Rezervarea locului la călătoria cu trenul nu mai este obligatorie pentru distanțele sub 40 de kilometri, începând de sâmbătă, 13 iulie, potrivit noilor prevederi în domeniul tarifării transportului de călători, care vor trebui aplicate de toți cei șase operatori de transport feroviar de călători care activează pe calea ferată din România.
"Ordinul de ministru (OMTI 1039/2024 - n. r.) care intră în vigoare de sâmbătă, 13 iulie, aduce pentru călători, în primul rând, mai multă transparență în partea de formare a tarifelor feroviare, în concordanță cu prevederile legislației naționale și europene. Abonamentele de transport pe calea ferată, suplimentele la vagoanele de dormit, precum și suplimentele de transport al bicicletelor cu trenul au fost reglementate oficial prin acest ordin al ministrului. Cu această ocazie, tarifele sunt păstrate la nivelul tarifelor deja practicate de operatorul național de cale ferată CFR Călători. Deci, nu este vorba de o creștere a costurilor, ci doar de o reglementare oficială și transparentă a acestor tarife", a declarat președintele Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), Ștefan Roșeanu.
Potrivit sursei citate, prin acest mecanism, prețul călătoriei cu un abonament pe o lună ajunge la aproximativ jumătate din prețul unei călătorii individuale dus-întors, timp de 22 de zile dintr-o lună, scrie Agerpres.
În ceea ce privește tariful de rezervare a locului în tren, acesta devine opțional pentru călător la distanțe parcurse mai mici de 40 de kilometri. Pentru distanțe mai lungi, tariful se aplică diferențiat pe patru zone kilometrice, pornind de la 1,5 lei la clasa a doua, 2,50 lei la clasa întâi, ajungând în ambele cazuri la 5,5 lei, cât este în prezent tariful de rezervare loc.
"Pentru a veni în întâmpinarea nevoilor navetiștilor și a celor sesizate de-a lungul timpului referitor la faptul că pentru cursele de scurt parcurs tarifele practicate de operatori sunt fie mai mari, fie mai mici pe unele rute, această diferență de preț fiind dată de practicarea neuniformă a tarifului de rezervare a locului la trenuri, s-a reglementat prin acest ordin ca la călătoriile sub 40 de km achiziția rezervării de loc să fie opțională pentru călător, iar pentru călătoriile în general tariful de rezervare este în acest moment împărțit pe patru zone kilometrice, astfel încât prețul începe de la un 1,5 lei la clasa a 2-a, 2,50 lei la clasa întâi și ajung în ambele cazuri la 5,50 lei, cât este și în prezent tariful de rezervare loc. Practic, nu vorbim de o mărire de tarif, ci doar de o adaptare a unor situații care deja erau practicate de unii operatori pe calea ferată", a explicat Roșeanu.
El a admis că această reglementare poate însemna o reducere de preț pentru navetiști, în special, care merg pe distanțe sub 40 de km.
"Un alt ordin de ministru care stabilește categoriile de trenuri prevedea încă din 2022 ca rezervările la trenurile de tip regional - Regio - să fie opționale. A fost interpretată această prevedere ca opțiune pentru operator, nu pentru călător. Astfel, acest ordin de ministru prevede foarte clar că opțiunea este a călătorului, astfel încât călătoria pentru navetist să fie cât mai suportabilă atunci când se decide să meargă cu trenul. Practic, acest ordin, pentru navetiști, în viața cotidiană poate să ducă la unele reduceri de costuri", a menționat șeful ARF.
Totodată, ordinul reglementează oficial abonamentele pe perioade de 5 zile, 14 zile și o lună, ultimul tip aducând prețul călătoriei la jumătate din prețul achiziției zi de zi a biletelor.
"Și aceste tarife, iarăși este foarte important, sunt tarife ale căii ferate, deci valabile la toți operatorii feroviari, indiferent că sunt operatorii privați sau operatorul de stat. Sunt corelate, încă o dată spun, cu tarifele deja practicate. Deci, nu s-a urmărit mărirea acestor tarife, ci doar reglementarea mai corectă a acestora", a subliniat Roșeanu.
În plus, de sâmbătă, se pot achiziționa biletul de călătorie metropolitan și abonamentul de călătorie metropolitan, în prima etapă de implementare, aceste titluri emițându-se doar online, prin Ghișeul Unic, platforma pusă la dispoziție de Autoritatea pentru Reformă Feroviară.
Practic, cu acest titlu de călătorie, pasagerii nu mai așteaptă un anumit tren, la o anumită oră, ci se pot urca în prima garnitură care îi poate duce la destinație.
