Consiliul European a adoptat, în mod oficial, Regulamentul privind standardele de emisii de CO2 pentru vehiculele grele, care prevede ca majoritatea camioanelor vândute în UE, începând cu 2040, să fie fără emisii poluante, informează Reuters.
Noile norme mențin obiectivul actual pentru 2025, care înseamnă o reducere cu 15% a emisiilor pentru camioanele grele cu o greutate de peste 16 tone. Însă, în concordanță cu obiectivele climatice ale UE pentru 2030 și ulterior, regulamentul mai stabilește și următoarele obiective noi: o reducere a emisiilor cu 45% începând cu 2030, o reducere a emisiilor cu 65% începând cu 2035 și o reducere a emisiilor cu 90% începând cu 2040, scrie Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În prezent majoritatea camioanelor care circulă pe drumurile din Europa funcționează pe motorină, care produce emisii de gaze cu efect de seră și poluanți care au legătură cu cancerul pulmonar și bolile respiratorii. Vehiculele de mare tonaj sunt responsabile pentru un sfert din emisiile cu transportul rutier ale Europei.
De asemenea, noile norme introduc obiectivul ca 100% din autobuzele urbane noi să aibă emisii zero până în 2035, stabilind în același timp un obiectiv intermediar de 90% pentru această categorie până în 2030. Autobuzele interurbane vor fi exceptate de la acest obiectiv, ele fiind considerate, din punctul de vedere al măsurării reducerii emisiilor, autocare.
Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a calificat politica UE drept cea mai ambițioasă din lume, adăugând că aceste obiective vor fi atinse numai dacă guvernele statelor membre le vor acompania cu 50.000 de puncte publice de încărcare adecvate pentru camioane în 2030.
Regulamentul privind standardele de emisii de CO2 pentru vehiculele grele a fost aprobat atât de țările UE cât și de Parlamentul Europeană, ceea ce înseamnă că urmează să fie semnat și publicat în Jurnalul Oficial al UE. El va intra în vigoare la 20 de zile după publicare.
Adoptarea finală a venit în pofida plângerilor recente venite din partea Germaniei și a parlamentarilor europeni de centru-dreapta, care doreau ca blocul comunitar să permită vânzarea de camioane cu motoare pe combustie și după 2040. Potrivit unui oficial european citat de Reuters, la votul de luni doar Italia, Polonia și Slovacia s-au opus, în timp ce Cehia s-a abținut.