Nouă români din zece preferă să știe mai degrabă istoricul de daune al unei mașini, decât cel de kilometri, dar majoritatea cumpărătorilor nu verifică mașina înainte de cumpărare, conform unui sondaj realizat recent de platforma InspectorAuto.ro.
Totodată, cei mai mulți cumpărători nu știu că pot afla, online, istoricul de daune al unei mașini, a subliniat fondatorul platformei, Mihai Cune, potrivit News.ro.
"90% din cumpărătorii de mașini second-hand au declarat că ar prefera să știe istoricul de daune decât cel de kilometri. Este oarecum surpinzător să aflăm acest lucru din moment ce cuvântul “kilometri” este pe buzele tuturor cumpărătorilor de mașini care ne contactează. Marea lor majoritate nici nu știu că se poate afla istoricul de daune online iar o altă parte importantă crede că daunele se trec în cartea de service. Nimic mai fals, în cartea de service se trec de obicei doar reviziile și rechemările în service", a declarat Mihai Cune.
CITEȘTE ȘI Ford investește 215 milioane de dolari în Africa de Sud și majorează numărul de angajațiConform unui alt studiu, făcut în prima parte a anului 2019 pe un eșantion de 1.000 de anunțuri cu mașini second-hand publicate pe internet, InspectorAuto a descoperit că 60% aveau cel puțin o daună ascunsă iar puțin peste 2% aveau daune totale nedeclarate. Astfel, cu cât mașina este mai ieftină, cu atât crește riscul de a cumpără o mașină cu mai multe daune. Cele mai multe mașini cu daune sunt cele sub 10.000 euro, urmate apoi de cele între 10.000 și 15.000 euro și de cele între 15.000 și 30.000 euro.
Și totuși, în România, încă se pot vinde lejer mașini care au avut daune majore pentru că majoritatea cumpărătorilor nu verifică mașina înainte de cumpărare, reiese din sondajul InspectorAuto. 55% dintre respondenți au recunoscut că nu au făcut o verificare tehnică și de daunalitate înainte de cumpărare, în timp ce 45% au spus că au cumpărat mașina doar după ce au verificat-o.
"Foarte mulți cumpărători nu au cunoștințe tehnice despre mașini sau despre legislație și se rezumă la a evalua cum arată mașina, ce dotări are și cât de frumoasă este povestea vânzătorului. Nu știu ce este acela un certificat de autenticitate și ce rol are sau ce acte să ceară vânzătorului. Din păcate am observat că mulți cumpărători încă se încred în cărțile de service deși acestea se pot falsifica cu 100-200 lei", a adăugat Mihai Cune.
CITEȘTE ȘI Renault anunță un joint-venture cu Jiangling, partener Ford, pentru a produce vehicule electrice în ChinaO altă problemă semnalată de respondenții sondajului a fost că nu știu ce să facă în cazul în care constată că “au luat țeapă” cumpărând o mașină cu probleme ascunse. Mulți se resemnează cu idea, alții “dau țeapa mai departe”, iar alții încearcă să își facă dreptate apelând la instanțele de judecată, potrivit companiei.
”Din păcate legislația nu îl ajută foarte mult pe cumpărătorul de mașini pentru că vânzarea mașinilor cu kilometrajul modificat sau cu daune ascunse nu sunt expres prevăzute în vreo infracțiune ci se merge pe drept comun. De aceea este foarte important ca toate verificările să se facă înainte de cumpărare, înainte să dai banii pe mașină”, se arată în comunicat.