CEO-ul operatorului aerian Wizz Air, Jozsef Varadi, a criticat guvernele din Uniunea Europeană care acordă ajutoare de stat companiilor naționale de profil, făcând referire inclusiv la ajutoarele de salvare și restructurare aprobate de autoritățile de la București în beneficiul Tarom, plan mai vechi, despre care Profit.ro a relatat în premieră în vara anului trecut și care a și fost avizat recent de Guvern.
Înainte de a fi anunțată aici, informația a fost prezentată cu mult înainte pe Profit Insider
Varadi a fost întrebat ce părere are despre recent anunțata tranzacție prin care operatorul Condor Flugdienst, o subsidiară a touroperatorului britanic Thomas Cook, intrat anul trecut în faliment, ar urma să fie preluat de compania aeriană poloneză LOT, după ce a primit de la guvernul de la Berlin un credit-punte în valoare de 380 milioane euro.
"Ca să fim cinstiți, LOT beneficiază de ajutoare de stat de ani de zile. Vă amintiți că au primit un împrumut de 400 milioane euro de la guvernul Poloniei, iar apoi statul polonez a grupat LOT și alte businessuri într-o structură de tip holding, pentru a se asigura că profiturile generate de companiile rentabile sunt direcționate spre acoperirea pierderilor. De aici pornind au început să-și extindă afacerile", a spus șeful Wizz Air.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Marc Beacom (BSOG): În 2021 începem producția în Marea Neagră. Dacă Legea offshore nu este modificată până atunci, nu excludem o acțiune juridicăPotrivit lui Varadi, legislația UE prevede că ajutoarele de stat ar trebui să se acorde respectându-se principii de piață, însă acest lucru nu se vede în industria aeriană.
"Uitați-vă la evoluțiile recente. Marea Britanie salvează Flybe, Germania salvează Condor, LOT este sprijinită constant de stat, iar acum România salvează Tarom. Alitalia continuă să zboare, ceea ce sună ca o glumă, după ce în urmă cu câțiva ani toată lumea credea că s-a terminat cu Alitalia", a punctat Jozsef Varadi.
El a arătat că, în acest fel, UE pare să-și fi slăbit adeziunea la unele "principii fundamentale", ceea ce creează "o anumită frustrare în sistem".
CITEȘTE ȘI Proteste în Danemarca: Vestas Aircoil mută o parte a producției în România, pentru a tăia din costuri"Și nu înțeleg rațiunea intervenției. Cine are nevoie de Condor? Vreau să spun că Germania este o piață competitivă. Piața ar fi avut grijă de Condor. În schimb, guvernul Germaniei decide să intervină. Nici una dintre cele două companii aeriene participante la această fuziune nu poate supraviețui de una singură pe piață. Ambele sunt sprijinite de stat. Nu cred că ceea ce va rezulta va fi un business grozav, nu cred că va apărea un competitor formidabil", a conchis CEO-ul Wizz Air.
Guvernul Orban a discutat recent un memorandum pentru acordarea, în 2020, a unui ajutor de salvare, completat cu un ajutor de restructurare, operatorului național aerian Tarom. După cum a relatat, în exclusivitate, Profit.ro încă de anul trecut, soluția a fost dată de consultantul extern contractat de Tarom, care a recomandat Guvernului să acorde companiei un ”împrumut de salvare”, pe termen scurt, pentru implementarea unui plan de restructurare, dar și un împrumut pe termen mediu, sub forma unui ajutor de stat, pentru modernizarea flotei comerciale. Măsurile ar putea avea un rezultat financiar de 30 milioane dolari anual, potrivit documentului prezentat de Profit.ro.
Ajutorul a și fost avizat ulterior de Guvern.
Ajutorul de salvare va consta în acordarea unui împrumut de la Trezorerie, în sumă de 195 milioane lei, ”în absența căruia, practic, Tarom, începând din luna martie, ar fi în imposibilitatea finanțării activității curente”, a anunțat, după ședința de Guvern, șeful Cancelariei prim-ministrului, Ionel Dancă. Acesta a precizat că ajutorul de salvare se va putea transforma în ajutor de restructurare, după notificarea și aprobarea Comisiei Europene, iar în urma aprobării ajutorului de salvare compania trebuie să vină cu un plan de restructurare.
Potrivit rezultatelor financiare publicate la Ministerul Finanțelor, în 2018, Tarom și-a adâncit pierderile de la 175,5 milioane de lei la aproape 183 de milioane de lei, în timp ce afacerile au crescut cu aproape 17%, la 1,2 miliarde de lei.