Industria auto europeană a avut un an 2017 excelent, dar semnele arată că ritmul ar putea încetini în acest an, dat fiind faptul că în decembrie a fost înregistrată o scădere.
Un volum record de 4,56 milioane de SUV-uri au fost înmatriculate în Europa anul trecut, aproape 30% din totalul de peste 15,5 milioane de automobile, față de ponderea de acum 10 ani, de numai 8,5% din piață. În total, volumele SUV-urilor au avut o creștere de 20% pe o piață care a crescut cu doar 3,1 procente, potrivit datelor analizate de Jato.
Pe subsegmente, D-SUV a crescut cu 34%, C-SUV, cu 21%, iar B-SUV, noile vedete ale pieței, au crescut cu 17,5%. Pierderea cea mai mare s-a înregistrat la MPV-uri, care au scăzut cu 15%, la cel mai scăzut nivel din 2000 și până azi.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În pofida unui an bun, în luna decembrie vânzările au scăzut foarte mult, la un nivel care nu a mai fost atins în ultima lună din an din 2012, ceea ce poate fi un semnal că piața urmează să încetinească ritmul.
Clasamentul pe modele menține compact VW Golf pe primul loc, care a avut însă o scădere a vânzărilor de 1% și și-a menținut poziția de cel mai vândut automobil doar în 5 țări, față de 8 în 2016. Din cauză caă mai mult de jumătate din înmatriculările Golf au fost realizate în Marea Britanie și Germania, ambele afectate de criza dieselului, modelul a avut de pierdut. Pe locul al doilea s-a plasat Renault Clio, veșnicul urmăritor al compactei germane, care a înregistrat un plus de 4 procente și a mărit distanța față de VW Polo și Ford Fiesta, ambele în scădere din același motiv al motoarelor diesel. Dacia Sandero, unul dintre modelele cu cea mai bună creștere din 2017 (+16%), a ajuns aproape de pragul de 200.000 de unități vândute și se află la o distanță foarte mică de un rival din aceeași clasă, mult mai scump, Toyota Yaris.
Nissan Qashqai a fost cel mai vândut SUV (locul 5 la general), cel mai puternic concurent, VW Tiguan, plasându-se pe locul 7 în clasamentul general, dar la o distanță de numai 13.000 de unități. Peugeot 3008 a fost anul trecut al treilea SUV ca vânzări. Dacia Duster nu a prins primele 25 de poziții, dar se află în top 10 al clasei sale, B-SUV.
O evoluție accelerată o are piața de motoare diesel, care a pierdut în decembrie 20 de procente, pe întregul an fiind înregistrate cu 8% mai puține motoare diesel. Ponderea cestor motoare a ajuns la sub 44%, cea mai scăzută din ultimul deceniu, o scădere care s-a împărțit între motoarele pe benzină (plus 11%) și mașinile cu propulsie alternativă, electrice, cu gaz și hibride, care au urcat la 4,8% din piață, cu circa 760.000 de unități, cu 46% mai multe decât anul trecut.