Lansarea unei noi rachete Vulcan de către o societate mixtă între Boeing și Lockheed, săptămâna aceasta, a creat un rival formidabil al companiei SpaceX a lui Elon Musk, un moment de referință dorit de mult de guvernul SUA, care încearcă să construiască o listă de furnizori pentru lansarea sateliților săi, transmite Reuters.
Boeing și United Launch Alliance, parte a Lockheed Martin, au trimis Vulcan pentru prima dată în spațiu, luni, un prim pas către recuperarea de cotă de piață de la SpaceX, a cărui rachetă reutilizabilă Falcon 9 a fost de ani de zile principala opțiune pentru ca țările să-și ducă sateliții în spațiu, scrie News.ro.
Încărcătura transportată, un un modul lunar finanțat privat, nu își va termina misiunea din cauza problemelor tehnologice, dar lansarea Vulcan în Florida a fost un succes.
”Această lansare pune pe ULA în poziția de lider pentru a contesta monopolul de facto al SpaceX asupra lansărilor. Dacă ULA poate dovedi că Vulcan se poate extinde rapid la o cadență rapidă de lansare, va oferi pieței o altă rută către spațiu”, a declarat Caleb Henry, analist spațial la Quilty Analytics.
Dependența de SpaceX a fost o preocupare pentru Pentagon, care vrea mai mulți furnizori de servicii de transport pe orbită.
”Dacă SpaceX are o zi proastă în viitor, vom avea încă o cale către spațiu pentru nevoile noastre de securitate națională”, cu Vulcan, a spus Michael Lembeck, consultant spațial și director al laboratorului Advanced Space Systems de la Universitatea din Illinois.
Cererea de lansări a crescut, determinată în principal de planurile unor țări și companii precum Amazon de a plasa mii de sateliți de internet în spațiu.
Dar aprovizionarea către Occident a scăzut, accesul suveran al spațiului Europei fiind împiedicat de întârzierile dezvoltării rachetelor și programul de rachete al Rusiei fiind izolat de Occident din cauza războiului din Ucraina.
Rachetele americane mai mari, cum ar fi Starship, a SpaceX, și New Glenn, a Blue Origin, sunt la câteva luni sau ani de atingerea orbitei.
”Este nevoie de mult timp pentru a dezvolta un nou vehicul de lansare de clasă grea, așa că deficitul va fi aici timp de aproximativ 10 ani”, a declarat directorul general al ULA, Tory Bruno, într-un interviu la rampa de lansare a Vulcan, înainte de lansarea acestuia.
Debutul de lansare a Vulcan permite ULA să înceapă să îndeplinească un număr de circa 70 de misiuni de miliarde de dolari, împărțit aproximativ între misiuni guvernamentale și misiuni comerciale.
CITEȘTE ȘI Șine de cale ferată, rupte de ger în RomâniaProiectul de sateliți Kuiper al Amazon ocupă majoritatea rezervărilor sale comerciale.
MISIUNI DE SECURITATE NAȚIONALĂ
Prețul de pornire pentru o lansare Vulcan este de aproximativ 110 milioane de dolari, jumătate din cel al predecesorului său Atlas V, care a ancorat dominația ULA pentru lansările de sateliți de securitate națională din SUA de la formarea ULA în 2006.
Costul unui zbor al rachetei reutilizabile Falcon 9 a SpaceX este estimat la aproximativ 62 de milioane de dolari per lansare, dar uneori mai mult pentru misiunile Pentagonului.
ULA și SpaceX se confruntă pentru misiuni de securitate națională.
În 2020, Pentagonul a ales ULA pentru a lansa 60% din misiunile sale de securitate națională până în 2027 și SpaceX pentru a lansa restul.
Următoarea licitație a Pentagonului va alege trei lansatoare de bază, oferind SpaceX și ULA o provocare mai mare.
Vulcan poate folosi până la șase motoare de rachetă solide pentru un impuls suplimentar, permițându-i să ridice o încărcătură de până la 27.000 kg de sateliți pe o orbită joasă sau de lire 14.500 kg pe orbite ulterioare.
Falcon 9 și Falcon Heavy ale SpaceX - trei propulsoare Falcon legate împreună - pot pune până la 63.500 kg pe orbita joasă a Pământului sau 26.700 kg pe orbite ulterioare.
ULA a folosit motoarele RD-180 de fabricație rusă pentru Atlas V, iar asta a devenit o problemă de securitate în 2014, după ce Rusia a invadat Crimeea. Acest lucru, precum și dezvoltarea rachetei Falcon 9 de la SpaceX au determinat dezvoltarea Vulcan.
Atlas V mai are încă 17 misiuni rezervate înainte de a se retrage.
ULA a comandat în vrac motoarele RD-180 înainte ca relațiile americano-ruse să se prăbușească în urma invaziei Rusiei în Ucraina, din februarie 2022.
CITEȘTE ȘI Mai puțin cash în 2024: Care este limita zilnică pe care o poate plăti un român la magazinFirma spațială a lui Jeff Bezos, Blue Origin, a înlocuit efectiv RD-180 din Rusia, furnizând acum motoarele gemene BE-4 ale Vulcan, care au marcat luni prima incursiune a Blue Origin pe orbita Pământului.
Blue Origin își construiește propriul lansator - New Glenn - un rival mai puternic al Vulcan care folosește 7 motoare BE-4.
ULA intenționează să crească producția la 25 de rachete de propulsie anual până la sfârșitul anului 2025, a spus Bruno. Și are aproximativ 100 de ingineri care proiectează upgrade-uri viitoare pentru a reduce costurile de producție.
Aceste upgrade-uri includ un plan de recuperare și reutilizare a motoarelor Vulcan BE-4 - aproximativ 65% din costul boosterului - folosind un scut termic, parașute și un elicopter pentru a le prinde din aer.
Lansatorul mai mic Rocket Lab a adoptat o strategie similară. Bruno a spus că actualizările Vulcan vor începe în 2025 și vor avea loc la fiecare doi sau trei ani după aceea.
ULA își va testa și implementa strategia de reutilizare pentru Vulcan în mijlocul misiunilor sale Amazon Kuiper. „Depinde puțin de Amazon”, a spus Bruno.