Directorul general al Ryanair, Michael O'Leary, a declarat publicației Financial Times că avioanele companiei nu vor zbura dacă va fi obligată să lase libere locurile din mijloc pentru a respecta regulile ”idioate” privind distanțarea socială din cauza zoronavirusului, relatează Business Insider.
Michael O'Leary a spus că propunerea ar fi total ”ineficientă”, chiar dacă experții au propus-o, iar unele companii au acceptat-o ca modalitate de menținere a distanțării sociale, în timp ce țările încep să se redeschidă, iar zborurile încep să fie reluate, scrie News.ro.
O'Leary a arătat că planurile companiei de reluare a zborurilor ar fi ruinate ”de unele măsuri de distanțare socială total ineficiente, cum ar fi lăsarea liberă a locurilor din mijloc, pentru că dacă locurile din mijloc vor fi goale, nu vom relua deloc zborurile”
CITEȘTE ȘI Dacia - declin de peste 40% în primul trimestru, la nivel global. Grupul Renault, numai 26%Acesta a spus că operatorul aerian a informat guvernul irlandez că dacă va încerca să impună o astfel de regulă ”fie guvernul va plăti pentru lcurile din mijloc, fie nu vom zbura”.
O'Leary a mai afirmat că operatorul aerian nu pote face profit cu doar câțiva oameni în avioane și că doar prin lăsarea liberă a locurilor din mijloc nu va crea un spațiu suficient între oameni pentru a crea o distanțare socială eficientă.
”Nu putem câștiga bani cu factori de încărcare de 66%. Chiar dacă am face acest lucru, locul din mijloc nu oferă vreo distanțare socială, așa că este o idee idioată care nu dă oricum niciun rezultat”, a spus el.
Compania aeriană low-cost, care efectuează majoritatea curselor în Europa, este cea mai mare companie din lume în funcție de numărul rutelor, iar în 2019 s-a plasat pe locul al cincilea la nivel global în funcție de numărul de locuri disponibile pentru pasageri.
Dacă se impune distanțarea, s-a terminat cu călătoriile ieftine
Ideea ca avioanele să zboare fără ocuparea locurilor din mijloc a fost recomandară de analiști, iar comisarul pentru Transporturi al UE Adina Vălean a spus că va fi nevoie de reguli de distanțare socială în aeroporturi și avioane, deși nu a precizat dacă vor fi reguli pentru locurile din mijloc.
Operatorul aerian pe distanțe luni Emirates a anunțat în această săptămână că va lăsa libere locuri între persoane și grupuri, la bordul avioanelor, în timp ce compania americană Delta a arătat că va lăsa goale locurile din mijloc.
Șeful Asociației Internaționale pentru Transporturi Aeriene (IATA), Alexandre de Juniac, a declarat pentru Reuters că operatorii aerieni vor fi obligați probabil să lase goale locurile din mijloc.
El a avertizat că măsurile de distanțare socială ar putea afecta în mod special companiile aeriene low-cost, pentru că vor obligate să mărească prețurile biletelor.
”Dacă vor fi impuse măsuri de distanțare socială, s-a terminat cu călătoriile ieftine”, a spus de Juniac.
Nu se știe clar cât de eficientă va fi eliminarea pasagerului din mijloc pentru distanțarea socială.
Potrivit BBC, într-un avion de dimensiuni medii, ar fi nevoie de o distanță de peste patru locuri între persoane pentru a exista distanța recomandată de doi metri între oameni.
Experții în domeniul sănătății au susținut măsura de eliminare pe termen scurt a locului din mijloc, chiar dacă au recunoscut că ar putea să nu fie sustenabilă din punc de vedere economic, pe termen lung.
Ca și în cazul celorlalți operatori aerieni, zborurile Ryanair au fost decimate de impactul virusului. În luna martie, Ryanair a efectuat sub 20 de curse pe zi, respectiv sub 1% din media sa zilnică de 2.500 de curse.
O'Leary a spus că Ryanair se așteaptă ca în luna iulie să efectueze circa 40% din zboruri, în cazul în care vor fi reluate cursele aeriene până atunci, și că aproximativ 50%-60% din locuri vor fi ocupate.
Până în septembrie ar urma să fie funcționale circa 80% din zboruri, dar O'Leary a avertizat că planurile ar fi ruinate dacă Ryanair nu va putea să vândă și locurile de mijloc.
Pandemia, care a obligat deja unele companii să se închidă, va costa operatorii aerieni sute de miliarde de dolari și ar putea duce la dispariția curselor low-cost.
O'Leary are însă încredere în viitorul Ryanair, anticipând că traficul va reveni la normal până în vara anului 2021, compania urmând să fie avantajată și de prăbușirea activităților unor companii concurente.