Compania aeriană irlandeză low-cost Ryanair a introdus o nouă amendă.
Aceasta va fi aplicată pentru pasagerii care ajung la ghișeul de check-in cu mai puțin de 40 de minute înainte de ora de zbor.

3 aprilie - Eveniment Profit Health.forum - Sănătate nouă
16 aprilie - Maratonul de Educație Financiară
Ei vor fi obligați să plătească o taxă de 100 de euro pentru întârziere.
Reprezentanții companiei aeriene explică faptul că această amendă a fost introdusă pentru a crește punctualitatea zborurilor. Ei subliniază că pasagerii care sosesc în ultimul moment întârzie plecările și afectează programul zborurilor, transmite delfi.lt.

Unii pasageri consideră că noua amendă este doar o metodă suplimentară prin care compania încearcă să își mărească veniturile.
Anterior, Ryanair a introdus diverse taxe suplimentare, inclusiv o taxă de 55 de euro pentru check-in-ul la aeroport, în cazul în care nu a fost realizat online. În declarația adresată pasagerilor, compania menționează: "Dacă nu ați efectuat check-in-ul online cu cel puțin două ore înainte de ora programată a zborului, puteți face check-in la aeroport până la 40 de minute înainte de plecare, însă va fi aplicată o taxă de check-in la aeroport", arată Business Class.

Pentru a evita costurile suplimentare, Ryanair recomandă pasagerilor să se înregistreze online din timp și să ajungă la aeroport la timp.
În paralel, compania lansează noul său serviciu „Prime” – un program exclusiv de reduceri la abonament care permite membrilor care zboară de 12 ori pe an să economisească de până la cinci ori taxa anuală „Prime” de 79 euro.
Membrii beneficiază de locuri rezervate gratuite, asigurare de călătorie gratuită și acces la 12 oferte de locuri exclusive pe an (una pe lună).

Dacă zburați de 12 ori pe an, puteți economisi până la 420 euro cu „Prime” – adică mai mult de cinci ori taxa de abonament. Chiar dacă călătoriți doar de 3 ori pe an, puteți economisi 105 euro, ceea ce este mai mult decât costul abonamentului „Prime”, este mesajul companiei.
Ryanair „Prime” este limitat la 250.000 de membri și este disponibil pe principiul primul venit, primul servit.
Ryanair a reconfirmat recent că va renunța complet la biletele de îmbarcare tipărite și va trece integral la check-in digital.
Operatorul transmite totuși că își va amâna trecerea la cărțile de îmbarcare 100% fără hârtie până la începutul programului său de iarnă, pe 3 noiembrie 2025.

Inițial, măsura trebuia aplicată din luna mai.
Aceasta înseamnă că, din noiembrie 2025, pasagerii Ryanair nu vor mai descărca și imprima o carte de îmbarcare pe hârtie, ci vor folosi cartea de îmbarcare digitală generată în aplicația lor „myRyanair” în timpul check-in-ului.

Astăzi, aproape 80% dintre cei 200 de milioane de pasageri ai Ryanair folosesc deja această carte de îmbarcare digitală, este arătat.
Ca urmare a acestei inițiative a clienților, Ryanair se așteaptă să elimine aproape toate taxele de check-in la aeroport începând cu noiembrie 2025, deoarece toți pasagerii se vor înregistra online/în aplicație pentru a-și genera cartea de îmbarcare digitală.

CEO-ul Ryanair, Michael O’Leary, a declarat că această măsură – care va fi implementată, practic, chiar înainte de sezonul estival – are scopul de a eficientiza procesul de îmbarcare și de a reduce risipa de hârtie.
Deși măsura a fost anunțată de Ryanair încă din septembrie anul trecut, ea a fost readusă recent în atenția publicului din Marea Britanie și Irlanda, după ce a început să fie comentată pe larg de utilizatori ai platformei de videosharing TikTok.
„Ridicol” vs „Timpurile se schimbă”
Anunțul companiei aeriene a devenit viral pe TikTok.
Într-un videoclip publicat pe această rețea, creatoarea britanică de conținut britanic @sabrinaescapes a împărtășit vestea cu urmăritorii săi, stârnind sute de reacții furioase.

