Rabla pentru trenuri în România. Statul vrea o generație nouă

Rabla pentru trenuri în România. Statul vrea o generație nouă
scris 8 mar 2023

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) lucrează la o strategie de achiziții și închirieri pe termen lung, care presupune un program ''Rabla feroviar'' și constituirea unei companii de leasing feroviar românească, a declarat președintele ARF, Ștefan Roșeanu.

"Sper ca până la sfârșitul anului să avem o formă avansată a unei strategii de achiziții și închirieri pe termen lung. (...) De anul trecut, legislația în domeniul feroviar chiar ne cere obligatoriu să existe o astfel de strategie corelată cu strategia de dezvoltare a serviciilor feroviare. (...) Astfel, am demarat anul acesta încă două măsuri care, e adevărat, își vor arăta efectele probabil cel mai devreme în 2-3 ani, una dintre ele în corelare cu un proiect internațional unde este parte România - Inițiativa celor trei mări- am reușit să punem pe lista de investiții constituirea unei companii românești de leasing feroviar, care să cumpere trenuri și de călători, care să fie pusă la dispoziția operatorilor sub formă de închiriere, ceea ce, practic, va completa resursele financiare pe care le are statul la dispoziție. De asemenea, în discuțiile pe care le-am avut cu Agenția Fondului de Mediu, avem un acord preliminar pentru asigurarea unei finanțări să pregătim un 'Rabla feroviar'. Deci, practic, să înlocuim o parte din locomotive, vagoane cu trenuri noi", a spus Roșeanu pentru Agerpres.

Urmărește-ne și pe Google News
DOCUMENT Noile tarife de referință RCA, plus de aproape 21%. Premieră cu vehicule electrice CITEȘTE ȘI DOCUMENT Noile tarife de referință RCA, plus de aproape 21%. Premieră cu vehicule electrice
Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Șeful ARF a precizat că pentru programul "Rabla feroviar" va fi gândită o schemă prin care statul român, prin Fondul pentru Mediu, să sprijine cu un procent cât mai mare achiziția de trenuri de generație nouă.

"Nu va fi voucher, ci vom gândi o schemă în baza căreia, cu implicarea operatorilor feroviari, vehiculele cu o anumită vechime să fie garantat că se retrag din circulație, se dau spre casare și statul român, prin Fondul de Mediu, să sprijine cu un procent cât mai mare achiziția altor trenuri de generație nouă. Mai ales discuția era pentru vehicule destinate liniilor neelectrificate. Deci, practic, în funcție de ce buget va fi identificat, încercăm să sprijinim înlocuirea unor vehicule diesel cu unele pe baterii sau hidrogen, în funcție de cum vor fi pregătite proiectele", a explicat el.

Potrivit acestuia, programul "Rabla feroviar" ar putea fi demarat anul viitor.

"Sperăm ca anul acesta să finalizăm documentația preliminară și, practic, cu bugetul următor să putem intra la finanțare, pentru că și pentru a fi deblocat oficial un astfel de program este necesar din partea noastră, ca beneficiar sau ca reprezentant al beneficiarilor, să pregătim niște fișe de investiții, un plan de investiții și de randament și se corelează cu acea strategie la care am făcut referire mai devreme, care, practic, va ține cont de necesarul real de investiții și nu de fondurile pe care le avem. Deci, practic, să avem un portofoliu de investiții în funcție de disponibilitățile financiare ale statului român, pentru că noi, până la urmă, suntem un braț al statului român, să putem să înaintăm aceste investiții pe măsură ce se deschid apeluri sau ni se înaintează propuneri de a solicita astfel de fonduri", a adăugat Ștefan Roșeanu.

viewscnt
Afla mai multe despre
tren
afr