Industria auto europeană a avut un an 2017 excelent, dar semnele arată că ritmul ar putea încetini în acest an, dat fiind faptul că în decembrie a fost înregistrată o scădere.
Un volum record de 4,56 milioane de SUV-uri au fost înmatriculate în Europa anul trecut, aproape 30% din totalul de peste 15,5 milioane de automobile, față de ponderea de acum 10 ani, de numai 8,5% din piață. În total, volumele SUV-urilor au avut o creștere de 20% pe o piață care a crescut cu doar 3,1 procente, potrivit datelor analizate de Jato.
Pe subsegmente, D-SUV a crescut cu 34%, C-SUV, cu 21%, iar B-SUV, noile vedete ale pieței, au crescut cu 17,5%. Pierderea cea mai mare s-a înregistrat la MPV-uri, care au scăzut cu 15%, la cel mai scăzut nivel din 2000 și până azi.
În pofida unui an bun, în luna decembrie vânzările au scăzut foarte mult, la un nivel care nu a mai fost atins în ultima lună din an din 2012, ceea ce poate fi un semnal că piața urmează să încetinească ritmul.
CITEȘTE ȘI România, în top 5 piețe importante pentru Ford, în Europa. Care au fost cele mai vândute modele ale americanilor în 2017Clasamentul pe modele menține compact VW Golf pe primul loc, care a avut însă o scădere a vânzărilor de 1% și și-a menținut poziția de cel mai vândut automobil doar în 5 țări, față de 8 în 2016. Din cauză caă mai mult de jumătate din înmatriculările Golf au fost realizate în Marea Britanie și Germania, ambele afectate de criza dieselului, modelul a avut de pierdut. Pe locul al doilea s-a plasat Renault Clio, veșnicul urmăritor al compactei germane, care a înregistrat un plus de 4 procente și a mărit distanța față de VW Polo și Ford Fiesta, ambele în scădere din același motiv al motoarelor diesel. Dacia Sandero, unul dintre modelele cu cea mai bună creștere din 2017 (+16%), a ajuns aproape de pragul de 200.000 de unități vândute și se află la o distanță foarte mică de un rival din aceeași clasă, mult mai scump, Toyota Yaris.
Nissan Qashqai a fost cel mai vândut SUV (locul 5 la general), cel mai puternic concurent, VW Tiguan, plasându-se pe locul 7 în clasamentul general, dar la o distanță de numai 13.000 de unități. Peugeot 3008 a fost anul trecut al treilea SUV ca vânzări. Dacia Duster nu a prins primele 25 de poziții, dar se află în top 10 al clasei sale, B-SUV.
O evoluție accelerată o are piața de motoare diesel, care a pierdut în decembrie 20 de procente, pe întregul an fiind înregistrate cu 8% mai puține motoare diesel. Ponderea cestor motoare a ajuns la sub 44%, cea mai scăzută din ultimul deceniu, o scădere care s-a împărțit între motoarele pe benzină (plus 11%) și mașinile cu propulsie alternativă, electrice, cu gaz și hibride, care au urcat la 4,8% din piață, cu circa 760.000 de unități, cu 46% mai multe decât anul trecut.