Compania de transport maritim Goldenport Holdings își scoate la licitație 6 din cele 8 nave ale sale, prețul de pornire la licitație fiind de un dolar.
Cu creditorii la ușă, societatea de shipping Goldenport Holdings se va delista de pe Bursa de la Londra, având în vedere că deja datoriile acumulate sunt peste valoarea flotei sale comerciale. Este cel mai mic dintre rele. Compania pune în vânzare 6 din cele 8 vase de transport ale sale la prețul de 1 dolar, transmite Daily Telegraph.
Este un șoc adus de etapa grea pe care o traversează industria de transport maritim pe fondul declinului comerțului global și al prăbușirii cotațiilor materiilor prime în ultimii doi ani. Indicele Baltic Dry care măsoară costul de contractare a transportului de mărfuri de 26 de rute transoceanice s-a regăsit sub nivelul de 500 de puncte de la jumătatea lunii decembrie și până în martie, față de valorile de 600-1.000 de puncte din 2015 și de maximul local de peste 2.200 de puncte din anul 2014, conform datelor oferite de Bloomberg.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Goldenport a ajuns într-un blocaj cu banca Royal Bank of Scotland, principalul ei creditor. Acesta este contextul în care acționarii au dat mână liberă conducerii companiei pentru înstrăinarea navelor care în prezent le aduc pierderi. Este decizia pe care au luat-o după ce managementul a afirmat că actualele condiții de piață conduc la pierderi inevitabile pentru companie.
Prețul acțiunilor Goldenport s-a prăbușit de la maximele de 51,45 lire sterline în anul 2007, la 4,50 lire sterline în vara anului 2014, înainte de colapsul cotațiilor din piețele de mărfuri. Acum se mai tranzacționează la un penny, iar pe 24 mai societatea va fi delistată.
Indicele Cass măsurat de o casă de comerț din Olanda și care vizează activitatea de transport pe segmentul cargourilor, a cunoscut, de asemenea, un declin semnificativ la începutul acestui an. Industria de shipping a frânat violent după încetinirea economiei Chinei.
Impactul este cu atât mai mare cu cât concurența este acerbă. În anii 2007-2008 - când cotațiile la prețurile mărfurilor erau foarte ridicate, iar indicele Baltic Dry atingea maximul de 11.793 puncte – au fost contractate șantierele navale pentru construcția a mii de nave de transport. Astăzi multe dintre acestea stau în rada principalelor porturi fără comenzi.
James Kidwell, șef executiv la brokerul Braemar Shipping, listat la Londra, le numește „vase zombi”. El spune că existența acestor flote zombi care acceptă încărcături la prețuri modice, doar pentru a obține ceva cash, conduce la realitatea costurilor de transport reduse. „Ai mai multe nave decât cargouri și ratele de transport sunt slabe – este chiar atât de simplu”, a spus Kidwell pentru Telegraph.