Industria auto susține că refuzul celor două părți, UE și Marea Britanie, de a prelungi acordul Brexit, ar putea genera tarife vamale uriașe. Producția de mașini electrice va fi redusă substanțial, din acest motiv.
Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) avertizează că este absolut necesară o amânare a prevederilor din acordul dintre Uniunea Europeană și Marea Britanie cu trei ani, pentru ca industria auto să-și poată pune la punct producția și lanțul de aprovizionare cu materii prime necesare bateriilor. O lipsă de decizie în acest sens va determina ca, de la 1 ianuarie 2024, industria auto să fie nevoită să plătească tarife vamale foarte mari, cu un impact sever asupra producției de automobile electrice, de până la 480.000 de unități, în minus.
Potrivit acordului de liber-schimb, regula de origine permite tarife preferențiale doar vehiculelor echipate cu baterii produse în Europa. Prevederile tranzitive din prezent vor fi mult mai dure de la 1 ianuarie 2024, astfel că vor intra sub incidența regulii de origine și materii prime critice destinate bateriilor, precum și componentele bateriilor.
CITEȘTE ȘI VIDEO Volkswagen și-a anunțat planurile în fața investitorilor: reduceri de costuri „ca la sala de fitness” și ținte clare pentru fiecare marcă„Europa nu și-a stabilit încă un lanț de aprovizionare sigur și eficient, care să poată se se conformeze acestor reguli mult mai restrictive chiar acum”, a declarat directorul general ACEA, Sigrid de Vries. „De aceea cerem Comisiei Europene să extindă faza actuală cu o perioadă de trei ani”.
ACEA mai spune că s-au făcut investiții masive în lanțul european de aprovizionare destinat bateriilor, dar mai este nevoie de timp pentru construirea capacităților necesare. În tot acest timp, producătorii de automobile vor fi nevoiți să folosească celule de baterii și materii prime importate din Asia.
Dacă nu va fi prelungit acordul în forma de tranziție, tarifele vamale de 10% pe care le vor genera exporturile de automobile electrice vor ajunge, în următorii trei ani, la 4,3 miliarde de euro, între 2024 și 2026. „Acest lucru va fi în detrimentul nu doar al industriei auto din UE, ci și economiei europene”, spune ACEA.
„În timp ce ne confruntăm cu presiuni competitive din alte regiuni, aplicarea acestor reguli va avea consecințe severe pentru producția de vehicule electrice din Europa – chiar în momentul în care noi ar trebui să creștem masiv vânzările și producția”, a mai spus de Vries.
CITEȘTE ȘI FOTO Directorul Ford Otosan a testat primele automobile Transit Courier produse în România. Ambasadoarea SUA a vizitat uzina din CraiovaACEA a transmis anterior că Marea Britanie este principala țară în care sunt exportate vehiculele produse în UE, aproape un sfert din totalul producției, astfel introducerea de tarife vamale va conduce la reducerea prodcuției de vehicule electrice cu aproximativ 480.000 de vehicule, „echivalentul a două fabrici de automobile de dimensiuni medii”.
În acest moment, automobilele produse în China au urcat la 30% din piața de vehicule electrice din Marea Britanie, în pofida faptului că plătesc 10% taxe vamale. ACEA spune că dacă mașinile produse în UE ar urma să plătească aceste taxe, „ar pierde clar teren în comeptiția cu alte țări”.