„Cum va afecta acest lucru generația mai în vârstă, care nu se pricepe atât de bine la tehnologie?” a comentat un utilizator cu numele @skatkatzenberg. „Și ce se întâmplă când sistemele companiilor aeriene cad? E o idee grozavă până când sistemele nu mai funcționează”.
Un alt utilizator, a spus: „Deci, dacă ai probleme cu telefonul, asta e, nu mai zbori. Ce regulă ridicolă. Încercă să complice lucrurile fără niciun motiv”.
„Ridicol, având în vedere că unii oameni mai în vârstă nu au smartphone-uri”, a adăugat o altă utilizatoare a TikTok, în timp ce un altul și-a exprimat acordul cu aceasta: „Cred că va provoca haos, mai ales pentru persoanele în vârstă”.
Există însă și voci care au susținut schimbarea anunțată de Ryanair.
De exemplu, @jomacofficial a comentat că este vorba despre „o idee grozavă”. „Economisește timp pentru toată lumea. Dar întotdeauna e bine să ai copii tipărite, în caz că tehnologia dă greș sau îți este furat telefonul”, a adăugat el.
Un alt utilizator al TikTok a spus, la rândul său, că „sistemul online este viitorul, generația mai în vârstă trebuie să accepte asta”. „Timpurile se schimbă. Nu e greu să te adaptezi”, a subliniat el.
Ce a spus Ryanair despre schimbare
Ryanair, care luna trecută a propus și limitarea vânzărilor de băuturi alcoolice în aeroporturile din Europa, afirmă că 60% dintre pasagerii săi folosesc deja bilete de îmbarcare digitale și că are proceduri clare pentru a gestiona eventualele probleme tehnice legate de acestea.
„Dacă ți se descarcă bateria, noi știm deja unde ai locul, avem documentele tale de călătorie și putem face totul la poarta de îmbarcare”, a explicat Michael O’Leary în cadrul conferinței de presă la care a anunțat modificarea.
„Deja facem acest lucru atunci când nu putem scana telefonul cuiva din orice motiv. Odată ce avem numele și pașaportul, e în regulă, iar toate informațiile vor fi în aplicație”, a asigurat O’Leary, care a fost la rândul său în centrul unei controverse recente din cauza primei uriașe pe care și-a negociat-o la compania low-cost.

Însă Ryanair nu a confirmat încă modalitatea exactă de implementare a schimbările sau ce aeroporturi vor fi afectate.
Acest lucru este important din moment ce nu toate aeroporturile deservite de Ryanair acceptă în prezent bilete de îmbarcare digitale, printre acestea numărându-se toate aeroporturile din Turcia (cu excepția Dalaman) și Maroc, precum și cel Tirana.
Potrivit site-ului Ryanair, clienții care călătoresc din aceste destinații trebuie să facă check-in online și să imprime o copie tipărită a biletului de îmbarcare pentru zborurile lor. În prezent, Ryanair percepe o taxă de până la 55 de lire sterline per pasager pentru emiterea unui bilet de îmbarcare tipărit la poarta de îmbarcare.
Și alte companii aeriene vor să renunțe la biletele de avion tipărite
Deși Ryanair este prima companie aeriană care anunță trecerea completă la biletele digitale, și rivali ai săi au început să adopte o strategie similară.
Anul trecut, Emirates a anunțat că majoritatea pasagerilor care pleacă de pe Aeroportul Internațional Dubai vor trebui să folosească bilete de îmbarcare digitale în locul celor tipărite.
„Această inițiativă va reduce semnificativ risipa de hârtie, oferind în același timp o experiență de check-in digitalizată, rapidă și comodă pentru pasagerii care pleacă din Dubai”, a declarat compania la momentul respectiv. „Reduce riscul de a pierde biletele de îmbarcare și oferă pasagerilor mai multă liniște în timpul călătoriei”, a mai spus Emirates.