CITEȘTE ȘI Puiu Popoviciu a fost achitat în procesul de revizuire a sentinței de 7 ani de închisoare în dosarul Ferma Băneasa. Decizia nu este definitivă"Tot pentru zona aceasta de navetă - și insist pe acest segment de călători pentru că, până la urmă, navetiștii reprezintă și în România deja peste 83-85% din totalul călătoriilor efectuate pe calea ferată - s-a introdus biletul de călătorie metropolitan și abonamentul de călătorie metropolitan. Începând de mâine, călătorii sau cei care locuiesc în zona periurbană a reședințelor de județ vor putea să-și identifice titlurile metropolitane respective. Biletul oferă flexibilitate în a utiliza primul tren pe care ți-l dorești, să nu te mai intereseze al cui operator este sau care este rangul de tren. Și, tot pe zona metropolitană, vin abonamentele care-s valabile pe toate liniile, adică pe toată zona metropolitană respectivă, începând cu 3 ore, ceea ce înseamnă în limbaj colocvial un bilet de 3 ore care îți permite să îl folosești pe mai multe trenuri în acel interval, față de biletul simplu, care îți permite călătoria cu un singur tren. Abonamentul lunar îți permite să îți organizezi viața în zona aceea metropolitană, în condițiile în care s-ar putea să ai de schimbat destul de frecvent trenurile de pe două linii de cale ferată", a susținut Ștefan Roșeanu.
Cel mai bun exemplu în acest sens este ruta București - Ploiești, unde cinci din cei șase operatori feroviari care operează în România au trenuri.
"Sunt în total în jur de 30 de trenuri toată ziua pe această rută și, astfel, oferta lor combinată îți aduce un acces foarte bun la serviciile feroviare și nu mai ești obligat să-ți organizezi viața după mersul de tren al unui operator sau altuia sau să fii nevoit să-ți cumperi abonamente de la doi cel puțin doi operatori. Aceeași situație o avem și în zona Timișoara, și în zona Brașovului, și în zona Iașiului, Constanța, Craiova, Cluj-Napoca. Avem multe municipii reședință de județ, indiferent de regiunea istorică în care se află, unde avem mai mult de un operator pe o singură pe o linie. Avem linii unde există un singur operator în continuare, iar acolo astfel de titluri metropolitane vor avea o valoare adăugată mai scăzută, dar, încă o dată, mai ales acolo unde deja avem astfel de servicii prestate cu operatori, beneficiile se vor vedea încă din prima zi de implementare a ordinului de ministru. Începem să avem destul de multe zone prin țară unde avem o ofertă feroviară destul de consistentă, să putem să folosim din nou oferta combinată a tuturor operatorilor și cetățenii să folosească serviciul public feroviar așa cum a și fost gândit de Ministerul Transporturilor, de Autoritatea pentru Reformă Feroviară, ca serviciu public național, nu serviciul unui operator sau altui operator", a precizat președintele ARF.
Potrivit acestuia, toate aceste reglementări vor ajuta la îmbunătățirea ofertei feroviare.
"Practic, și în momentul în care vom reașeza mersul de tren, ne va fi mult mai ușor să identificăm unde trebuie să completăm serviciile deja existente, unde trebuie să avem anumite ajustări ale orelor de deservire, astfel încât cetățenii să găsească într-un mod mai predictibil trenurile. Practic, este și un început în a implementa așa-numitul mers cadențat în jurul marilor orașe din România. De asemenea, ne va permite atât nouă, autoritate centrală, cât și autorităților locale, să colaborăm mai bine în viitorul apropiat, astfel încât acolo unde începe să se dezvolte sau s-a dezvoltat de câțiva ani așa-numitul transport metropolitan cu ajutorul autobuzelor și tramvaielor, după modelul pe care l-am implementa din 2022 ca proiect pilot pentru ruta București - Otopeni, combinația dintre serviciile feroviare cu transportul public de suprafață din București și cu metroul din București - să putem să oferim călătorilor accesul și la titluri de transport metropolitane integrate - și urban și feroviar", a arătat el.
În ceea ce privește impactul ordinului de ministru asupra operatorilor, acesta va fi creșterea numărului de călători.
"Pentru operatori, pe de o parte, impactul este clar acela al creșterii numărului de călători. Am văzut în țări vecine, chiar săptămâna trecută am fost în Ungaria și am avut o discuție cu cei de la compania de cale ferată de acolo și ne-au spus că, după implementarea unei politici similare, acum un an și câteva luni, numărul călătorilor a crescut semnificativ. Veniturile au rămas relativ constante, existând această fluctuație între tarife mai mici și tarife rămase în același palier. Deci, practic, pe de o parte, călătorul a câștigat în a avea mai multe trenuri, Autoritatea de Transport a câștigat prin aceea că prestează cetățenilor un serviciu public de o calitate sporită. Din punct de vedere financiar, nu este un impact direct asupra operatorilor, deoarece și în România aplicăm legislația europeană privind stabilirea nivelului compensațiilor. Toate solicitările făcute de ARF și Ministerul Transporturilor în alocarea bugetelor pornesc de la regula europeană - cheltuieli eligibile minus venituri plus o marjă de profit. Deci, chiar dacă unii, normal, ca la orice început de drum, sunt speriați că le vor scădea veniturile și aceasta poate să însemne că nivelul compensației trebuie suplimentat, noi ne așteptăm să rămânem în palierul financiar care a fost estimat încă de la începutul anului", a subliniat Ștefan Roșeanu.