Seceta din Europa nu provoacă doar incendii și riscuri pentru securitatea alimentară, dar amenință și transporturile pe râurile continentului, din cauza scăderii nivelului apei, transmite CNBC.
Râul Rin, o rută comercială importantă care trece prin Germania și prin orașe europene până la portul Rotterdam, a devenit mai puțin adânc în punctele critice, scrie News.ro.
Săptămâna trecută, apa de la Kaub, un oraș situat la aproximativ 50 de mile vest de Frankfurt, unde nivelurile sunt urmărite îndeaproape, a scăzut la cel mai redus nivel în acest an.
Pe măsură ce nivelul apei scade, capacitatea unei nave se reduce și costurile de transport cresc, prețurile urcând pe măsură ce râurile devin mai puțin adânci.
Luna trecută, companii de transport maritim precum Maersk și Hapag-Lloyd au spus că nivelul scăzut al apei Rinului înseamnă că supracosturile vor fi transferate clienților.
”Volumele de transport pe râul Rin au fost mai mult sau mai puțin consistente în ultimii 20 de ani. Și, din 2021, le-am văzut scăzând de la an la an. Este o tendință și probabil o tendință care va continua”, a declarat Tim Beckhoff, expert în achiziții și management al furnizorilor la McKinsey.
Mărfuri precum petrolul, substanțele chimice și cerealele sunt expediate pe Rin, iar nivelul apei a scăzut atât de scăzut încât unele nave au navigat doar la un sfert din capacitate în august anul trecut.
În 2018, mărfurile transportate pe căile navigabile interioare ale Germaniei au scăzut cu 11,1% de la an la an, potrivit Deutsche Bank.
Impact economic
Trecerea la alte moduri de transport este o opțiune, dar este costisitoare. O barjă mare pe Rin, de aproximativ 135 m lungime, cu un pescaj de 3 m (adâncimea maximă a navei) poate transporta aproximativ 2.700 de tone de marfă, potrivit lui Marc Schattenberg, economist Deutsche Bank.
Ar fi nevoie de aproximativ 110 camioane mari pentru a transporta aceeași încărcătură pe drum, conform calculelor sale.
CITEȘTE ȘI Ministrul Economiei - MESAJ către Damen după ce a denunțat contractul cu statul român”Aceste cifre ilustrează amploarea care limitează redirecționarea, deoarece mijloacele de transport alternative funcționează la capacitate mare”, a spus el pentru CNBC prin e-mail.
Costul transportului unei tone de motorină pe Rin la Karlsruhe, în sud-vestul Germaniei, s-a dublat la aproximativ 50 de euro între luna mai și jumătatea lunii iulie, a adăugat Schattenberg.
”Cantități semnificative de păcură și motorină sunt transportate prin Rin. În regiunile care sunt aprovizionate în acest fel, acest lucru exercită o presiune semnificativă asupra prețurilor acestor produse”, a spus el.
Efectul debitelor scăzute ale râurilor poate fi substanțial.
”Economii întregi depind de acest mod de transport relativ ieftin”, a declarat Beckhoff pentru CNBC.
Scăderea nivelului apei poate ”afecta semnificativ” producția industrială, potrivit Institutului Kiel pentru Economia Mondială (IFW).
Apa de la Kaub a scăzut atât de mult timp de 30 de zile în 2018, încât transportul pe apă pe Rin s-a redus cu aproximativ 25%, iar producția industrială din Germania a scăzut cu 1%, a spus IFW într-un raport din 2020.
Schattenberg a spus că industria transporturilor este probabil să fie zdruncinată în mai multe moduri din cauza efectelor pe termen lung ale nivelului scăzut al apei, cum ar fi adaptarea la nave care pot naviga pe râuri mai puțin adânci.
Tehnologie nouă
În mai, compania de produse chimice BASF a lansat o navă cu Stolt Tankers, luând decizia de a face acest lucru după perioada prelungită cu un nivel scăzut al apei în 2018.
BASF, care operează ceea ce spune că este cea mai mare fabrică de produse chimice din lume, la Ludwigshafen, pe malul Rinului, a spus că nava va avea capacitatea de încărcare dublă față de o navă convențională atunci când apa de la Kaub este moderat scăzută.
”Este probabil ca firmele să își ajusteze lanțurile de aprovizionare și depozitarea în perioadele în care sunt așteptate probleme de logistică legate de apa scăzută. Investițiile în extinderea software-ului predictiv ar putea fi de imaginat”, a adăugat Schattenberg.
CITEȘTE ȘI Șeful Societe Generale, proprietarul BRD, semnalează că ar putea restrânge unele activități în cadrul restructurării. În ultimele luni, grupul francez a semnat acorduri de vânzare pentru mai multe unitățiBeckhoff de la McKinsey a spus că un număr de clienți folosesc software de predicție pentru a-i ajuta să treacă de la un lanț de aprovizionare care acordă prioritate costurilor și calității la unul care se concentrează pe a fi rezistenți și agil.
Dar aceste investiții durează ceva timp pentru a se amortiza.
”Cei care au cu adevărat succes sunt cei care au început să caute acest lucru în urmă cu patru sau cinci, șase ani”, a spus Beckhoff.
Pe lângă adaptările la nave și investițiile în tehnologie, sunt propuse și alte soluții.
”Se discută și despre extinderea/dragarea canalelor de transport maritim. Cu toate acestea, acest lucru este costisitor și poate avea efecte negative nocive asupra mediului”, a spus Schattenberg.