Eforturile oficialilor europeni de reducere a emisiilor de CO2 sunt departe de a fi un succes, după cum arată ultimele date statistice, dintr-un motiv care n-a fost luat în calcul: disparția lentă, dar sigură a motoarelor diesel a condus la o creștere a acestor emisii, în pofida îmbunătățirii motoarelor și reducerii cilindreei.
Potrivit datelor calculate de JATO Dynamics, 2019 a fost al treilea an consecutiv în care au crescut emisiile de CO2 ale automobilelor din Europa, aproape toți constructorii înregistrând un surplus al mediei emisiilor. Media emisiilor de CO2 în 23 de state europene în care a fost măsurată această valoare a fost de 121,8 g/km în regim NEDC, cauza principală fiind scăderea substanțială a ponderii motoarelor diesel în preferințele cumpărătorilor, combinată cu creșterea vânzărilor de SUV-uri, mașini mari, cu consum ridicat și emisii crescute.
Chiar dacă legislația europeană nu a interzis vânzarea de motoare diesel, scandalurile producătorilor pe marginea testelor de emisii de noxe (vezi cazul VW) și amenzile pe care autoritățile le-au aplicat pentru situațiile în care emisiile reale erau mai mari decât cele anunțate (vorbim desrep oxizi de azot, nu de CO2) au determinat europenii să-și piardă interesul pentru motoarele diesel și să se orienteze către motoarele pe benzină.
În cazurile fericite, migrarea s-a făcut către hibride. Creșterea mediei emisiilor a fost cu 1,3 grame per kilometru în 2019, după ce în anul anterior crescuse cu 2,4 g/km. Vânzările de mașini electrice sunt departe, deocamdată, de a compensa această înrăutățire a emisiilor de CO2. Media emisiilor pentru vehicule electrificate (hibride și electrice) a fost de 63,2 g/km.
Patru din cele cinci cele mai mari țări ale UE în 2019 au înregistrat creșteri ale mediilor emisiilor de CO2. Franța a fost singura țară din cele cinci care a observat o scădere de la 112 g/km la 111,1 g/km, în timp ce în Germania, Marea Britanie, Italia și Spania valorile au crescut.
În România, media emisiilor de CO2 a urcat cu 2,7 grame, la 124 g/km, în contextul reducerii masive a vânzărilor de mașini diesel noi, în favoarea motoarelor pe benzină, care consumă mai mult carburant și, implicit, emit mai mult dioxid de carbon.
Suedia și Olanda sunt două țări care au reușit să obțină reduceri importante, în Olanda fiind înregistrate cu 5,9 g/km mai puțin decât în 2018, iar în Suedia cu 3,6 grame mai puțin. Norvegia rămâne țara cu cel mai mic nivel de CO2 emis de vehiculele noi, cu 60,3 grame/km, o îmbunătățire de la 72,4 grame în 2018, fiind urmată de Portugalia, 83,2 g/km, cu cea mai mare scădere a mediei de CO2, și Olanda, cu 100,1 grame/km.
CITEȘTE ȘI Toyota a renunțat să mai prezinte noul SUV de clasă B, după anularea salonului de la Geneva, dar avansează mai multe schimbări la vârful companieiMărcile auto contribuie diferit la emisiile de CO2 în Europa. Toyta are cea mai mică medie a flotei vândute pe continent, cu 97,5 g/km, o îmbunătățire de 2,3 grame față de anul anterior, fiind urmată de Citroen și Peugeot. Dacia se află pe locul 13 între cele mai vândute 20 de mărci de pe piață, cu o medie de 125,6 grame pe kilometru, o valoare care s-a înrăutățit cu aproape 5 grame față de 2018, ceea ce a împins marca românească două poziții în clasament. Valorea obținută de marca românească afectează media grupului Renault Nissan. Mercedes are cea mai slabă valoare din cele 20 de mărci, cu 140,9 grame/km.
Ce spune legislația UE
Potrivit Comisiei Europene, autoturismele sunt responsabile pentru 12% din emisiile totale de dioxid de carbon, principalul gaz cu efect de seră de pe planetă. Limitele obligatorii de CO2 impuse de Comisia Europeană pentru vehiculele noi au scăzut din 2015, când au fost stabilite la 130 g/km (echivalent al unui consum de 5,6 litri/100 km de benzină sau de 4,9 litri/100 km de motorină). Următoarea dată la care sunt impuse limite este 1 ianuarie 2021, când constructorii trebuie să nu depășească 95 g/100 km, medie pe flota vândută. Asta este echivalent cu un consum de 4,1 litri/100 km la benzină și 3,6 litri/100 km la diesel. Ținta are și o perioadă de tranzit, de la 1 ianuarie 2020, de la care constructorii auto trebuie să nu depășească limita de CO2 cu 95% din flota sa cu cele mai reduse emisii. Constructorii care depășesc limitele impuse într-un an plătesc penalități începând cu 5 euro pe fiecare gram depășire și ajung la 95 euro pentru fiecare gram, de la al patrulea gram în plus depășire. Valorile se multiplică pentru numărul de vehicule vândute.
Dacă vând automobile cu emisii zero sau cu emisii reduse sub 50 g/km, constructorii primesc reduceri sub forma unor supercredite. Acesta este motivul pentru care producătorii se grăbesc să lanseze mașini electrice, uneori fără să obțină profit. De asemenea, constructorii se pot grupa pentru a atinge limitele impuse de UE, astfel încât media emisiilor să rămână sub nivelul impus de legislație. Fiat și Tesla au făcut o înțelegere, contra cost, pentru a se grupa în raportarea emisiilor de CO2. Fiat a preferat să plătească celor de la Tesla, în lco să plătească amenzi mult mai mari.