Datele privind volumele de transport de bunuri pe calea aerului indică o slăbire a comerțului global. În luna martie se consemna o scădere anualizată de 2%, cel mai important declin din 2012 încoace. Cea mai mare parte a acestei scăderi este reprezentată de impactul unui recul de 15% a transportului de mărfuri între Asia și SUA.
Comerțul global internațional traversează o perioadă de impas, la acest început de an. Indicele Baltic Dry care măsoară costul de contractare a transportul maritim de materii prime pe 26 de rute transoceanice a atins, potrivit Bloomberg, în februarie, un minim sub zona de 300 de puncte, la jumătate față de cea mai coborâtă valoare din criza financiară precedentă consemnată în decembrie 2008. De asemenea, indicele Cass ce urmărește transportul maritim de cargouri cu produse finite a înregistrat un minim al ultimilor 3 ani.
Datele despre comerțul aerian de bunuri sunt cele care trag, acum, semnale de alarmă privind creșterea economică globală. La nivelul lunii martie, volumul transportat (calculat în tone și kilometri) a consemnat o scădere anualizată de 2%, cea mai mare din ultimii 4 ani, conform datelor furnizate de Asociația Internațională de Transport Aerian (IATA), preluate de Zero Hedge. La nivel trimestrial, diniamica este identică.
Nu este singurul indicator care s-a deteriorat. Capacitatea disponibilă în avioanele de transport-mărfuri a crescut cu 6,9% în martie, iar factorul de încărcare (cât de pline sunt avioanele) a coborât cu 4,0%, la un o rată de 43,5%. Este o indicație a lipsei cererii.
Autoritatea de resort IATA mizează pe o îmbunătățire a datelor de transport în lunile următoare, dar afirmă că semnalele de la acest început de an indică faptul că întreg 2016 va fi slab pentru industria aeriană de transport de bunuri comercializabile, avansul estimat fiind de numai 0,6%, față de media ultimilor 5 ani de 1,5%. Tony Tyler, director general la IATA, spune că așteptările nu sunt deloc optimiste pentru o revenire rapidă având în vedere datele privind comenzile din industrie, în special pe segmentul exporturilor.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ca și industria de shipping maritim, sectorul de transport aerian traversează, în consecință, o perioadă grea. „Competiția acerbă, creșterile de capacități și cererea stagnantă fac din acest mediu unul care este foarte greu să genereze profituri”, a declarat Tyler.
Ce determină în primul rând acest șoc? Este traficul de pe coasta de vest a SUA. Transportul aerian transpacific de mărfuri s-a redus cu 15% în primul trimestru al acestui an față de perioada similară din 2015. Aceasta înseamnă o reducere semnificativă a schimburilor de mărfuri între Asia și SUA în intervalul menționat. „Este rezultatul problemelor economice majore din China care a apăsat comerțul asiatic în raport cu America de Nord, dar nimeni nu știa cât de rău era”, comentează Zero Hedge.