ROMATSA estimează pierderi de 464 milioane lei în acest an. Pierderile pentru anii 2020-2021 se vor recupera abia din 2023

ROMATSA estimează pierderi de 464 milioane lei în acest an. Pierderile pentru anii 2020-2021 se vor recupera abia din 2023
scris 11 dec 2020

Regia Autonomă ”Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA” estimează pentru acest an pierderi de 464,15 milioane lei, din cauza scăderii traficului aerian în pandemie și pe fondul acceptării de către majoritatea statelor membre Eurocontrol a solicitării companiilor aeriene de a fi amânate plățile pentru serviciile de navigație aeriană prestate în perioada februarie – mai 2020. De asemenea, regia apreciază că recuperarea pierderii de venituri pentru anii 2020-2021 se va întâmpla abia din 2023, eșalonat pe o perioadă de cinci sau șapte ani, potrivit unui proiect de Ordin comun pentru aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2020 și a situației centralizate privind veniturile și cheltuielile din bazele de cost pe anul 2020 ale ROMATSA, publicat în dezbatare de Ministerul Transporturilor.

De asemenea, ROMATSA și-a bugetat venituri totale de 534,54 milioane lei și cheltuieli totale de 998, milioane lei, scrie News.ro.

Urmărește-ne și pe Google News
Restricții și recomandări în magazine - de la interzicerea folosirii coșurilor de cumpărături, până la limitarea numărului de clienți CITEȘTE ȘI Restricții și recomandări în magazine - de la interzicerea folosirii coșurilor de cumpărături, până la limitarea numărului de clienți

”Rezultatul brut programat pentru anul 2020 va înregistra pierdere, în valoare de 464,15 milioane lei, ca urmare a scăderii drastice a veniturilor din activitatea de bază cu 51,72% și ca urmare a faptului ca Regia Autonomă Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA trebuie să mențină, la cele mai înalte standarde, atât infrastructura aeriană cât și competența întregului personal operativ, care se vor reflecta la nivelul Regiei Autonome Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA în înregistrarea unor  costuri fixe”, arată documentul.

Veniturile totale  înregistrează o scădere cu 576,52 milioane lei (51,89%) față de nivelul realizat în 2019, rezultată din reducerea drastică a veniturilor din exploatare (care au o pondere în total venituri de 98,52%) cu suma de 564,23 milioane lei (51,72%), din care „veniturile conform bazelor de cost reglementate”, (care au o pondere de 88,70% în total venituri de exploatare), vor scădea  cu suma de 443,36 milioane lei (48,70%), ca urmare a scăderii numărului de unități de servicii pentru activitatea de rută și terminal Aeroporturi București; diminuarea veniturilor financiare (care au pondere în total venituri de 1,48%) ca urmare a unei estimări prudente a evoluției cursului leu/euro.

Cheltuielile pentru investiții în acest an sunt planificate la 53,12 milioane lei, mai mici cu 1,1 milioane lei (2,03%) decât cele realizate în anul 2019 și se vor concretiza în obiective “în continuare” în valoare de 39,5 milioane lei, „obiective noi” în valoare de 1,227 milioane lei și „dotări independente și studii” în valoare de 12,38 milioane lei. În cadrul dotărilor independente sunt prevăzute imobilizări corporale (tehnică de calcul, echipamente pentru  comunicații) și imobilizări necorporale (pachete și licențe software).

”Situația economico-financiară a Regiei Autonome Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA a fost afectată atât de scăderea traficului aerian cât și de acceptarea de către majoritatea statelor membre Eurocontrol a solicitării companiilor aeriene de a fi amânate plățile pentru serviciile de navigație aeriană prestate în perioada februarie – mai 2020. Astfel, aceste sume urmează a fi încasate eșalonat în perioada noiembrie 2020 - august 2021. Recuperarea pierderii de venituri pentru anii 2020-2021 se va întâmpla abia din 2023, eșalonat pe o perioadă de 5 sau 7 ani”, arată proiectul.

În urma scăderii dramatice a traficului aerian ca efect al răspândirii pandemiei de COVID-19, s-a impus întocmirea unui proiect de buget de venituri și cheltuieli pe anul 2020, pe baza prognozelor de trafic transmise de Eurocontrol și a cheltuielilor de personal și operare, revizuite ca urmare a măsurilor de reducere a cheltuielilor luate de managementul ROMATSA.

Comisia Europeană a argumentat că, din punct de vedere juridic, unificarea anilor 2020-2021 pentru stabilirea țintelor și calculul ajustărilor este necesară astfel încât să nu fie stabilită retroactiv o țintă pentru anul 2020.

Finalizarea evaluării consistenței Planului de Performanță de către Comisia Europeană urma să fie sfârșitul lunii aprilie 2020. În data de 25 februarie 2020, proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2020, a fost avizat de către comitetul director al ROMATSA, în vederea prezentării acestuia Consiliului de Administrație al regiei în data de 28 februarie 2020.

Consiliul de Administrație al ROMATSA a hotărât amânarea discutării Notei de fundamentare a proiectului Bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2020.

Ulterior, în urma scăderii dramatice a traficului aerian ca efect al răspândirii pandemiei de COVID-19 în Europa s-a impus întocmirea unui nou proiect de buget de venituri și cheltuieli pe anul 2020, pe baza prognozelor de trafic transmise de Eurocontrol (aprilie 2020) și a cheltuielilor de personal și operare revizuite, ca urmare a măsurilor de reducere a cheltuielilor luate de managementul ROMATSA.

În data de 14 septembrie 2020 a fost primită de la Eurocontrol o altă prognoză de trafic aerian din care rezultă că, în ultimele luni ale anului 2020, traficul se va situa sub nivelul prognozat în aprilie 2020.

Proiectul Bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2020 a fost întocmit  pe baza țintelor din Planul de Performanță actualizat pentru cea de-a treia perioadă de referință 2020-2024 și a fost avizat prin Hotărârea Consiliului de Administrație al ROMATSA din 27 noiembrie 2019.

Evoluția veniturilor în raport cu veniturile planificate prin Planul de Performanță este influențată de: mecanismul de împărțire a riscului de trafic, care se aplică pentru activitatea de rută și de activitatea de terminal Aeroporturi București; mecanismul de împărțire a riscului de costuri (diferența dintre costurile reale și cele determinate); mecanismul de ajustare privind inflația - se aplică atât pentru activitatea de rută cât și pentru cea de terminal Aeroporturi București.

”Regia Autonomă Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA a continuat să furnizeze, fără afectarea siguranței sau a capacității adaptate cererii, suportul necesar chiar și în perioada stării de urgență și a stării de alertă, pentru toate zborurile cargo, charter, de repatriere sau de urgență ale operatorilor privați sau ale Ministerului Afacerilor Interne, respectiv Ministerul Apărării Naționale, rămânând în permanență la dispoziția autorităților publice. Regia Autonomă Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA trebuie să mențină la cele mai înalte standarde atât infrastructura aeriană cât și competența întregului personal operativ”, mai arată proiectul.

Odată cu răspândirea pandemiei de COVID-19 și instituirea restricțiilor de deplasare în interiorul țării și între state, traficul aerian a scăzut dramatic începând cu luna martie 2020. Având în vedere traficul preponderent între Orientul Mijlociu și Îndepărtat cu Europa Centrală și de Vest care tranzitează România, scăderea a fost vizibilă încă din luna ianuarie 2020 atât din cauza focarelor COVID-19 din Asia, cât și din cauza situației tensionate din Iran și Iraq.

viewscnt
Afla mai multe despre
romatsa