Șapte din zece mașini second-hand la vânzare în România, verificate în baza de date a InspectorAuto.ro în perioada ianuarie - august, au avut kilometri dați înapoi de la câteva zeci de mii până la câteva sute de mii, profitul din această activitate fiind de cel puțin 500 de euro la fiecare mașină vândută. Având în vedere că, în România, circa 90.000 de mașini au kilometri dați înapoi, samsarii fac anual cel puțin 45 de milioane de euro în acest fel, reiese dintr-o analiză a InspectorAuto.ro.
“Motivul real al samsarilor este pur financiar pentru că orice scuze ar avea ei, kilometrajul mai mic face mașina vandabilă mai repede și la un preț mai mare. Dacă facem un calcul simplu și considerăm că aproximativ 65% din mașinile second-hand care se importă anual în România (aproximativ 200.000 în ultimii ani) sunt destinate revânzării iar 70% dintre acestea au kilometri dați înapoi, rezultă că aproximativ 90.000 mașini sunt vândute anual cu kilometrajul măsluit. La aceste tranzacții, dacă punem un minim de 500 euro creștere de preț din cauza kilometrajului mai mic rezultă un profit de 45.000.000 euro”, a declarat fondatorul InspectorAuto.ro, Mihai Cune.
Pe site-ul de anunțuri auto, în septembrie, doar 23% dintre anunțuri (6.580 de postări) sunt mașini cu kilometri declarați peste 200.000, în timp ce 20.946 de mașini sunt sub această valoare, scrie News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”În realitate însă procentul real al mașinilor cu un rulaj peste 200.000 kilometri este mult mai mare”, spun reprezentanții site-ului.
Mai multe sondaje realizate recent de InspectorAuto pe tema kilometrilor relevă faptul că peste 50% dintre respondenți ar fi dispuși să cumpere o mașină cu un rulaj de peste 200.000 km cu condiția ca acesta să fie real și mașina să fie vândută la prețul corect.
”Acest lucru ne spune că pragul psihologic al kilometrajului acceptat de cumpărători la o mașină second-hand a crescut constant evoluând de la 110.000 – 115.000 km în 2008-2009 la 200.000 și peste în 2018”, mai spun ei.
Pe de o parte, samsarii spun că românii vor mașini cu kilometri puțini, cât mai multe dotări, un preț cât mai mic și că nu-i caută nimeni la mașini de peste 200.000 km, pe de altă parte cumpărătorii văzând o piață distorsionată de mașini cu preț bun și kilometri puțini (dar falși) cred că de bugetul lor se încadrează la mașini mult mai bune decât în realitate (iar fals).
"Umblarea la kilometraj a intrat atât de mult în sângele samsarilor încât aceștia dau înapoi chiar și câteva mii de km. Noi le numim ‚manipulări de marketing’ care fac mașina vandabilă mai repede și la un preț cu 500-1.500 euro mai mult. La prima vedere nu ai înțelege de ce fac asta, dar mai apoi vezi că mașina are ultima intrare în service în țară de origine să zicem la 160.000 km și de atunci a mai parcus încă 40.000 km până la următoarea revizie, însă mașina a fost vândută și nu a mai ajuns în service. Astfel, în România, când cumpărătorul merge la reprezentanță vede că mașina are ultima intrare în service la 160.000 km, iar în bord probabil 175.000 de km în loc de 200.000 de km", a mai declarat Mihai Cune.
Acesta subliniază că toți cumpărătorii ar trebui să fie mai bine informați și să trieze din start mașinile care par suspecte.
”Ei au banii și ar trebui să fie atenți pe ce îi cheltuiesc”, afirmă Cune.
De asemenea este foarte important să verifice istoricul de kilometri online înainte de cumpărare și nu după ce au cumpărat mașina, cum se întâmplă deseori.
”Acest lucru se poate face foarte simplu online doar pe baza seriei de șasiu”, punctează el.
Un rol important îl are însă și legiuitorul, care ar trebui să intervină și să reglementeze foarte clar faptul că vânzarea unei mașini cu kilometrajul modificat este infracțiune și să oblige specificarea kilometrajului pe actele de vânzare ale mașinii. Astfel, cumpărătorul va trebui să își asume kilometrajul din bordul mașinii la momentul vânzării.
InspectorAuto.ro oferă istoricul de kilometri și daune al unei mașini second-hand pe baza seriei de șasiu și are o baza de date de peste șase milioane de înregistrări.