele tehnologii care stau la baza viitoarelor vehicule autonome. EuroNCAP a decis să testeze aceste sisteme, pe care mai mulți producători le-au instalat în echipare standard pe modele diverse. Până acum, cei de la EuroNCAP ofereau puncte mașinilor care erau echipate cu sisteme de asistență activă și pasivă, însă abia acum a trecut la faza de testare a acestor tehnologii.
Potrivit unor studii de piață comandate de EuroNCAP, 70% din șoferi cred că este posibil în acest moment să cumperi o mașină complet autonomă, confuzia oamenilor bazându-se pe informațiile parțiale preluate din mass-media. Realitatea este, însă, diferită: niciun producător nu oferă spre vânzare un vehicul complet autonom, ci doar la diferite niveluri parțiale de autonomie, majoritatea funcționale pe perioade limitate de timp, asigurând menținerea benzii, distanța față de mașina din față și frânarea în situații de urgență. Mașinile autonome sunt doar în stadiul de concept, unii producători anunțând demararea de teste pe șosele cu astfel de vehicule.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Testul de autonomie realizat de EuroNCAP a cuprins 10 modele disponibile pe piața europeană, atât mărci premium, cât și mărci de volum care au în echiparea standard sau opțional AEB. Este vorba despre Audi A6, BMW 5 Series, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai NEXO, Mercedes-Benz C Class, Nissan LEAF, Tesla Model S, Toyota Corolla și Volvo V60. Acestea dispun de sisteme complexe de asistență la rularea pe autostradă, bazate pe Cruise Control Adaptiv, Lane Centering și Speed Assist.
Primele concluzii arată că sistemul este perfectibil și, practic, niciunul din vehiculele testate nu oferă o frânare automatizată 100%.:
- Niciun automobil de pe piață nu oferă autonomie completă sau conducere automată.
- Mașinile de pe piață pot oferi asistență la conducere dar aceasta nu trebuie confundată cu conducerea autonomă. Șoferul rămâne complet responsabil de siguranța condusului.
- Utilizată corect, tehnologia de asistență poate ajuta șoferul să păstreze o distanță sigură, o viteză constantă și rularea pe banda proprie.
- Aceste sisteme nu ar trebui să fie utilizate în situații pentru care nu au fost proiectate și nu trebuie să fie considerate ca alternative la conducerea controlată și în siguranță.
- Diferiți producători au implementat diferite abordări ale aplicării în practică a tehnologiilor de asistență a șoferului, din punct de vedere al nivelului de asistență oferită șoferului.
- Testele EuroNCAP evaluează și evidențiază aceste diferențe și grade de variație ale suportului oferite șoferului de către fiecare constructor.
Michiel van Ratingen, Secretar General Euro NCAP: „Mesajul EuroNCAP după aceste teste este clar - mașinile, chiar și aceastea cu sisteme avansate de asistență a șoferului, au nevoie de șoferi vigilenți, atenți, în spatele volanului, permanent. Este imperativ ca aceste sisteme pasive și active să rămână disponibile în fundal, ca rezervă vitală de siguranță”.
Testele efectuate de EuroNCAP au cuprins diferite operațiuni efectuate în condiții diverse de trafic, simulate pe pista de testare a organizației.
CITEȘTE ȘI Tesla a lansat o nouă versiune a automobilului Model 3, la un preț de 45.000 de dolariCruise Control Adaptiv este un sistem care ajustează automat viteza vehiculului ca răspuns la un vehicule din față mai lent sau care frânează, menținând astfel o distanță sigură. Sistemul operează independent și în completare cu alte sisteme de asistență, precum AEB și lane assist.
Testele au arătat că nu toate sistemele performează egal în situația în care mașina se apropie de un alt vehicul care a oprit.
Unul dintre cele mai provocatoare teste a fost în situațiile „cut-in” și „cut-out”. „Cut-in” este situația în care o mașină de pe banda alăturată intră brusc n fața vehicului care rulează la viteză constantă. Un șofer atent trebuie să anticipeze manevra și să frâneze rapid. În situația „Cut-out”, vehiculul din față părăsește brusca banda ca urmare a faptului că în fața sa se află un alt vehicul oprit. Sistemul de asistență are foarte puțin timp la dispoziție să reacționeze.
Al doilea set de teste a fost efectuat cu Lane Centering (lane assist), care ajută șoferul să mențină poziția centrală pe banda sa de mers. Testele au urmărit să verifice gradul de intervenție asupra direcției în fiecar ecaz în parte. Aici, un caz aparte a fost cel în situația înc are șoferul are nevoie să intervină pentru a ocoli un mic obstacol apărut pe bandă, cum ar fi o gropă mică. Situațiile urmărite au fost cele în care șoferul nu poate manevra volanul din cauza sistemului sau în care sistemul se dezactivează din cauza manevrei bruște.
Un alt sistem testat a fost cel de Speed Assist, care în varianta simplă oferă posibilitate limitării vitezei. Variantele inteligente recunosc (cu camere video sau de pe navigație) semnele de restricție de viteză dar și intrarea în localități și adaptează viteza corespunzător.
EuroNCAP a verificat, în paralel cu testele, și setul de informații oferit de fiecare producător în parte pentru aceste sisteme, în presă, în manualul de utilizare și în reclame, pentru a vedea dacă nu sunt oferite informații exagerate sau false și dacă aceste date sunt suficient de clare și complete.
Rezultate
Adaptive Cruise Control:
DS și BMW oferă un nivel redus de asistență, cu șoferul aflat în prim-plan în controlul mașinii.
Audi, Ford, Hyundai, Merceeds, Toyota, Nissan și Volvo oferă un echilibru între șofer și sistemele de asistență.
Tesla oferă un exces riscant de pondere a sistemului de asistență, vehiculul fiind în control preponderent.
Direcția:
Pe testele în S, au fost constatate diferite niveluri de asistență, cel mai mare fiind la Tesla, considerat de EuroNCAP prea mare.
În testul „micului obstacol”, toate mașinile au permis șoferului să controleze direcția și să managerieze situația, cu excepția Tesla. Acest vehicul nu a permis șoferului să vireze pentru a ocoli groapa, acțiunea asupra volanului având ca efect dezactivarea asistenței.
Cut in și Cut Out:
Aceste teste au fost cele mai provocatoare pentru mașini, niciuna nefiind suficient de pregătită pentru a face față testului complet, doar intervenția unui șofer atent, care să frâneze și să vireze, fiind soluția pentru evitarea unui accident.
Manualul utilizatorului:
EuroNCAP spune că, în general, constructorii oferă informații clare privind limitările sistemelor de asistență și modul în care trebuie folosite. Într-un caz, BMW Serie 5, un video de prezentare sugerează că mașina devine autonomă dacă șoferul ia mâinile de pe volan. În cazul Tesla, mai multe videouri sugerează că vehiculul este autonom. Există mai multe nepotriviri între manualul utilizatorului și materialele de marketing.
Rezultatele complete ale testelor pot fi găsite pe site-ul EuroNCAP, pentru fiecare model în parte.