Asociația Constructorilor de Automobile din Europa (ACEA) a lansat un apel către Comisia Europeană și Consiliul European referitor la absența stațiilor de încărcare pentru mașinile electrice. „Dacă cetățenii din România, Grecia, Lituania și Polonia vor fi nevoiți sî călătorească peste 200 de kilometri pentru a-și încărca mașina, nu vor dori să-și cumpere o mașină electrică!”.
Profit.ro a relatat însă recent că România nu se află între cele cinci țări cu cea mai slabă pondere a mașinilor electrice vândute, chiar dacă se numără printre țările cu cel mai mic PIB per capita, datorită subvențiilor mari pe care statul român le acordă la achiziția unui vehicul electric sau unul plug-in hibrid. Practic, cu cei aproximativ 10.000 de euro primiți subvenție în Programul Rabla Plus, românii beneficiază de cea mai mare reducere din Europa a prețului unei mașini complet electrice.
România este însă în topul țărilor cu cea mai slabă rețea de stații de încărcare, cu o stație la 200 de kilometri, în medie, iar alte 10 țări au mai puțin de o stație la 100 de kilometri. Lituania, Grecia, Polonia și Letonia, împreună cu România, se află în Top 5 al celor mai puțin „electrificate” state membre ale UE.
CITEȘTE ȘI Fapte bune făcute de ProfiACEA atrage acum atenția politicienilor europeni asupra faptului că între planul FIT 55, de interzicere a motoarelor cu ardere internă în 2035, și planul de amplasare a stațiilor de încărcare există o mare discrepanță. „Există o serioasă lipsă de stații de încărcare de-a lungul rețelei de drumuri din statele membre UE”, spun cei de la ACEA pe baza noilor date colectate de pe teren.
De asemenea, sunt 18 țări din UE care au mai puțin de 5 stații la 100 de kilometri, ceea ce este foarte puțin raportat la numărul mare de automobile electrice care urmează să ajungă pe șosele. Doar patru țări au peste 10 puncte de încărcare la 100 de km de șosea.
„Ca parte a pachetului climatic Fit for 55, publicat în iulie, Comisia Europeană a propus ca din 2030 emisiile pentru mașinile noi să fie mai mici cu 55% față de cele din 2021, o modificare față de scăderea de 37,5% propusă în urmă cu doar trei ani. Producătorii auto europeni vor fi nevoiți să aducă milioane de mașini cu încărcare electrică pe piață în următorii ani pentru a atinge această țintă provocatoare”, explică ACEA.
„Cumpărătorii nu vor fi capabili să facă trecerea la vehicule cu zero emisii dacă aici nu vor fi suficiente stații de încărcare de-a lungul drumurilor pe care conduc”, a avertizat directorul general ACEA, Eric-Mark Huitema.
„De exemplu, dacă cetățenii din România, Grecia, Lituania și Polonia vor avea în continuare de călătorit 200 de kilometri sau mai mult pentru a găsi o stație de încărcare, nu ne putem aștepta ca ei să vrea să cumpere o mașină electrică”, a mai spus Huitema.
ACEA solicită autorităților europene să facă investiții masive în dezvoltarea infrastructurii, într-un timp foarte scurt. Evoluția bună din țările din vest nu este suficientă să compenseze statele întîrziate, spun reprezentanții constructorilor auto.
„Contrastul dintre Olanda, țara cu cele mai multe chargere (47,5 la 100 km de drum) și o țară mare precum Polonia (de opt ori mai mare, dar cu un singur punct de încărcare la 250 km) este izbitor”, spun cei de la ACEA.
CITEȘTE ȘI FOTO Corespondență din München - Premieră mondială pentru noul Renault Megane E-Tech Electric„Din nefericire, propunerea de Regulament pentru Infrastructura de Combustibili Alternativi, o componentă a pachetului Fit for 55, este desincronizată față de ambițiile Comisiei pentru țintele de CO2. În timp ce apreciem introducerea țintelor atât de necesare pentru stații de încărcare și alimentare în fiecare stat membru, acestea au nevoie să fie crescute semnificativ, dacă dorim să atingem țintele climatice”, mai spune directorul general Huitema.
În acest context, ACEA solicită Parlamentului European și Consiliului să folosească oportunitatea de a pune condițiile corecte pentru e-mobilitate pe parcursul negocierilor care urmează pentru „Fit for 55”.